• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 113025
+
-

پادشاه پاریس

رافائل نادال با نمایشی بی‌تکرار در تاریخ اوپن فرانسه نوواک جوکوویچ را شکست داد تا در کنار راجر فدرر به‌عنوان پرافتخارترین تنیسور تاریخ دست پیدا کند

پادشاه پاریس

جواد نصرتی

هیچ‌چیز امسال در اوپن فرانسه مثل همیشه نبود به جز یک‌چیز؛ بازی‌ها متاثر از همه‌گیری کرونا به جای گرمای ژوئن در سرمای اکتبر برگزار شدند. به‌خاطر سرما توپ‌ها کمی سنگین‌تر بودند و خبری از هوادارانی که ورزشگاه فیلیپ شاتریه را با هیاهویشان روی هوا بفرستند هم نبود. در این میان رافائل نادال خودش بود، اتفاقی که برای قهرمانی او کافی بود.
تنیسور 34ساله اسپانیایی که جام را با تردیدهای زیادی شروع کرده بود، در یکی از یکطرفه‌ترین فینال‌های رولان گاروس در سال‌های اخیر، نوواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس دنیا را در 3 ست متوالی در هم کوبید تا نه‌تنها رکورد قهرمانی‌هایش در پاریس را به 13برساند که با کسب 20قهرمانی در گرند‌اسلم‌های دنیا، به راجر فدرر رقیب دیرینه‌اش برسد. نادال، چنان توفانی و بدون اشتباه بود که در ست اول، ‌حتی یک گیم هم به جوکوویچ نداد و 6بر صفر به پیروزی رسید. سهم تنیسور صرب در ست دوم تنها 2گیم و در ست سوم، تمام توان او گرفتن 5گیم بود. نادال، در زمینی که پادشاه آن خوانده می‌شود، چنان استثنایی و ویران‌کننده بود که مفسر بی‌بی‌سی در توضیح بازی‌اش گفت که حتی 2 بازیکن هم نمی‌توانند او را ببرند.
جوکوویچ در حالی مقهور نادال و بی‌رحمی‌اش در زمین‌های رس شد که امسال، بدون درنظر گرفتن اخراج پرحاشیه‌اش در اوپن آمریکا، هرگز نباخته بود و امید داشت با کسب هجدهمین قهرمانی‌اش در گرند‌اسلم‌های دنیا، خود را به فدرر و نادال نزدیک کند. اما نه جوکوویچ، نه هیچ‌کس دیگری نمی‌توانست یکشنبه بین نادال و عشق قدیمی‌اش قرار بگیرد: «برد در اینجا برای من همه‌‌چیز است. صادقانه باید بگویم که اصلا به بیستمین قهرمانی و رسیدن به فدرر فکر نمی‌کردم. برای من این پیروزی، فقط قهرمانی در رولان گاروس است. من بیشتر لحظات مهم زندگی‌ام را در این جام بوده‌ام. من با این زمین و این شهر رابطه‌ای عاشقانه‌ دارم و همین که اینجا بازی کنم برایم کافی است.»عاشقانه نادال و رولان گاروس احتمالا هرگز در تاریخ ورزش تکرار نخواهد شد و به سختی می‌توان ورزشکاری را پیدا کرد که چنین پیوند عمیقی با یک رویداد خاص ورزشی داشته باشد. نادال که اولین‌بار 15سال پیش در این رقابت‌ها قهرمان شد، با پیروزی برابر جوکوویچ به صدمین پیروزی‌اش در این رقابت‌ها دست پیدا کرد. او به جز رولان گاروس، 7 بار در دیگر گرند‌اسلم‌های تنیس دنیا یعنی اوپن استرالیا، ویمبلدون و اوپن آمریکا قهرمان شده اما پیروزی یکشنبه‌اش فراتر از تمام قهرمانی‌های پیشینش بود. جوکوویچ بعد از مسابقه درباره شکستش به نادال گفت: «من از شیوه بازی‌ام راضی نیستم اما باید اعتراف کنم که یک بازیکن بهتر، بازی من را زیر سایه عملکرد خودش قرار داد. همه می‌دانیم که نادال چه کارهایی در رولان گاروس می‌تواند انجام بدهد و من امروز آن را با پوست خودم احساس کردم.»بعد از این قهرمانی تاریخی، فدرر رقیب قدیمی نادال هم در پیامی به او تبریک گفت و در اینستاگرام خود از این نوشت که رقابت با نادال، هر دوی این ورزشکاران را به جلو هل داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید