• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112933
+
-

حل مشکلات شهر با کمک پژوهش

حل مشکلات شهر با کمک پژوهش

«ریشه مشکلات شهرها ازجمله پایتخت بی‌توجهی به حوزه پژوهش است. زمانی که مدیران اجرایی بدون پشتوانه علمی اقدام به اداره شهرها می‌کنند، مدیریت نامناسب شهری شکل می‌گیرد»؛ این موضوع را رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در جلسه با رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گفت.
به گزارش همشهری،  محمدحسین بوچانی با اشاره به شکافی که بین مدیران شهری و پژوهشگران در نحوه اداره شهر وجود دارد، گفت: «2دیدگاه کاملا متفاوت در نحوه اداره شهر بین مدیران اجرایی و پژوهشگران وجود دارد. دیدگاه نخست به این مسئله تأکید دارد که مدیران اجرایی حوصله شنیدن حرف‌های پژوهشگران را ندارند. این در حالی است که دیدگاه دوم به این موضوع تأکید دارد که ساختار اجرایی نقطه مشترکی با روش‌های علمی دارد.»
او ادامه داد: «براساس ماده80 قانون شوراها، مهم‌ترین وظیفه این نهاد بعد از انتخاب شهردار، شناخت و حل مسائل شهری است. شناخت دقیق ازمسائل شهری همان پژوهش‌های کاربردی است و به همین دلیل اعتقاد داریم مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نقش بازوی مشورتی را برای تصمیمات شورای اسلامی شهر تهران می‌تواند داشته باشد.»
در ادامه این جلسه، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران ضمن تأکید بر اینکه اهداف مرکز مطالعات و شورای اسلامی شهر تهران در اداره صحیح پایتخت مشترک است، گفت:« باید کاری کنیم تا حال شهر تهران خوب شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه بتوانیم پیوند مشترکی بین شهروندان و مدیریت شهری ایجاد کنیم.»او افزود: امروز مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به همان نسبتی که به مدیریت شهری در حوزه اجرایی تعهد دارد به شورای شهر به‌عنوان حوزه سیاستگذاری در انجام پژوهش و مطالعه تعهد دارد.
وی با بیان اینکه عمده تفاوت بین مطالعات دانشگاهی و پژوهش‌هایی که در مرکز مطالعات انجام می‌شود در کاربردی بودن آن است، تأکید کرد: «آفت بخش پژوهش، انجام مطالعات سفارشی است. در امر مطالعه باید نگاه حرفه‌ای وجود داشته باشد و مدیران باید بدانند که ما متعهد به شهر و مردم هستیم و در این حوزه باید مواظب باشیم تا به آفت مطالعات سفارشی و از پیش تعیین‌شده با هدف توجیه اقدامات مبتلا نشویم. تنها جایی که می‌تواند بدون سفارش‌های از پیش تعیین‌شده و بی‌طرف از شهر مراقبت کند، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران است.» درپایان این جلسه از پوستر دوازدهمین جشنواره مجمع عمومی شهر تهران و 6جلد کتاب حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی رونمایی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید