• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112913
+
-

موج دوم کرونا در پاستور

موج جدید کرونا با قوی‌ترین امواج دامنه‌داری که از اسفندماه سال گذشته تاکنون داشته، توانست بار دیگر به جمع اعضای هیأت دولت هم راه پیدا کند. از ۳دور شیوع این بیماری در اسفندماه سال گذشته، نیمه نخست تابستان امسال و ابتدای پاییز هیأت دولت تنها از امواج میانی آن در امان ماند و ۸ماه پس از شیوع اسامی دولتمردان هم به فهرست مبتلایان برگشته است. این در شرایطی است که حسن روحانی رئیس‌جمهور برنامه‌های ملاقات و بازدیدهای خود خارج از جلسات هیأت دولت را متوقف کرده است، ولی کرونا به داخل جلسات هیأت دولت نیز راه یافته است. ۲نفر از معاونان رئیس‌جمهور طی روزهای اخیر قرنطینه شدند و در مراحل درمان بیماری خود به‌سرمی‌برند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نفرات جدیدی هستند که متأثر از شرایط قرمز کشور در کرونا به این بیماری مبتلا شده‌اند. روابط عمومی سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه به ایسنا گفت که تست کووید-۱۹ علی‌اکبر صالحی ۱۲مهرماه مثبت از آب درآمده و بنا به توصیه پزشک در قرنطینه خانگی و استراحت به سر می‌برد. حال عمومی وی نیز مساعد گزارش شده است.
شنبه ابتدای هفته نیز پس از آنکه برخی سایت‌های خبری ابتلای محمدباقر نوبخت به کرونا را گزارش دادند، او در صفحه توییتر خود این مطلب را تأیید کرد و نوشت: «پس از یک هفته پرکار، با بروز برخی علائم برای پیگیری به یک مرکز درمانی مراجعه و پس از معاینه و دریافت پاسخ مثبت تست تشخیص کرونا، به توصیه پزشکان و برای بررسی بیشتر، تحت نظر هستم. به لطف خدا حال عمومی‌ام مساعد است.»
ظاهرا تصمیمات سرسخت‌تر ستاد ملی مقابله با کرونا شامل حال اعضای هیأت دولت نیز در این مرحله شده است. حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا گفته بود: «فرد مبتلا ممکن است علامت هم نداشته باشد و قوی باشد، اما ناقل بوده و انتقال‌دهنده است. مهم است که جلوی مسیر انتقال را بگیریم و برای اینکه این مسیر گرفته شود، به محض آنکه فرد فهمید مبتلا شده است، به خانواده و محل کار خود اطلاع داده و ۲ هفته در قرنطینه باقی بماند و حق خروج از قرنطینه را ندارد.» چند‌ماه جلوتر مسئله بازگویی بیماری از طرف مبتلایان سهل و ساده نبود و از آن امتناع می‌کردند. در میان مقامات و در سطح جلسات آنها نیز تنها با مقایسه عکس‌ها می‌شد فهمید کدامیک در جلسات حاضر نمی‌شوند و احتمال بیماری آنها می‌رفت. در اسفندماه زمانی که تازه اخبار شیوع این بیماری گسترش می‌یافت، انتشار این بیماری در سطح مسئولان به‌ویژه اعضای هیأت دولت نیز همراه با شایعات فراوان بود و از طرف دولتی‌ها اعلام رسمی نمی‌‌شد. درنهایت برخی خبرگزاری‌ها فهرستی از مبتلایان بیماری در سطح کابینه دولت و سایر ارگان‌ها ازجمله مجلس منتشر کردند و طی آنها اعلام شد چهره‌هایی همچون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رضا رحمانی وزیر وقت صمت به این بیماری مبتلا شدند. این چهره‌ها در چند جلسه هیأت دولت حاضر نمی‌شدند و بیشترین احتمال به مبتلا شدن‌‌شان می‌‌رفت. هرچند از میان فهرست دولتی‌ها ابتلای اسحاق جهانگیری و رحمانی با تکذیب‌هایی مواجه شد، اما شیوع بیماری در نهاد ریاست‌جمهوری با ابهامات و ملاحظاتی در اعلام مبتلایان همراه بود. از اسفندماه۹۸ تاکنون شیوع این بیماری در پاستور و نهاد ریاست‌جمهوری به حالت کنترل شده درآمده بود. با این حال به‌نظر می‌رسد دولتمردان هم یک‌بار دیگر به تشدید مراقبت‌های پروتکلی در کرونا بازگردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید