• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112896
+
-

ورود دوباره پول حقیقی‌ها به بورس

سرمایه‌گذاران حقیقی دیروز1600میلیاردتومان نقدینگی تازه وارد بازار کردند

بورس تهران دیروز برای چهارمین روز متوالی رشد کرد با این صعود پرقدرت مجموع ارزش بازارسهام 133هزار میلیارد تومان، معادل 4.5میلیارد دلار افزایش یافت این رشد پرقدرت به ورود دوباره سرمایه‌گذاران به بازار سهام منجر شد و امیدواری‌ها را برای تداوم روند صعودی افزایش داد.
به گزارش همشهری، در مبادلات دیروز در شرایطی که ارزش کل مبادلات به 20هزار میلیارد تومان نزدیک شد؛ 89درصد خرید‌ها را سهامداران حقیقی انجام دادند. دیروز سرمایه‌گذاران حقیقی 1666میلیارد تومان نقدینگی تازه را وارد بازارسهام کردند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد درصورتی که میانگین مبادلات انجام شده در بازارسهام در سطح 20هزار میلیارد تومان و رقم ورود پول تازه در سطح هزار میلیارد تومان حفظ شود سوخت لازم برای صعود شاخص فراهم خواهد آمد.
رشد پرقدرت بورس در مبادلات دیروز دوباره امید را در تالار شیشه‌ای زنده کرد زیرا در دادوستد‌های روز گذشته ارزش کل معاملات یکباره با یک جهش خیره‌کننده مواجه شد و بار دیگر به سطوح ابتدای سال رسید. از 20مرداد که شاخص بورس شروع به نزول کرده بود ارزش روزانه معاملات مدام کاهش یافته بود اما از چند روز پیش ارزش کل معاملات بورس رفته رفته افزایش یافت تا اینکه در مبادلات دیروز با یک جهش 75درصدی در یک روز ارزش کل معاملات به 19هزارو 550میلیارد تومان رسید. ارزش روزانه معاملات یکی از مهم‌ترین نماگرهای بازار سهام در کنار شاخص است که نشان می‌دهد تمایل سهامدران برای سرمایه‌گذاری در بورس چقدر است. افزایش ارزش کل معاملات در بازار سهام به‌ویژه در معاملات دیروز می‌تواند به منزله آن باشد که سهامداران بار دیگر در حال ورود به بورس هستند. در مبادلات دیروز 89درصد از کل معاملات مربوط به سهامی بود که سهامداران حقیقی خریدند. سرمایه‌گذاران حقیقی جمعا 1666میلیارد تومان پول تازه وارد بازار سهام کردند که بالاترین رکورد ورود پول سهامداران حقیقی در مهرماه محسوب می‌شود.

شاخص در آستانه سقف‌شکنی
 تحت‌تأثیر ورود دوباره نقدینگی سهامداران حقیقی به تالار شیشه‌ای جمع کل ارزش بورس تهران و فرابورس به 7175هزار میلیارد تومان رسید. دیروز همچنین شاخص کل بورس تهران با 3.6درصد افزایش به مرز یک میلیون 600هزار واحد رسید که منطقه حساس و سرنوشت‌سازی‌ برای بازار سهام است. شاخص کل بورس تهران در طول ماه‌های گذشته به این محدوده واکنش نشان داده است و این محدوده به خط مقاومت شاخص تبدیل شده است. از نظر تکنیکی چنانچه شاخص بورس بتواند امروز از مرز یک میلیون 600هزار واحد فراتر رود این احتمال که شاخص بورس دوباره وارد موج صعودی پرقدرتی شود تقویت می‌شود. با این حال تحلیلگران تکنیکی و بنیادی با توجه به مولفه‌های بنیادی چندان نسبت به آینده حرکت شاخص بورس مطمئن نیستند.

پیش‌بینی آینده
عبور قیمت دلار از مرز 30هزار تومان این گزاره را که بازار سهام بار دیگر سوار بر موج قیمت دلار با رشد مواجه شود تقویت کرده است با این حال تحلیلگران در این زمینه اتفاق نظر ندارند زیرا آینده قیمت دلار را نامشخص می‌دانند و حتی برخی تحلیلگران بر این باورند بازار سهام در شرایط کنونی بیش از آنکه به رشد قیمت دلار نیاز داشته باشد به رشد سود‌آوری شرکت‌ها نیاز دارد تا مبانی سرمایه‌گذاری در بورس از نظر بنیادی توجیه اقتصادی پیدا کند.
 علیرضا تاجبر، عضو هیأت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در این‌باره می‌گوید: نوسان قیمت دلار قابل پیش‌بینی نیست زیرا تا حد زیادی و به‌صورت روانی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مرتبط است، از طرفی به‌نظر نمی‌آید شاهد تغییر رویه باشیم، اما شاید رأی نیاوردن ترامپ به‌صورت روانی به دلارهای خانگی و فروش آنها اثر بگذارد و کمی باعث افت قیمت شود. تاجبر ادامه می‌دهد: بورس نشان داده به دلار ٣٠ هزار تومانی اعتقاد ندارد، چون ارزشگذاری سهام شرکت‌ها هیچ‌کدام براساس چنین رقمی نبوده و نهایتا با نرخ ٢٢ تا ٢٥هزار تومان این کار انجام شده است. به گفته او یک‌ماه آینده برای بازار سرمایه سخت است و به هر دلیلی نوسانات بازار با تحولات سیاسی جهان گره خورده است، بنابراین تا آن زمان شرایط تا حدودی مبهم است.
عظیم ثابت، دیگر کارشناس بازار سرمایه اما درباره چشم‌انداز پیش روی بازار سهام به همشهری می‌گوید: چشم‌انداز آینده بازار سهام به متغیر‌های کلان اقتصادی ازجمله قیمت دلار، نرخ سود بانکی، تورم، انتخابات آمریکا و نحوه تعامل ایران با جامعه جهانی بستگی دارد با این حال با فرض ثابت بودن شرایط فعلی و با اطلاعاتی که هم‌اکنون در دسترس داریم در 3ماهه پاییز رشدی در بازار اتفاق نخواهد افتاد و بازار سهام تا پایان سال هم متعادل خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که چرا بازار سهام با رشد چندانی مواجه نخواهد شد می‌گوید: متأسفانه بخشی از نقدینگی که در نیمه اول سال وارد بازار شده بود از بازار خارج شده است و سهامداران با ترس زیادی مواجه شده‌اند با این حال اگر قیمت دلار افزایش یابد می‌تواند زمینه رشد شاخص را فراهم کند. محمد گودرزی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه دلیل رشد بازار را به‌ویژه در مبادلات دیروز رشد قیمت دلار تا سطح 30هزار تومان و رشد قیمت سایر بازار‌ها می‌داند و می‌گوید: رشد بازار‌های موازی و افزایش قیمت دلار ازجمله دلایل رشد شاخص بورس است با این حال ادامه روند رو به رشد بازار بستگی به نرخ سود بانکی و انتخابات آمریکا دارد و به‌نظر نمی‌رسد بازار همانند قبل به‌صورت هیجانی افزایش یابد بلکه به‌صورت تعادلی خواهد بود. به گفته گودرزی افزایش نرخ سود بانکی بزرگ‌ترین چالش پیش روی بازار سرمایه در آینده است.
محمدرضا مایلی، یک کارشناس دیگر بازارسرمایه درباره چشم‌انداز آینده بازار سهام می‌گوید: اگر قیمت دلار در محدوده ۲۵هزار تا ۳۵هزار تومان ثابت بماند، همچنان بازار سرمایه به‌خصوص در گروه صنایع وابسته به دلار می‌تواند، مورد اقبال سرمایه‌گذاران باشد، اما جذابیت بازار سرمایه از این به بعد مربوط به شرکت‌هایی خواهد بود که سودهای بالایی دارند و در مجامع‌شان می‌توانند سود خوبی تقسیم کنند، زیرا ممکن است مانند نیمه نخست سال سودهای سرمایه‌ای ناشی از افزایش قیمت سهام، جذابیت نداشته و در نتیجه اقبال بازار روی سودهای تقسیمی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید