• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112655
+
-

شجریان یک مکتب بود

نگاه
شجریان یک مکتب بود

علی نصیریان- بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما

محمدرضا شجریان یک نابغه استثنایی و کم‌نظیر در موسیقی ایران به‌خصوص موسیقی آوازی ایران بود. نابغه‌ای که علاوه بر آواز در ابعاد دیگر حرفه‌اش بسیار متفاوت بود. یک بعد زندگی شجریان پژوهش و تحقیق بود. شجریان در طول زندگی خود همواره در حال تحقیق و پژوهش بود. در طول زندگی‌اش فراگرفت و همواره آموخت. ابداع و ابتکار جزو جدا نشدنی زندگی‌اش بود و در طول این سال‌ها علاوه بر کار کردن با افراد کارآمد و مجربی مانند محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان به‌دنبال پژوهش در هنر موسیقی بود. شجریان به‌دنبال ساخت سازهای جدید بود. شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی است. همیشه در گوشه و کنار مملکت به‌دنبال صداها و آوازهای ناب بود. هر جا صدایی می‌شنید در هر گوشه این مملکت به سراغش می‌رفت، آن را دنبال می‌کرد و از آن می‌آموخت.
شجریان در طول زندگی خود استادان بسیاری را دید و در کنار بزرگان آموخت. شجریان شیوه آوازی را در کنار استادانی چون طاهرزاده آموخت و از شاگردان دوامی بود. او در این سال‌ها همواره آموخت و می‌توان گفت خودآموزی یکی از ویژگی‌های مهم شجریان است. شجریان علاوه بر بهره‌مندی از این استادان، خودآموز بود. خودآموزی که همیشه به‌دنبال صداها و نواها بود. تحقیق و در کارش اعمال می‌کرد. از آموخته‌ها به شکل مبتکرانه‌ای استفاده می‌کرد. شجریان مدت کوتاهی از استادان گذشته ایران تقلید کرد و از این تقلید گذشت. آن را رها کرد و خودش  صاحب سبک شد. شجریان صاحب مکتبی شد که توانست شاگردان زیادی را نیز تربیت کند. استاد آواز ایران، همواره از کارها الهام می‌گرفت و ابتکار به خرج می‌داد. شجریان گنجینه‌ای ارزشمند است که در یاد دادن و شاگرد پذیری و انتقال تجربیات به شاگردان همیشه مؤثر بود. بسیاری از خواننده‌های مجرب امروز، شاگردان استادی هستند که از حضورش در این سال‌ها به‌عنوان استاد بهره ‌بردند. شجریان یک دریاست؛ دریایی پر از آموخته و تجربیات است که برای همه مؤثر بوده و است. مردم ایران عمرشان را با صدای ایشان زندگی کردند. شجریان حنجره خدا‌دادی داشت؛ صدایی فوق‌العاده زیبا. تعلیماتی که داشتند جان تازه‌ای به موسیقی ایران به‌خصوص آواز و موسیقی سنتی بخشیدند. شجریان توده مردم را با مفاهیم شعر حافظ آشنا کرد. او حافظ را به مردم شناساند. برای مردم وطنش خواند و چه زیبا خواند. او همواره با مردم بوده و هست. شجریان نماینده ‌بحق فرهنگ ایران
 در دنیاست.
شجریان نماینده راستین و نماینده فرهنگ و هنر ایران زمین در جهان بودند و هستند. دوست داشتم در این روزها و ساعت‌ها در کنار خانواده‌ایشان بودم و می‌توانستم به مراسم ایشان بروم اما متأسفانه بنا به شرایطی که در این روزها دارم، نمی‌توانم. به همایون شجریان و خانواده شجریان و همچنین ملت ایران تسلیت می‌گویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید