• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 16 مهر 1399
کد مطلب : 112556
+
-

سفر خروج


نمایشنامه «سفر خروج» نوشته عبدالرحمان شرقاوی را غلامرضا امامی به فارسی برگردانده و از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ سوم رسیده است.
عبدالرحمان شرقاوی نویسنده این‌کتاب که در نگارش فیلمنامه «الرساله» یا همان «محمدرسول‌الله(ص)» با توفیق الحکیم و عبدالحمید جوده السحار مشارکت داشته، نمایشنامه‌های دیگری مانند «مصیبت جمیله» و «عقاب سرخ» را در کارنامه دارد که «مصیبت جمیله» درباره زندگی جمیله بوحیرد، بانوی مبارز الجزایری است. او کتاب‌های دیگری مانند «محمد(ص) پیامبر آزادی» و «علی(ع) پیشوای پرهیزگاران» را هم در زمینه زندگی نامه‌نویسی منتشر کرده است. او سال ۱۹۷۴ برنده جایزه مدال درجه یک ادبیات و هنر کشور مصر شد. غلامرضا امامی در سفری به مصر این‌کتاب را دیده و با توصیه محمدرضا حکیمی آن را به فارسی ترجمه کرده است. او در مقدمه‌ای که تیرماه سال ۹۸ برای این‌کتاب نوشته، می‌گوید «با خواندن این‌نمایشنامه پرهیجان حماسه حسینی رویاروی دل و دیده جان می‌گیرد. نبرد دائمی حق و باطل ترسیم می‌شود و این بانگ بلند از فراز تاریخ به گوش می‌رسد که بر زِبَر این زمین سبز و زیر این آسمان آبی: هر زمینی کربلاست و هر روزی عاشورا...»
نمایشنامه «سفر خروج» براساس تاریخ مستند، قیام امام حسین(ع) و حرکت کاروان ایشان از مدینه تا کربلا را ترسیم می‌کند و ارجاعی به نبرد تاریخی حضرت موسی(ع) با فرعون و همان سفر خروج معروف دارد که درباره خروج قوم بنی‌اسرائیل از مصر با رهبری حضرت موسی(ع) است.
به‌این‌ترتیب شرقاوی با این‌ارجاع، جنگ همیشگی آزادگی و بردگی و نبرد جاودانه ستمدیده با ستمگر را مورد توجه قرار داده است. نمایشنامه پیش‌رو از شهر مکه و با شخصیت وحشی قاتل حمزه سیدالشهدا عموی پیامبر(ص) شروع می‌شود. این‌نمایشنامه ۲ بخش دارد که بخش اول، ۱۳ پرده و بخش دوم، ۶ پرده دارد.
چاپ سوم این‌کتاب در ۳۱۰ صفحه، با شمارگان هزار نسخه، به بهای ۳۵ هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید