• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 16 مهر 1399
کد مطلب : 112517
+
-

«هفته تهران» متفاوت

یادداشت
«هفته تهران» متفاوت

احمد مسجد جامعی- عضو شورای اسلامی شهر تهران

هفته و روز تهران امسال تحت‌تأثیر پیک سوم کرونا متفاوت از هر سال برگزار شد. به‌طور خاص این هفته با اعلام محدودیت‌های بیشتر از سوی ستاد مقابله با کرونا برخی برنامه‌هایی را که قرار بود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود ‌نیز تحت‌الشعاع قرار داد و این برنامه‌ها که از قضا برنامه‌های متفاوتی بودند، به تعویق افتادند یا انجام نشدند. با این حال و در همین شرایط، تغییراتی در شکل برگزاری برنامه‌ها روی داد که برخی از آنها را باید به فال نیک گرفت.
مردمی‌تر‌شدن برنامه‌های هفته تهران امسال یکی از ویژگی‌های مثبت آن بود. مشارکت عمومی در برخی برنامه‌ها قابل توجه بود. ارسال عکس درختان شاخص تهران توسط شهروندان کار خوبی بود که امسال انجام شد. درختان تهران سرمایه ارزشمند این شهر هستند و جلب توجه عمومی به حضور و حیات آنها در کنار ما امر مهمی است. این عکس‌ها نشان می‌دهد که مردم درختان شهر خود را دوست دارند و در پی افزایش اطلاعات خود در مورد آنها هستند. علاقه خاص اغلب شهروندان به درختان چنار هم نکته‌ دیگر این فعالیت بود. در میان درختان چنار، توت، سرو، کاج، زبان‌گنجشک و نارونی که عکس آنها ارسال شد، عکس چناری بود که حدود هزار و 50سال عمر داشت و این نشان می‌دهد که قدمت درختان تهران از شهر تهران خیلی بیشتر است. برخی از این درختان مثل چنار به‌طور ویژه و بنا به سنت در محوطه تکایا و مساجد کاشته می‌شدند و تعدادی از آنها مثل چنارهای امامزاده یحیی و امامزاده شعیب و تکیه نیاوران از این دسته هستند. سابقه توجه خاص شورا به درختان تهران هم به دوره سوم برمی‌گردد که ثبت خیابان ولیعصر به‌عنوان میراث طبیعی کلید خورد. ثبت و ضبط مشخصات درختان تهران هم امیدوارم با شتاب بیشتر ادامه یابد و به شناسنامه‌دار شدن تمام درختان تهران بینجامد.
مشارکت گسترده شورایاران هم به‌عنوان تنها نهاد انتخابی موجود در بدنه مدیریت شهری در این کار و سایر برنامه‌های محلی هفته تهران چشمگیر بود.
اتفاقا امسال فعالیت‌های هفته و روز تهران بیشتر عملی و عملیاتی بود تا ترویجی. ازجمله برنامه‌هایی که قرار بود افتتاح شود، افتتاح 50پروژه محلی بود که به‌زودی و با بهبود شرایط در روزهای آینده انجام خواهد شد. ویژگی این پروژه‌ها این است که اهمیت و ضرورت و اولویت اجرای آنها را مردم محله تعیین کرده‌اند. این امر مهمی است که به حرف مردم محله در مورد ضرورت‌های عمرانی کوچه و خیابانشان توجه شود و مبنای عمل قرار گیرد. خاصیت این پروژه‌های کوچک‌مقیاس این است که در دل محله‌ها انجام می‌شود و محله‌ها را زیست‌پذیرتر ‌و کیفیت زندگی را بهتر می‌کند.
همزمانی هفته تهران با روز جهانی معلم بهانه‌ای شد برای افتتاح ساختمان بازسازی‌شده‌ای در دانشگاه خوارزمی. می‌دانیم که دانشگاه خوارزمی امروز و تربیت‌معلم دیروز و دارالمعلمین و دارالمعلمات سابق بیش از یک دهه پیش از دانشگاه تهران تاسیس شد. ساختمان آن را هم مارکف ساخته و امیدوارم این ساختمان که ساختمان ارزشمندی هم هست، به موزه تعلیم و تربیت تبدیل شود و حتما جزو موزه‌های خوب شهر تهران خواهد شد. وجه ممیزه دیگر هفته تهران امسال این بود که تقریبا تمام کمیسیون‌های شورا بیش از سال‌های گذشته در برنامه‌های آن فعال شدند. همه کمیسیون‌ها تلاش کردند و حتی کمیسیون برنامه و بودجه هم همراهی خوبی کرد. در حوزه تبلیغات، کار روزنامه همشهری امسال متمایز و عالی بود. روزنامه همشهری بسیار به‌قاعده، در وجوه مختلف ویژه‌نامه‌های متعددی تولید و منتشر کرد. کسی که کار سند کرده باشد، می‌داند که چقدر پیدا کردن عکس و مشخصات شهرداران تهران سخت است. پرونده‌های دیگر این روزنامه هم خوب بود ازجمله پرونده میدان آزادی که لطافت خاصی داشت.
تکیه‌ها هم از وجوه ممیزه تهران هستند قبلا هم پیشنهاد کردم که امسال بیاییم و بخشی از هزینه‌هایی را که قرار بود در مراسم اربعین صرف کنیم، خرج تعمیر و مرمت و آبادی تکیه‌های تاریخی تهران کنیم؛ تکیه‌هایی مثل نفرآباد، سادات اخوی و حصار بوعلی برای این توجه مناسب هستند.
در انتها لازم می‌دانم از آموزش و پرورش شهر تهران یاد کنم. همکاری و همراهی آنها در تهیه و انتشار زنگ تهران که به خوبی انجام شد، می‌تواند مقدمه‌ای باشد بر همکاری‌های بیشتر شهرداری و آموزش و پرورش.
این همکاری اگر توسعه یابد و تعمیق شود، در بلندمدت هزینه‌های تهران را کاهش و زیست‌پذیری تهران را افزایش می‌دهد.
اگر بچه‌های ما از مثلا فرایند جمع‌آوری و حمل ‌و ‌دفع زباله و هزینه‌های مادی و معنوی آن برای شهر آگاه باشند و خود و خانواده‌شان نفری روزانه 100گرم زباله کمتر تولید کنند، منافع بسیاری نصیب شهر خواهد شد. این فقط یک نمونه است و در موارد بیشتری قابل تعمیم است.
به تعویق افتادن برخی برنامه‌های هفته تهران در این سال کرونایی، هفته تهران را به ‌ماه تهران توسعه داده است. این هم نکته‌ای است که توجه به تهران محدود به هفته نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید