• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 مهر 1399
کد مطلب : 112390
+
-

امشب و هر شب تعطیل

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «یاماها» که اجرایش به تأخیر افتاد

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

قرار بود نمایش «یاماها» نوشته و به کارگردانی «کهبد تاراج» اجرای خود را از شب گذشته، ۱۴ مهر‌ماه در سالن قشقایی تئاتر شهر آغاز کند. نمایشی با 3 بازیگر که به گفته تاراج سعی کرده در این وضعیت بازیگران کمتری داشته باشد. این نمایش قرار بود هر روز در 2 سانس اجرا شود و در آن پاوان افسر، لبخند بدیعی و مازیار سیدی بازی کنند. اما تعطیلی یک هفته‌ای سالن‌های نمایش به‌دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا باعث شد که این گروه از اجرا باز بماند.
کهبد تاراج، کارگردان این اثر نمایشی به همشهری می‌گوید: «باکس اجرای نمایش، مهر و آبان‌ ماه است و راستش فکر می‌کردم این تعطیلی در ماه‌های بعد اتفاق بیفتد، اما زودتر پیش آمد. متأسفانه 2 بازیگر نمایش پیشنهاد بازی دیگری داشتند که به‌خاطر نمایش قبول نکردند، اما حالا هم از کار تئاتر ماندند و هم از بازی در فیلم.‌ای کاش اگر قرار است تعطیلی باشد مدیریت‌شده اعلام کنند. به این شکل اعلام تعطیلی، تمام برنامه‌ریزها را از بین می‌برد و گروه‌های نمایشی با توجه به اجرایی که هر شب دارند و هزینه‌ای که دارند متضرر می‌شوند. این خسارت فقط مادی نیست بلکه باعث تضعیف روحیه بازیگران و گروه نمایش می‌شود. همچنین باید نمایش‌هایی به‌منظور اجرا انتخاب شوند تا مخاطب در این شرایط جذب تئاتر شود و اگر نتوانیم در این شرایط کار کنیم دچار مرگ روحی خواهیم شد.»  تاراج همچنین به این نکته نیز اشاره می‌کند که با توجه به وضعیتی که وجود دارد سعی کردم یک نمایشنامه ساده با بازیگران کمتر روی صحنه ببرم و برای نمایش نیز دکور و لباسی که داشتیم هزینه کمی داشت، اما ‌ای کاش برای این تعطیلی‌ها مدیریت وجود داشته باشد. این کارگردان در ادامه به وضعیت فروش بلیت‌های نمایش‌هایی که این روزها اجرا دارند، اشاره کرده و توضیح می‌دهد: «سایت‌های فروش چند روز قبل از اجرای نمایش باز می‌شوند و وقتی به یکباره اعلام تعطیلی می‌شود، علاوه بر گروه نمایش و سایتی که فروش بلیت دارد، تماشاگران نیز بلاتکلیف می‌شوند و باعث می‌شود که فروش‌ها هر روز کمتر شود.» تاراج که قرار بود قبل از روزهای شیوع کرونا، ‌«چند سال پیش» را اجرا کند در ایام کرونا موفق به اجرای این نمایش به‌دلیل پر پرسوناژ بودن کار نشد. وی می‌گوید: «خوشبختانه تئاترشهر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند و با وجود اعلام تعطیلی یک هفته‌ای همه جا همچنان فعالیت خود را دارد. تنها جایی که اول بسته می‌شود سالن‌های نمایش است و آخرین جایی که بودجه دریافت می‌کند، تئاتر است.» 
این کارگردان امیدوار است که بعد از تعطیلی اعلام شده نمایش «یاماها» اجرای خود را آغاز کند. البته او معتقد است که هفته آینده نیز به‌احتمال زیاد تعطیل باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید