• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112278
+
-

جنگ قره‌باغ به شهرها کشیده شد

جنگ قره‌باغ به شهرها کشیده شد

درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در حالی وارد دومین هفته می‌شود که جنگ به شهرها کشیده شده است. آذربایجان دیروز اعلام کرد شهر گنجه در شمال این کشور هدف حمله خمپاره‌ای نیروهای ارمنستان قرار گرفته است. گنجه با 500هزار نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ آذربایجان به شمار می‌رود. معاون رئیس‌جمهور آذربایجان در پستی توییتری ویدئویی منتشر کرد که ساختمان‌های تخریب‌شده توسط گلوله‌های توپ یا خمپاره متعلق به نیروهای ارمنی را نشان می‌دهد. او گفت که غیرنظامیان در شهر گنجه هدف حمله ارمنستان قرار گرفته‌اند.
در سمت مقابل، نیروهای ارمنی منطقه قره‌باغ نیز اعلام کرده‌اند که خمپاره‌های آذربایجان در چند نقطه از شهر استپاناکرت (خان‌کندی) فرود آمده است. طبق اعلام ارمنستان این حمله‌ها تلفات جانی نیز داشته است. نیروهای قره‌باغ همچنین اعلام کردند که در تلافی این حمله‌ها، پایگاه هوایی گنجه را هدف قرار داده‌اند.
هر دو کشور بار دیگر درخواست فرانسه برای آتش‌بس و آغاز مذاکرات را رد کرده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، شمار تلفات جنگ از 230نفر گذشته است. دوطرف همچنین مدعی شدند که ده‌ها تانک از طرف مقابل را منهدم کرده‌اند.
ارمنستان روز شنبه اعلام کرده بود، تمام ابزارها را برای «دفاع سرنوشت‌ساز» از ارمنی‌های منطقه قره‌باغ به‌کار خواهد گرفت. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد پیشروی نیروهای آذربایجانی در منطقه تحت کنترل نیروهای ارمنی ادامه دارد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان از «آزادسازی» روستای استراتژیک ماداگیز در قره‌باغ خبر داد و به فرماندهان و نیروهای نظامی این کشور تبریک گفت. علی‌اف در پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «امروز ارتش، پرچم جمهوری آذربایجان را در ماداگیز به اهتزاز در‌آورد. ماداگیز تحت کنترل ما‌ست.» او ساعاتی بعد از تصرف چند روستای دیگر در این منطقه خبر داد. به‌دنبال انتشار این خبر، مردم در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، به خیابان آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند.
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم این کشور گفت: «جنگ در تمام جبهه‌ها تشدید شده است. ما تاکنون خسارات انسانی و نظامی قابل‌‌توجهی را متحمل شده‌ایم، اما دشمن تاکنون نتوانسته است هیچ‌یک از مسائل استراتژیک خود را حل کند.» نخست‌وزیر ارمنستان تأکید کرد که این جنگ، «شاید سرنوشت‌سازترین» جنگ برای ارمنستان باشد. به‌نظر می‌رسد دوطرف به این نتیجه رسیده‌اند که باید در درگیری‌های جاری، تکلیف بحران 3دهه‌ گذشته در منطقه قره‌باغ را یکسره کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید