• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11219
+
-

خالی شدن برخی مراکز آموزش عالی به‌دلیل کاهش داوطلبان

وزیر علوم گفت: در شرایط فعلی با افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها،  شاهد خالی شدن برخی از مراکز آموزش عالی پراکنده در سطح کشور به‌ویژه شهرستان‌های کوچک هستیم. به گزارش مهر،  منصور غلامی در این‌باره گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث آموزش عالی ساماندهی وضعیت دانشگاه‌هاست چرا که در گذشته کمیت گرایی بر آن غلبه یافته و توسعه‌های بی‌رویه‌ای صورت گرفته که در بعضی موارد حتی در زمان تشکیل شدن برخی واحدهای دانشگاهی،  برنامه راهبردی نوشته نشده است و این مراکز بیشتر به‌دلیل افزایش داوطلبان آموزش عالی ایجاد شده بود که در شرایط فعلی که با افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه مواجه هستیم،  نیاز به ساماندهی این مراکز است چرا که در برخی موارد شاهد خالی شدن این مراکز هستیم که بیشتر آنها در شهرستان‌های کوچک قرار دارند.
وی افزود: بحث دیگر این است که اگر چه در سال‌های گذشته در حوزه مقالات علمی و نشریات،  رشد علمی خوبی داشته‌ایم اما در حل مسائل و مشکلات جامعه کنونی نقش دانشگاه‌ها کمرنگ است.
وزیر علوم اظهار داشت: هم‌اکنون کشور ما با چالش‌های بزرگی مواجه است که گاهی سؤال می‌شود چرا دانشگاه‌ها در این مسائل وارد نشده و یا اینکه با تأخیر وارد شده‌اند،  ازجمله این چالش‌ها می‌توان به چالش محیط‌زیست،  اشتغال،  عدم‌توانایی دانش آموختگان در کارآفرینی و موارد دیگر اشاره کرد.
غلامی با بیان اینکه آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر برنامه‌هایی پیش رو داشته که در حوزه‌های مختلف در حال اجراست،  تأکید کرد: این برنامه‌ها نیازمند تقویت است که ازجمله می‌توان به ساماندهی مراکز آموزش عالی و ساماندهی کنکور سراسری اشاره کرد که تمام این موارد بدون نظرات و پیشنهادهای استادان پیشکسوت و کسانی که دلسوز آموزش‌عالی هستند،  به خوبی پیش نمی‌رود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید