• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مهر 1399
کد مطلب : 112166
+
-

105بیمارستان پایتخت برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان کرونا درگیر شده‌اند و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید دست‌کم 5هزار بیمار مبتلا به کرونا تنها در بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند و هفته‌آینده ممکن است بسیاری از آنها جانشان را از دست بدهد

محدودیت‌های حداقلی در پایتخت قرمز

حمیدرضابوجاریان_خبرنگار

 صحبت پیک سوم کرونا دیگر موضوعیت ندارد. افزایش مستمر تعداد مبتلایان شناسایی شده و فوت افراد مبتلا به کرونا کشور را در وضعیت سختی از نظر شیوع بیماری قرار داده است. به گفته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، تنها در پایتخت روزانه 500نفر روانه بیمارستان می‌شوند. از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم از درگیری 105بیمارستان پایتخت برای ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کرونا خبر داده است. اتفاقی که درصورت استمرار وضعیت کنونی می‌تواند روند ارائه خدمات درمانی به بیماران غیرکرونایی را با اختلال روبه‌رو کند. چنین وضعیتی به خوبی نشان می‌دهد توصیه‌های مشفقانه برای رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و ماندن در خانه چندان کارساز نبوده و مردم حساسیت خود را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دست داده‌اند. کاهش حساسیت‌های عمومی به موضوع ویروس سبب شده است وضعیت26استان کشور قرمز شود. کرونا ویروس در همه جا وجود دارد و می‌تواند به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

 عملکرد منفعلانه
شیب افزایشی تعداد بیماران، درگیری 35درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها و نیز فرسودگی شدید کادر درمانی در کنار کمبود برخی نیازهای بهداشتی در بیمارستان‌ها باعث شده، دولت اعمال محدودیت‌ها و اجرای آن را به استان‌ها پس از تأیید وزرای بهداشت و کشور موکول کند. در این‌باره برخی استان‌ها که وضعیت شیوع بیماری در آنها قرمز بوده است سرعت عمل بالایی داشته‌اند تا بیماری را کنترل کنند. در استان مرکزی تعطیلی یک هفته‌ای مدارس، دورکاری یک سوم کارمندان و تعطیلی برخی مراکز پرتجمع، اعمال 19محدودیت در استان کرمانشاه ازششم مهرماه، اجرای تعطیلی یک هفته‌ای همه مراکز پرتجمع در استان قم و محدودیت‌های مشابه در استان‌های دیگر ازجمله این اقدامات بوده است. با این حال و با وجود ارائه نامه علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابه با کرونای تهران به مسئولان و درخواست برای اعمال محدودیت‌های بیشتر صرفا استانداری تهران بخشی از محدودیت‌های پیشین عمدتا درباره فعالیت مشاغل پرخطر را به تهران برگردانده است. این در حالی است که وضعیت تهران طبق آنچه مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند،‌بحرانی‌تر از آن است که با این محدودیت‌های حداقلی از شیب تند ابتلا و مرگ و میر آن کاسته شود.

وضعیت به‌شدت نگران‌کننده در تهران
آنطور که پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به همشهری می‌گوید، اکنون 5هزار بیمار مبتلا به کووید- 19در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که براساس نرم‌های سازمان جهانی بهداشت 12درصد از آنها احتمالاً فوت خواهند کرد: «وجود 5هزار بیمار بستری کرونایی در بیمارستان‌های تنها یک شهر به‌معنای فاجعه است. در روزهای آینده باید شاهد شنیدن خبر فوت تعداد بسیار زیادی از این تعداد بستری شده باشیم. ممکن است فوت شوندگان روزانه چند برابر شود. این وضعیت قابل‌قبول نیست و نشان‌دهنده این است که ما دوره اوج بیماری را در پایتخت می‌گذرانیم.»
طبرسی، وضعیت کنونی پایتخت را محصول بی‌توجهی مسئولان به توصیه‌ها و هشدارهای داده شده به آنها برای اتخاذ سیاست‌های مناسب مدیریت در حوزه کنترل بیماری کرونا می‌داند و معتقد است مسئولان دولت   دست به اقدامی جدی برای کنترل شیب بیماری و جلوگیری از افزایش ابتلای مردم به بیماری بزنند: «اظهارنظرهایی که از مسئولان در شرایط کنونی می‌شنویم کارساز نیست. ما از تصمیم‌گیرندگان بالادستی نیاز به دریافت مداوم توصیه و موعظه نداریم، شرایط به‌گونه‌ای است که نیازمند انجام اقدامات قاطع برای کاهش شیب ابتلای افراد به بیماری‌های حداقلی هستیم.»  او معتقد است، برای مهار وضعیت کنونی باید تهران با محدودیت یک ماهه روبه‌رو شود و محدودیت‌های  حداقلی نمی‌تواند کمک چندانی به کاهش مشکلاتی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم کند:«حداقل به اعمال یک‌ماه محدودیت نیاز داریم. باید محدودیت‌های کلی اعمال شود. باید جاده‌های بین شهری و ترددها کنترل شود. مسافرت‌های داخل شهری باید مانندکشورهایی که محدودیت‌های سفت و سختی اعمال کردند به حداقل برسد تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.»

ماسک زدن در اداره‌ها؛ بماند برای بعد
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به همشهری می‌گوید ما در بیمارستان مسیح دانشوری از بحران گذشته‌ایم و بیماری اکنون در بالاترین حد خود قرار دارد و بیشتر از این نمی‌تواند افراد را مبتلا کند بنابراین، طرح برخی موارد مانند اینکه افراد بدون ماسک از خدمات اداری محروم شوند، موضوعی نیست که بتواند گره‌گشای شیوع بیماری باشد: «مردم می‌دانند هنگامی که شیوع بیماری بالاست نباید سر کار بروند. ماسک زدن هنگامی مفید است که بتوانیم فاصله فیزیکی را حفظ کنیم. در دوره کنونی که در اوج بیماری هستیم تنها راه این است که در خانه بمانیم و در غیراین صورت در این وضعیت حتی ماسک زدن هم کمکی به جلوگیری از ابتلا به بیماری نمی‌کند.  ما نیازمند تعطیل کردن فعالیت‌های اجتماعی، کاهش شدید ترددها دست کم برای یک ماه هستیم.»

در تهران چه خبر است؟
جزئیات محدودیت‌ها  در هفته پیش رو
معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران آخرین جزئیات اعمال محدودیت‌های کرونایی در استان تهران برای یک هفته پیش رو را تشریح و ابلاغ کرد. براساس این ابلاغیه پایتخت در هفته پیش‌رو از نظر فعالیت مشاغل پرخطرو  اجتماعات محدود می‌شود. پیش از این علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در نامه‌ای به استاندار تهران خواستار تصمیم قاطع و فوری برای اجرای تعطیلی دست‌کم یک هفته‌ای در تهران شده بود. تصمیم استانداری تهران اما به نوعی بیشتر متوجه بخشی از مشاغل پرخطر است و طبق ابلاغیه با توجه به اینکه سازمان‌های دولتی تعیین تکلیف نشده و مورد توجه قرار نگرفته‌اند، علی‌القاعده همچنان اداره‌ها و سازمان‌های دولتی به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند درحالی‌که در هفته گذشته خبرهای زیادی درباره لغو دورکاری در تعدادی از این سازمان‌ها منتشر شده بود. بازگشت به‌کار تعداد زیادی از کارمندان به سازمان‌ها و اداره‌های دولتی که عملا به‌عنوان یک رویه در عملکرد مدیران بخش خصوصی هم تأثیرگذار است، نگرانی‌های زیادی در شرایط کنونی تهران ایجاد کرده است. سهل‌گیری درباره بازگشایی در پایتخت در حالی ادامه دارد که پزشکان ، پرستاران و کادر درمان، فشار کاری فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کنند. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هفته گذشته هم گفته بود که در محدودیت‌های جدید مسئله لغو طرح ترافیک و دورکاری دیده نشده است و ابلاغیه جدید هم فاقد توصیه‌هایی در این‌باره است.

محدودیت‌های جدید
حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که دیروز به دستگاه‌های اجرایی ملی ، استانی و نهادهای عمومی غیردولتی ازجمله شهرداری‌های مستقر در استان تهران ابلاغ شده است، گفت: در ابلاغ روز شنبه با توجه به نامه نهم مهر‌ماه معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر اعمال محدودیت به تفکیک استان و شهرستان‌های هدف محدودیت و تعطیلی برخی مراکز به‌مدت یک هفته از تاریخ ۱۲ لغایت ۱۸ مهر‌ماه از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمدید شده است. او افزود: در این ابلاغیه دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در این یک هفته تعطیل خواهند بود. ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد ازجمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین برگزار نشدن نمازجمعه در این ابلاغیه مورد تأکید قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید