• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 13 مهر 1399
کد مطلب : 112107
+
-

همشهری سناریوهای تداوم صعود بورس را بررسی می‌کند

رشد پرقدرت شاخص؛‌ با پول حقیقی‌ها

شاخص کل بورس تهران دیروز با 2.8درصد رشد از محدوده یک میلیون و500 هزار واحد فاصله گرفت

گزارش روزانه بورس
رشد پرقدرت شاخص؛‌ با پول حقیقی‌ها


شاخص کل بورس تهران در نخستین روز هفته با رشدی پرقدرت 43هزار واحد، یعنی معادل 2.8درصد، رشد کرد. سوخت این صعود پرشتاب را پول سرمایه‌گذاران حقیقی فراهم کرد، دیروز حقیقی‌ها 650میلیارد تومان پول تازه وارد چرخه مبادلات سهام کردند. ظرف 10روز مبادلاتی اخیر این برای نخستین بار بود که رقم ورود پول سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سهام از رقم خروج پول آنها پیشی می‌گرفت.
به گزارش همشهری، نزول‌های سنگین شاخص بورس در 50روز گذشته ترس زیادی در تالار شیشه‌ای ایجاد کرده است هفته قبل هم این نزول ادامه یافت و بیش از 450هزار میلیارد تومان معادل 15میلیارد دلار از ارزش کل بازار سهام کاسته شد. در روز چهارشنبه البته ورق برگشت و شاخص بورس با صعود به‌کار خود پایان داد دیروز هم این صعود ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 2.8درصد افزایش معادل 43هزار واحد رشد کرد و به یک میلیون 546هزار واحد رسید. سهامداران اکنون با تردید از خود می‌پرسند آیا روند نزولی متوقف شده است؟ پاسخ به این پرسش در شرایط کنونی بسیار دشوار است و تقریبا کمتر کارشناسی در این‌باره سخن می‌گوید با این حال اغلب کارشناسان بازار سرمایه امیدوارند روند نزولی متوقف شود و شاخص کل بورس تهران دوباره روند صعودی‌اش را آغاز کند اما مروری بر وزن عوامل مختلف نشان می‌دهد که تحقق این‌رؤیا به همین راحتی‌ها هم نیست.

عوامل اثر‌گذار بر شاخص بورس
از نظر تکنیکی یک محدوده مقاومت در محدوده یک میلیون 600تا 650هزار واحد پیش روی شاخص بورس قرار دارد و چنانچه شاخص بورس نتواند از این محدوده عبور کند باردیگر تا محدوده یک میلیون 450هزار واحد نزول خواهد کرد. از نظر بنیادی هم باید منتظر گزارش‌های حسابرسی شده از عملکرد 6ماهه شرکت‌های بورس باشیم، هرچند بررسی آمارهای تولید و فروش شرکت‌ها، ارائه شده به کدال، از رشد درآمد حاصل از فروش دست‌کم 170شرکت بورس در شهریورماه نسبت به مردادماه حکایت دارد اما هنوز زمان برای قضاوت نهایی فرا نرسیده است زیرا باید پس از افشای جزئیات عملکرد شرکت‌ها مشخص شود چه بخشی از افزایش درآمد شرکت‌ها، که عمدتا ناشی از تورم بوده، به کسب سود هم منجر شده است. محرک دیگری که می‌تواند به رشد شاخص‌های بورس منجر شود قیمت دلار است. هم‌اکنون قیمت دلار تا محدوده 30هزار تومان افزایش یافته اما نکته اول این است که بازار سهام اثر دلار 30هزار تومانی را قبلا پیش خور کرده است و دوم اینکه در شرایط فعلی بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که احتمالا نقطه رشد قیمت دلار همین محدوده است و قیمت دلار دیگر قادر نیست از این مرز فراتر رود. چنانچه قیمت دلار از این مرز فراتر نرود یکی از محرک‌های بنیادی رشد شاخص حذف خواهد شد.
یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید:با توجه به شرایط تکنیکی و بنیادی به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد ثبات نرخ ارز و قرار گرفتن آن در مسیر اصلاحی باشیم و اصلاح قیمت ارز منجر به افزایش فشار فروش در بازار سهام خواهد شد، اکنون اصلاح نرخ ارز در بازار آغاز نشده است و اقبال به بورس بیشتر ناشی از افزایش نرخ تورم و ارز بوده است. امیرعلی باقری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید به این نکته توجه داشته باشند که برای سرمایه‌گذاری در بورس به نرخ ارز توجه داشته باشند و چشم‌انداز آن را در محاسبات خود مورد توجه قرار دهند، افزود:نرخ ارز در مقاطع فعلی چندان تناسبی با واقعیات اقتصادی کشور ندارد، ممکن است نرخ ارز اصلاحی را تجربه کندکه همین موضوع دقت مضاعفی را بر بدنه بازار از سمت سرمایه‌گذاران می‌طلبد.
نکته آخر و مهم‌تر اینکه برخی خبرهای غیررسمی حاکی از آن است سیاستگذار پولی در تلاش است تا نرخ بهره را افزایش دهد و حتی قرار است این موضوع در نشست هفته جاری شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر در دستور کار قرار گرفتن سیاست‌های انقباضی پولی در دولت احتمال افزایش نرخ بهره را به‌دلیل اجرای سیاست‌های ضد‌تورمی تقویت کرده و این موضوع می‌تواند اثرات عمیقی بر بازار سهام داشته باشد. برخی خبر‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که سیاستگذار پولی در تلاش است نرخ سود بانکی را تا محدوده 23درصد افزایش دهد اما از صحت و سقم این خبر‌ها اطلاع کاملی در دست نیست. به لحاظ ساختاری هر نوع کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند به رشد یا کاهش شاخص‌های بورس منجر شود و افزایش آن می‌تواند زمینه نزول سنگین شاخص‌های بورس را فراهم کند.

پیش‌بینی آینده
پیمان حدادی، از کارشناسان بازار سرمایه درباره چشم‌انداز بازار سرمایه در نیمه دوم سال می‌گوید: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بازده بازار سرمایه در قیاس با سایر بازارها، در6‌ماه دوم مناسب‌تر خواهد بود بنابر این اگر سهام داری به‌دنبال کسب بازده در ۶‌ماه دوم سال است، تأکید می‌کنم که روی سهام خود باقی بماند، البته نه هر سهمی و هر صنعتی. به گفته او در نیمه دوم سال صنایع بزرگ مانند گروه فلزات اساسی، سنگ معدن، صنایع پتروشیمی و صنایع مادر بسیار ارزنده و از لحاظ بنیادی بسیار ارزشمند هستند. هومن عمیدی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید: با روشن شدن مفروضات بودجه سال آینده و اعلام گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها که پیش‌بینی می‌شود گزارش‌های مثبت و شگفت‌انگیزی باشند، فضای عمومی بازار سرمایه مثبت‌تر خواهد شد.
به‌گفته او با وجود این نوسان‌های اخیر بورس چنان هیجانی در سهامداران ایجاد کرده که با وجود بازگشت رشد، همچنان سایه‌های ترس از ریزش دوباره وجود دارد و عده‌ای از فعالان بازار را در حالت انتظار قرار داده است.
حمید میر معینی یک کارشناس بازارسرمایه اما نظر متفاوت تری دارد و معتقد است: اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد ریزش شدید صنایع بنیادی متوقف خواهد شد اما صنایع کوچک و متوسطی که همچنان با قیمت‌های بالایی عرضه می‌شوند یا بازار گردان ندارند همچنان نزول خواهند کرد.






 مکث
رشد 188 هزار میلیارد تومانی بازار سهام


دیروز تحت‌تأثیر رشد شاخص بورس بیش از188هزار میلیارد تومان معادل 6.2میلیارد دلار به ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس اضافه شدو جمع کل ارزش کل بازار سهام به 7018هزار میلیارد تومان رسید. با این حال جمع کل ارزش معاملات سهامداران در دادو ستد‌های دیروز به 10هزار و 843میلیارد تومان رسید که این میزان در مقایسه با مبادلات روز چهارشنبه 29درصد کاهش نشان می‌دهد. ارزش معاملات بازار سهام یکی از نماگرهای مهم تلقی می‌شود که رشد یا کاهش آن سینگالی برای رشد یا کاهش شاخص‌های بورس در آینده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید