• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 10 مهر 1399
کد مطلب : 111898
+
-

اراضی عباس‌آباد حالا تبدیل به قطب گردشگری تهران شده است

تپه‌های شگفت‌انگیز

تپه‌های شگفت‌انگیز

اراضی عباس‌آباد آنقدر بزرگ است و آنقدر مجموعه‌های متنوع و زیادی را در دل خود جای داده است که حالا بدون نقشه، احتمالا در این مجموعه سردرگم می‌شوید. مثلا شاید الان بعد از سال‌ها بدانید که پارک آب‌وآتش کجاست، ولی مسلماً خیلی‌ها نمی‌دانند که گلستان منظومه شهری یا بازار گل عباس‌آباد یا باغ هنر و... در چه جغرافیایی از این مجموعه قرار گرفته‌اند. در سال‌های گذشته، شهرداری تهران اینجا را به‌ عنوان قطب فرهنگی، مذهبی و گردشگری شهر تهران و در سطح ملی و فراملی تعریف کرد. براساس این تعریف، برای هر پهنه آن یک کاربری خاص تعریف شده است؛ مثل باغ‌موزه دفاع‌مقدس، باغ کتاب، مجموعه فرهنگستان‌ها، کتابخانه ملی، پهنه‌های گردشگری، پارک‌های مفهومی (پارک آب و آتش، پارک بنادر، بوستان نوروز، مجموعه آسمان‌نما) و باغ هنر. اینجا سراغ این منطقه گردشگری و دیدنی پایتخت رفته‌ایم.

باغ موزه دفاع‌مقدس
معماری محوطه بیرونی باغ موزه دفاع‌مقدس برگرفته از معماری باغ‌های ایرانی است و به همین‌خاطر، در دو سویه آن درختان بلند قرار داشته و در میانه، آبنمایی روان است. ورودی محوطه بیرونی موزه، از شمال آغاز شده است. در ابتدا با سمبل‌های 7 منزل موزه مواجه می‌شویم و از آنجا، می‌توانیم تا دل دریاچه پیش برویم. دریاچه مجموعه باغ‌موزه دفاع‌مقدس هم به وسعت ۶۰۰۰ هزار مترمربع در بخش میانی آن واقع شده است. ساختمان اصلی باغ‌موزه ۷ تالار دارد که ۷ برهه تاریخی از زمان پیش از انقلاب تا وضعیت ایران بعد از جنگ تحمیلی را به زبان زیبای هنر در قالب تصویر، نور و صدا به تماشا می‌گذارد. تالار‌ها، جنبه رویدادی دارند و شیوه طراحی و ساخت آنها به‌گونه‌ای است که حس حضور واقعی به مخاطبان را می‌دهد.

بوستان طالقانی
پارک طالقانی با داشتن آلاچیق، زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی و... بوستان مجهزی به ‌حساب می‌آید، ولی ویژگی اصلی این پارک را می‌توان وجود ۷۵ گونه درختی در آن دانست؛ درخت‌های چنار، ارغوان‌، نارون‌، سپیدار، سرو، صنوبر، شمشاد و انواع گل رز، کوکب‌، شمعدانی و... زیبایی خاصی به پارک داده‌اند. قرار گرفتن این بوستان در نزدیکی ایستگاه مترو، تردد شهروندان را به این پارک شهری آسان کرده است. بوستان طالقانی سیمای شبه‌جنگلی و تپه ماهوری دارد که آن را روی تپه‌های عباس‌آباد ساخته‌اند و به همین دلیل از زیبایی خاصی برخوردار است. بد نیست بدانید طرح پارک طالقانی به وسیله مهندسان اسپانیایی تهیه و از طرف دولت اسپانیا به دولت ایران هدیه شده است. این بوستان به ‌علت قرار گرفتن در ارتفاع، دارای چشم‌اندازی مشرف به شهر تهران است.

گلستان حضرت ابراهیم(ع)
گلستان حضرت ابراهیم(ع) با مساحتی در حدود ۲۴۰۰۰ مترمربع، در شمال مجموعه تفرجی اراضی عباس‌آباد، در تقاطع خیابان دیدار و بزرگراه آفریقا واقع شده است. چهار برج آتش در محدوده‌ای از آب‌نماهای متنوع، در عین ایجاد محیطی سرزنده و جذاب در ساعات مختلف شبانه‌روز، نشانه‌هایی شاخص در بخش ورودی اصلی مجموعه اراضی عباس‌آباد را سامان داده‌اند. ورودی اصلی مجموعه از بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک است. همچنین دسترسی فرعی برای پیاده و دوچرخه از محور دیدار پیش‌بینی شده است.

گلستان بنادر
این محوطه با سطحی حدود ۲۴۰۰۰ مترمربع در ضلع شرقی ساختمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی قرار دارد. از ضلع شمالی به حیاط یا میدان کاروانسرا و از ضلع جنوب به دامنه رو به بزرگراه همت محدود می‌شود. کارکرد و نام این پارک صرفاً به لحاظ همجواری با ساختمان بنادر و کشتیرانی به این نام تعریف نشده است. در این پارک بخش‌های موضوعی اعم از کالبد و فضای کشتی، کالبد و فضای لنگرگاه، کالبد و فضای فانوس دریایی و ایستگاه درشکه جهت خدمات‌دهی به عابران درنظر گرفته شده است.

کتابخانه ملی ایران
از متروی حقانی که بیرون بیایید، می‌توانید به کتابخانه ملی ایران بروید؛ جایی در میان تپه‌های عباس‌آباد. ساختمان کتابخانه ملی،   97000 مترمربع بنا دارد و 8 واحد را برای آن پیش‌بینی کرده‌اند. برای شرایط عادی‌اش هم، ذخیره‌سازی 4 میلیون کتاب را پیش‌بینی کرده‌اند که البته تا 7 میلیون جلد هم قابل افزایش است. 5 تالار مطالعه منابع علوم و فنون، مطالعه منابع و مراجع، مطالعه منابع علوم اجتماعی، مطالعه منابع علوم انسانی و هنر و تالار مطالعه نسخه‌های خطی این کتابخانه هم، در کل گنجایش 1500 نفر را دارد.

پل طبیعت
در مجموعه ۶۰۰ هکتاری اراضی عباس‌آباد، احداث تعدادی پل برای دسترسی هرچه بهتر شهروندان پیش‌بینی شده است که هم‌اکنون برخی از این پل‌ها مثل پل ابریشم یک با ۲۰۰۰ مترمربع، ابریشم ۲ با ۳۷۶ مترمربع و ابریشم ۳ با ۳۱۵ مترمربع در اختیار شهروندان قرار دارد. پل طبیعت نیز به ‌عنوان بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین پل عابرپیاده کشور، با ۷ هزار مترمربع مساحت و در 2 طبقه روی بزرگراه مدرس و بین بوستان‌های بنادر و طالقانی ساخته شده است که این روزها جزو یکی از نقاط گردشگری اصلی تهران به ‌حساب می‌آید.

باغ کتاب
باغ کتاب یکی از مشهورترین قسمت‌های تپه‌های عباس‌آباد است. البته فعلا به‌ دلیل کرونا، این ایستگاه فرهنگی خیلی شلوغ نیست، اما در برخی از مواقع سال، شلوغ‌ترین توقفگاه گذر فرهنگ در اراضی عباس‌آباد محسوب می‌شود. هم سینما دارد و هم مجموعه‌های تفریحی و علمی متنوع و جذاب. کتابفروشی دائمی بزرگسال و کتابفروشی دائمی کودک و نوجوان، 2 مجموعه اصلی باغ کتاب است که الان به ‌طور غیرحضوری خدمات می‌دهند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید