• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 10 مهر 1399
کد مطلب : 111876
+
-

سوخت بنیادی برای صعود دوباره بورس

درآمد شرکت‌های فعال در بازارسهام در شهریور، 31درصد رشد کرد

در حالی که سهامداران در انتظار انتشار  گزارش‌های 6ماهه شرکت‌های بورس هستند، تازه‌ترین آمارها از درآمد شرکت‌های حاضر در بازار سهام نشان می‌دهد رقم فروش شرکت‌های بورس در شهریورماه در مقایسه با پایان مرداد 31درصد رشد کرده است. این موضوع می‌تواند به سیگنال مهمی برای رشد پرقدرت شاخص بورس تبدیل شود.
به گزارش همشهری، اغلب سهامداران در انتظار بروز نشانه‌هایی از بازگشت بازارهستند. تحلیلگران بر این باورند که رشد درآمد شرکت‌های بورس می‌تواند محرک پرقدرتی برای رشد شاخص‌های بورس باشد. به همین دلیل سهامداران این روزها در انتظار انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های بورس هستند تا ببینند آیا درآمد شرکت‌های بورس افزایش خواهد یافت یا خیر؟ داده‌های آماری همشهری نشان می‌دهد میزان در آمد شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر تابستان داغ تورمی در حال رشد است و این موضوع می‌تواند سوخت شاخص بورس را برای رشد مهیا کند.

میزان رشد درآمد
مقایسه درآمد شرکت‌های بورس در شهریور‌ماه امسال نسبت به مرداد‌ماه نشان می‌دهد درآمد شرکت‌های حاضر در بازار سهام، به‌طور میانگین 31درصد افزایش یافته در این میان 7شرکت در بازار سهام حضور دارند که جمع کل درآمدهایشان فقط در یک‌ماه بیش از 100درصد و حتی یک شرکت بیش از 224درصد افزایش یافته است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد در شهریور‌ماه امسال دست‌کم درآمد حاصل از فروش 30شرکت بیش از 50درصد یا به‌طور دقیق‌تر بین 50تا 125درصد افزایش یافته است. درآمد دست‌کم 135شرکت بورس نیز در این یک‌ماه بیش از 5درصد افزایش یافته است.
به‌نظر می‌رسد بخش عمده این رشد درآمدها ناشی از رشد تورم به‌ویژه در تابستان داغ تورمی بوده که به‌طور مستقیم به افزایش درآمد حاصل از فروش شرکت‌های بورس منجر شده است این موضوع می‌تواند به‌زودی به موتور محرک شاخص بورس برای رشد تبدیل شود.
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم در پایان شهریور امسال با 0.2درصد رشد به 26درصد رسیده و این برای نخستین بار است که نرخ تورم پس از یک سال روندی افزایشی را تجربه می‌کند. براساس اعلام مرکز آمار؛ نرخ تورم ماهانه در شهریور امسال 3.6درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه 34.4درصد برآورد شده است. روندی کاملا برخلاف سیاست هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی که ممکن است این نهاد را برای رساندن نرخ تورم به محدوده 22درصدی با چالش جدی مواجه کند. در چنین شرایطی برآورد می‌شود بر پایه پیش‌بینی‌هایی که در مورد افزایش نرخ تورم می‌شود میزان درآمد شرکت‌های بورس با رشد بیشتری مواجه شود و این موضوع شاخص‌های بورس را با رشد بیشتری مواجه کند.  به‌گفته سیدمصطفی صفاری یک کارشناس بازار سرمایه، با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها و مشخص‌شدن فروش بنگاه‌ها با توجه به نرخ دلار و تورم، بازار سرمایه به سمت فضای مثبت تغییر مسیر می‌دهد و در بدترین شرایط بازار حداکثر در طول ۳ تا ۶‌ماه خود را با سایر بازار‌ها منطبق می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید