• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 فروردین 1397
کد مطلب : 11179
+
-

سال بی‌آبی در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان: امسال برای مدیریت بهتر آب، تقویم زراعی استان را جلو کشیدیم

کشاورزی
سال بی‌آبی در گیلان




وحیده اسماعیلی| رشت – خبرنگار: 


همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، خزانه‌گیری بذر نشا در اراضی شالیکاری گیلان آغاز شده است. آماده‌‌سازی مزارع برنج با انجام شخم زمستانه و استفاده بهینه از آب بارش‌ها از زمستان گذشته در اراضی برنج استان شروع شد و امسال با توجه به کم بارشی نیمه دوم سال متولیان آب و کشاورزی استان خبر از تنش آبی و کمبود آب می‌دهند. در رابطه با شروع نشای برنج و مدیریت منابع آبی نظر مسئولان جهاد کشاورزی استان را جویا شدیم. 


استفاده حداکثری از آب‌های سطحی در استان

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص چشم‌اندازهای پیش روی این سازمان در تامین منابع آبی اراضی کشاورزی گیلان گفت: مسئولیت تامین آب استان به عهده وزرات نیرو است و جهاد کشاوری به عنوان بهره‌بردار در حوزه زراعی فعالیت می‌کند. اما ما کمک کردیم تا تنش‌های آبی استان به حداقل ممکن برسد. به همین دلیل بر شخم زمستانه به عنوان شخم اول در کشت برنج تاکیدات زیادی کردیم. در این میان حداکثر توان خود را برای استفاده از آب‌های سطحی موجود خواهیم داشت. 
«علیرضا شعبان نژاد» افزود: امسال برای مدیریت بهتر آب تقویم زراعی را 5 روز به جلو کشیدیم و با توجه به اینکه 75 درصد اراضی شخم اولیه دریافت کرده‌اند تا کنون 19 هزار هکتار معادل 8 درصد اراضی خزانه‌گیری شده‌اند. 
وی در خصوص برنامه‌ریزی برای آب‌بندان‌های استان نیز گفت: طبق قانون مسئولیتی برای این عرصه‌های آبی نداریم. اگر قانون مسئولیت آنها را به ما واگذار کند به مرمت و لایروبی آنها اقدام می‌کنیم. در خصوص کانال‌های آبی نیز آن دسته از کانال‌هایی که در داخل مزارع قرار دارند بر عهده جهاد کشاورزی است و تا حدودی لایروبی و پاکسازی آنها انجام شده است. 
شعبان نژاد به تجهیز و نوسازی اراضی در استان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته 7500 هکتار اراضی شالیزاری که در اختیار 18 هزار خانوار روستایی است نوسازی و تجهیز شدند که این کار 10 تا 15 درصد بهره‌برداری بهینه از آب زراعی را به دنبال دارد. 


با تنش آبی در نیمه دوم سال مواجه می‌شویم 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان اینکه 238 هزار هکتار از اراضی استان آماده کشت برنج هستند، بیان کرد: از زمستان گذشته تا هفته پیش بالغ بر178 هزار هکتار معادل 75 درصد از اراضی شالیزاری گیلان شخم زمستانه دریافت کردند که این آمار نسبت به زمستان 95 تا بهار 96 با 13 درصد رشد همراه بوده است. 
«حبیب جهانساز» افزود: با توجه به تنش آبی که امسال با آن مواجه خواهیم بود با     برنامه‌ریزی‌های انجام شده در انجام شخم زمستانه و به جلو کشیده شدن تقویم زراعی کشاورزان خود را با وضعیت کم‌آبی سازگار می‌کنند. 
وی ضمن اشاره به تامین نهاده‌ها و بذرهای نشا و نیز کود زراعی از آماده شدن 1200 تن بذر آماده توزیع و توزیع 28 هزار تن انواع کود ازته و فسفاته در استان خبر داد و گفت: تا کنون 720 تن بذر بین کشاورزان توزیع شده است، همچنین در بخش کود امسال بیش از 140 هزار تن سهیمه برای استان پیش‌بینی شده است. 

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان درباره تامین منابع آبی اراضی کشاورزی نیز بیان کرد: به دلیل اینکه سرشاخه‌های سد سفیدرود به عنوان یکی از مهم‌ترین تامین‌کننده‌های آب کشاورزی گیلان در خارج از حوضه آبریز این سد و در استان‌های دیگر قرار دارند و میزان بارندگی در آنها کاهش داشته، با تنش آبی در نیمه دوم سال مواجه هستیم. امسال منابع آبی ما محدود شده است، اما سعی داریم با مدیریت منابع آبی موجود نگذاریم کمبود آب زراعی به بحران تبدیل شود. یکی از برنامه‌هایی که پیش‌بینی کردیم دریافت مجوز از سوی شرکت نفت برای تامین سوخت موتور پمپ‌های آب بوده تا کشاوزان قادر به تامین آب از رودخانه‌ها و  چاه‌های موجود در مزراع خود باشند، همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای لایروبی و استفاده بهینه از سایر منابع آبی مانند استخرها و آب‌بندان‌ها صورت گرفته است.

جهانساز به نوبت‌بندی و آبیاری نوبتی برای کل 238 هزار هکتار اراضی کشاورزی شالیزاری استان اشاره کرد و گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده درباره کمبود آب کشاورزی، آبیاری نوبتی در دستور کار سازمان قرار گرفته و در این راستا جلسات متعددی با دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شده است تا بعد مشکلی برای کشاورزان در نوبت‌بندی آب ایجاد نشود. اگر هر کشاورزی آبیاری نوبتی را رعایت کند کمبود آب نخواهیم داشت. 
وی با اشاره به برداشت یک میلیون و 160 تن تولید شلتوک در استان اظهار کرد: امیدواریم امسال با توجه به تنش آبی و مدیریت منابع موجود کاهش تولید نداشته باشیم.


ثبت نام برای دریافت تسهیلات

«حبیب جهانساز» معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان به ارائه تسهیلات در گردش برای توان‌افزایی و کارهای زیرساختی کشاورزی در بخش گلخانه‌ها و صنایع تبدیلی و اشتغال روستایی و جانبی اشاره کرد و گفت: کشاورزان می‌توانند برای دریافت این تسهیلات در  سایت‌های معرفی شده از سوی سازمان ثبت نام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید