• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111683
+
-

نفت در برابر اوراق بدهی

دولت به طلبکاران پیشنهاد داده به جای طلبشان نفت بگیرند


معاونت نظارت مالی خزانه‌داری کل کشور از تمام دارندگان اوراق مالی اسلامی با سررسید زودتر از خرداد‌ماه سال۱۴۰۰ که متقاضی تسویه اوراق یادشده هستند، دعوت کرد درخواست خود را به این معاونت، ارائه کنند. براساس این اطلاعیه مهم همه اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی دارنده انواع اوراق مالی اسلامی منتشرشده برای تامین منابع بودجه عمومی دولت با سررسید زودتر از خردادماه سال۱۴۰۰ که متقاضی تسویه اوراق یادشده از طریق تحویل نفت خام صادراتی توسط شرکت ملی نفت ایران هستند می‌توانند درخواست خود را به همراه تأییدیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مبنی بر ضبط اوراق مالی اسلامی، به این وزارت (خزانه‌داری کل کشور- مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی) ارائه کنند. خزانه‌داری کل کشور اعلام کرد: درخواست‌هایی که حائز شرایط باشند برای صدور ابلاغ و تخصیص اعتبار به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال و پس از آن از طریق سازمان یادشده به شرکت ملی نفت ایران برای تحویل نفت خام صادراتی اعلام می‌شود. 

آمار اوراق
به گزارش همشهری، با نزدیک‌شدن به زمان سررسید اوراق قرضه در قالب اسناد خزانه اسلامی، وزارت اقتصاد با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تصمیم دارد به تعهدات خودش در قالب تحویل نفت خام صادراتی عمل کند. 2روز پیش بود که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیش‌فروش نفت به مردم از سال آینده بر مبنای هر بشکه نفت 40دلار و با احتساب نرخ ارز نیمایی خبر داده بود. یکی از سیاست‌های دولت برای جبران کسری بودجه شدید خود، اقدام به انتشار اوراق قرضه شامل اوراق بدهی دولت و اوراق اسناد خزانه اسلامی است و براساس آخرین گزارش وزارت اقتصاد، تا پایان 25شهریور‌، 87هزار و 517میلیارد و 100میلیون تومان تامین مالی از طریق فروش اوراق در بازار پول و سرمایه و انتشار اسناد خزانه اسلامی تامین مالی شده است. همچنین از کل 69هزار و 817میلیارد و 100تومان اوراق بدهی منتشرشده در 16هفته حراج اوراق یادشده، 61درصد در بازار پول و 39درصد در بازار سرمایه با نرخ بهره مؤثر 18.24درصد به فروش رفته است. افزون بر اینکه کل تامین مالی دولت در هفته منتهی به اول مهرماه امسال 4هزار و 706میلیارد و 699میلیون ریال برآورد شده و وزارت اقتصاد می‌گوید 700میلیارد و 696میلیون تومان از محل حراج اوراق بدهی دولت و 4هزار میلیارد تومان هم از محل انتشار اسناد خزانه اسلامی بوده است.

 حراج فردا
بانک مرکزی، سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد در حراج هفته هفدهم، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، 7.1هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولت را در هفته گذشته خریداری کردند. حالا سه‌شنبه این هفته قرار است 73.1هزار میلیارد ریال از اوراق بدهی دولتی روی میز حراج قرار گیرد که نرخ سود اسمی این اوراق در ارتباط با اوراق با سررسید آذر سال1401 معادل 16درصد و برای اوراق شهریور و مهر1402 هم 17درصد برآورد شده که احتمال کاهش استقبال از این اوراق درصورت افزایش نیافتن نرخ سود اوراق بدهی وجود دارد. برآوردهای همشهری نشان می‌دهد اگر دولت نتواند در نیمه دوم امسال دست‌کم 120هزار میلیارد تومان اوراق بدهی بفروشد و کسری بودجه‌اش را از محل فروش اوراق بدهی و اسناد خزانه دولت جبران کند، فشار سنگین کسری بودجه دولت باعث افزایش پایه پولی و پمپاژ نقدینگی جدید خواهد شد که در این صورت اقتصاد ایران بیش از همیشه با خطر افزایش تورم مواجه می‌شود. درحالی‌که سیاستگذار، نرخ تورم را در پایان سال‌جاری به میزان 22درصد با 2درصد نوسان پیش‌بینی و هدفگذاری کرده، اما ارزیابی همشهری از روند نرخ تورم در پایان تابستان امسال نشان می‌دهد روند فزاینده نرخ تورم فراتر از سیگنال خردادماه سیاستگذار پولی محتمل خواهد بود که در این صورت، کاهش ارزش ریال و تقویت ارزش سایر ارزهای خارجی شتاب می‌گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید