• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111543
+
-

چشم‌انتظار حضور در عملیات

نگاه
چشم‌انتظار حضور در عملیات

الهام گلدوزی‌ - مربی‌سازمان آتش‌نشانی منطقه‌6 عملیاتی

سابقه مربیگری من در سازمان آتش‌نشانی حدود 6سال است، ولی ورود من به این سازمان به سال87 برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که غرفه‌های آتش‌نشانی را در محله نارمک مشاهده کردم که آتش‌نشان داوطلب جذب می‌کرد و مشتاق شدم وارد این حرفه شوم. البته همسر و فرزندانم ابتدا مخالف بودند، اما توضیح دادم که قرار نیست در عملیات اطفای حریق شرکت کنم و قرار است آموزش ببینیم و آموزش شهروندی بدهیم.
ابتدا دوره‌های آتش‌نشان داوطلب را گذراندم و بعد از آن خیلی جذب این شغل شدم؛ چون خیلی حس خوبی داشتم. پس از آن تصمیم گرفتم دوره‌های تخصصی را هم بگذرانم و سپس مدرک مربیگری را دریافت کردم. در این مدت من و همکارانم در مساجد، مدارس، شرکت‌ها، هتل‌ها و جاهایی که تقاضا می‌شود، آموزش‌های شهروندی را ارائه می‌دهیم. آموزش‌های شهروندی تخصصی نیست و سعی می‌کنیم آموزش‌ها عمومی باشد تا مردم بتوانند در زندگی روزمره از آن استفاده کنند.
ما تا به حال برای عملیات واقعی اعزام نشده‌ایم، ولی برای مانورهایی که در مدارس برای دانش‌آموزان یا هتل‌ها و اماکن دیگر انجام می‌دهیم، اطفای حریق به‌صورت عملی انجام داده‌ایم؛ یعنی برای برنامه‌هایی که جدی است و همکار و برادران آتش‌نشان در عملیات جان خود را به خطر می‌اندازند، تا به‌حال اعزام نشده‌ایم. اگر عمری باقی باشد و این سعادت نصیب ما شود که در کنار بزرگان این عرصه اجازه حضور در عملیات واقعی داشته باشیم، بسیار علاقه‌مند هستیم که در این عملیات شرکت کنیم.
شغل آتش‌نشانی شغل بسیار سختی است و درواقع به نوعی آتش‌نشانان با جان خود بازی می‌کنند. با این حال، ما الان چند سال است در این عرصه فعالیت می‌کنیم، داوطلب هستیم و حقوق ثابتی نداریم. البته من بابت پول، کار نمی‌کنم و فعالیتم دلی است و واقعا این شغل را دوست دارم. استخدام شدن در سازمان آتش‌نشانی برای من اهمیت دارد، اما جنبه مادی آن برایم مهم نیست. بیشتر اینکه بتوانم یک هموطن و یک انسان را از خطر نجات دهم، برایم خوشایند است.
خواهش من از دولت این است که  بحث فرهنگسازی‌ و آموزش‌های آتش‌نشانی را رسانه‌ای کند تا مردم بیشتر برای همکاری با ما ترغیب شوند. گاهی که برای آموزش به جایی مراجعه می‌کنیم، به‌دلیل مشغله کاری چندان ما را جدی نمی‌گیرند، ولی نمی‌دانند که اگر همین آموزش‌ها را فرابگیرند، در مرحله اولیه آتش‌سوزی خیلی می‌تواند به آنها کمک کند. درواقع تبلیغات ما کم است و اگر بیشتر باشد، مردم هم استقبال می‌کنند. از مردم هم توقع داریم که وقتی به‌صورت رایگان می‌خواهیم به آنها آموزش دهیم، با روی باز استقبال کنند و آموزش‌ها را فراگیرند؛ زیرا اگر در مرحله اولیه آتش‌سوزی عملیات مهار به‌خوبی صورت گیرد، دیگر اموال و دارایی‌های مردم به خطر نمی‌افتد و با یک خاموش‌کننده دستی می‌توان آتش را اطفا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید