• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111514
+
-

خیارشور درحال رکوردزنی

درحالی‌که افزایش روزبه‌روز قیمت کالاهای اساسی و اقلام وابسته به ارز در بازار مواد غذایی به روالی عادی برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده، کنسروها و موادغذایی تماما تولید داخل هم در حال ثبت رکورد تازه‌ای از قیمت برای خود هستند.
به گزارش همشهری، بعد از جهش قیمت کنسرو تن ماهی به‌دلیل کاهش واردات ماهی تن، در یک‌ماه اخیر بعضی دیگر از اقلام کنسرو هم با رشد قیمت مواجه شده‌اند که شاخص‌ترین آنها خیارشور بوده است. براساس مشاهدات بازار، قیمت انواع خیارشور در سوپرمارکت‌ها به‌شدت در حال افزایش است و قیمت‌های جدیدی که از سوی شرکت‌های تولیدی بر شیشه‌های خیارشور درج شده بعضا بیش از دوبرابر قیمت 3‌ماه قبل است. متوسط قیمت انواع خیارشور در سوپرمارکت‌ها اکنون بین 25تا 38هزار تومان است و برخی انواع این محصول تا 45هزار تومان هم قیمت خورده‌اند. بیشترین نرخ این محصول تا 3‌ماه پیش 15هزار تومان بود. البته مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد این افزایش قیمت مختص انواع کنسروی و کارخانه‌ای این محصول نیست و انواع خیارشور فله هم افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته است.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو، تغییر قیمت این محصول را ناشی از صادرات محصول خیار می‌داند، اما معتقد است افزایش قیمت به این شدت نبوده و قیمت خیارشور بستگی به نوع این محصول دارد. سیدمحمد میررضوی در این‌باره می‌گوید: 5نوع خیارشور در کارخانه‌ها تولید می‌شود که بسته به اینکه نول، ویژه، درجه یک، سوپر یا سوپرویژه باشند، قیمت آنها با هم فرق دارد.
خیارشورهای بسیار ریز یا سوپرویژه قیمت بالاتری دارند و معمولا قیمت‌گذاری نمی‌شوند؛ چون همه مردم چنین محصولی را نمی‌خرند و خریدار خاص دارد. او به مشکلات تامین ورق برای تولید قوطی نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در انواعی از محصولات کنسروی که در قوطی عرضه می‌شوند، بخشی از افزایش قیمت مربوط به گران شدن قوطی‌های مورد نیاز است که با توجه به اینکه در فصل تولید رب قرار داریم می‌تواند به افزایش قیمت این محصول منجر شود؛ مگر اینکه دولت در زمینه دسترسی به ورق موردنیاز برای تولید قوطی برای تولیدکنندگان تسهیلاتی را فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید