• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1114
+
-

نمایش «هیلی»

نمایش «هیلی»

غلامرضا کریمی | کارشناس مسائل منطقه : در چارچوب رقابت بین قدرت‌های فرامنطقه‌ای درخصوص خاورمیانه، ایران و عربستان به‌عنوان 2محور تقابل معرفی شده‌اند. تلاش‌های آمریکا درخصوص اتهام‌زنی‌های جدید علیه ایران و انتساب حملات دفاعی موشکی یمن در مقابل عربستان به ایران را هم باید در همین پازل تعریف کرد؛ تلاشی که تا‌کنون ناکام مانده است. بررسی این سناریوی آمریکایی - عربستانی- صهیونیستی را باید از چند منظر مورد تحلیل قرار داد که در ادامه به اختصار به آن توجه می‌کنیم.

۱

عربستان در طول یک‌سال گذشته سعی کرده است تقابل میان خود و ایران را افزایش دهد. این تقابل به زعم آنها به نفعشان تمام می‌شود. بعد از شکست‌های متعدد جبهه تکفیری‌های وابسته به عربستان در عراق، سوریه و همچنین معضل پیش آمده برای عربستان در یمن، سعودی‌ها و شریک فرامنطقه‌ای‌شان، آمریکا می‌کوشند که ایران را به‌عنوان خطر اصلی منطقه معرفی کنند. این مسئله باعث شد که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد یک نمایش به راه بیندازد و با استفاده از بقایای موشک‌های یمنی انگشت اتهام را به سمت ایران ببرد. واقعیت آن است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان نتوانسته‌اند در این زمینه موفق باشند.

۲

از سویی دیگر، یک رقابت داخلی هم در آمریکا بین نیکی هیلی و تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا وجود دارد. نیکی هیلی برنامه‌ای برای جایگزین شدن به جای تیلرسون دارد و درصدد است به پست وزارت خارجه برود. از این منظر و با توجه به اینکه کنگره ایالات متحده نتوانسته است درخصوص برجام و خروج این کشور از آن به نتیجه مشخصی برسد، نیکی هیلی سعی می‌کند که نقش‌آفرینی جدیدی برای بهانه‌سازی‌ علیه ایران بکند و با این مسئله نقش تیلرسون را در قدرت حاکمه آمریکا تضعیف کند.

۳

مسئله دیگر هم مرتبط با قدس اشغالی و موضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در قابل آن است. مسئله‌ای که با مخالفت 14عضو شورای امنیت مواجه شده و در منطقه هم مخالفت‌های بسیار فراگیری را به‌دنبال داشته است. با توجه به این مسئله، با اتهام‌زنی آمریکا علیه ایران و ارتباط آن با مسئله موشکی کشورمان، این کشور سعی می‌کند ایران را به‌عنوان خطر اصلی اعراب و مسلمانان معرفی کند. در واقع ترامپ  می‌خواهد در نگاه اعراب ایران را جایگزین رژیم صهیونیستی کند.

۴

و نکته نهایی هم اینکه ایران نشان داده است که در قبال مسائل جهانی موضعی مسئولیت‌پذیرانه داشته است و با هزینه‌ای که برای مبارزه با داعش و تروریست داشت، این موضوع را به اثبات هم رسانده است. از سویی دیگر این آمریکاست که از هماهنگی ایران، روسیه و ترکیه در منطقه نگران است و برای آن سناریوهایی شبیه آنچه نیکی هیلی در قبال ایران پیگیری می‌کند را تعریف می‌کند.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید