• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111377
+
-

تعادل‌بخشی به منابع آبی در همدان

یادداشت
تعادل‌بخشی به منابع آبی در همدان

منصور ستوده- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان

 مسیر رشد اقتصادی در هر کشوری اگر با مدیریت صحیح منابع آبی همراه نباشد، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را رقم زند. در همدان هم مانند بسیاری از مناطق کشور، گسترش فعالیت‌های صنعتی، خدماتی، کشاورزی و توسعه فضاهای شهری، منابع آبی را بیش از پیش تحت‌تأثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده است.
این اقدامات همراه با خشکسالی‌های اقلیمی در دهه 80موجب بروز تنش‌های آبی در روستاها و افزایش مهاجرت به شهرها شد. با وجود همه این مشکلات، ساخت 4سد طی 7سال گذشته در استان همدان، یکی از اقداماتی بود که توانست تا حدودی گره از کم‌آبی موجود بگشاید و موجب بازگشت روستاییان مهاجر به دیارشان شود تا روستاها بار دیگر پذیرای ساکنان ترک دیار کرده باشند. سدهای سرابی تویسرکان، کلان ملایر، نعمت‌آباد اسدآباد و شنجور رزن جدای از سد خرمرود تویسرکان و گرین نهاوند که در مراحل مطلوبی از پیشرفت فیزیکی به‌سرمی‌برند، توانستند حیات و سرزندگی را برای روستاییان و اهالی همدان به ارمغان آورند. از آنجایی که مدیریت بهینه منابع آب ضامن امنیت غذایی، توسعه صنعتی و حفاظت محیط‌زیست است، توجه خاصی به بخش کشاورزی شد؛ زیرا بهره‌برداران این حوزه متقاضی بیش از 97درصد مصرف آب در استان هستند. صرفه‌جویی283میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی با پرکردن بیش از 4328چاه غیرمجاز با حکم قضایی از پیگیری‌های انجام شده در این زمینه برای اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آبی و بهبود شرایط کشاورزی بود. تجهیز 35درصد از چاه‌های استان به بیش از 4982کنتور هوشمند آب، لایروبی 132کیلومتر از رودخانه‌های استان و مهار بارندگی‌ها و سرمایه‌گذاری 8300میلیارد ریالی بخش خصوصی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه تعادل‌بخشی به منابع آبی بوده است.
 از سوی دیگر سد نعمت آباد اسد آباد روی رودخانه شهاب و با عرض تاج 7متر و طول تاج 600متر بهره‌برداری شده و هم‌اکنون نیمی از مخزن سد 6/4میلیون مترمکعبی آن پر شده است. مشارکت بخش خصوصی در احیای قابلیت‌های گردشگری بالقوه در سدهای استان از منظرهای مختلف می‌تواند توسعه یابد و تأثیرات متعاقب آن چون رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و افزایش رضایت جامعه محلی و... را برای استان به همراه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید