• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111359
+
-

یک گام تا احمدی‌نژاد

رکورد جدایی‌ از دولت، دست کدام رئیس‌جمهور ایران است؟


زهرا رستگارمقدم ـ خبرنگار

  با توجه به سطح جابه‌جایی و تغییرات در هیأت دولت، آیا روحانی همچنان می‌تواند، دست به تغییر بزند؟ از سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید تا امروز، 12دولت در ایران مستقر شده است و ۷ نفر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند. اما تغییر و تحولات در دولت‌ها هر سال نسبت به گذشته، بیشتر و بیشتر شده است؟
بنابر اصل ۸۹ قانون اساسی، ازجمله اختیاراتی که به مجلس شورای اسلامی اعطا شده، استیضاح ‌است تا در مواردی که صلاح می‌دانند، اقدام و درصورت لزوم، وزرای کابینه را عزل کنند. از میان وزرای استیضاح‌شده، علی کردان با ۱۸۸رأی منفی، دومین وزیری است که بیشترین رأی منفی را در جلسات استیضاح گرفته‌است. رتبه نخست این جدول به عبدالرضا شیخ‌الاسلامی تعلق دارد که با ۱۹۲ رأی منفی نمایندگان مجلس نهم، از سمتش عزل شد. در دوره اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، همه اعضای کابینه معرفی‌شده، از مجلس ایران رأی اعتماد گرفتند. خاتمی در ترکیب کابینه دوم خود دست به تغییراتی زد و در مجموع 7وزارتخانه، وزیر جدید پیدا کردند. در دولت هشتم 2 وزارتخانه صنایع و همچنین معادن و فلزات ادغام شدند و اسحاق جهانگیری تصدی وزارتخانه جدید را عهده‌دار شد. در این دوره وزرای آموزش‌وپرورش، اقتصاد، بهداشت، تعاون، جهادکشاورزی (که از ادغام وزارتخانه‌های جهادسازندگی و کشاورزی تشکیل شد) راه و ترابری و کار تغییر کردند. اما دولت‌های نهم و دهم بیشترین تعداد وزرا را در تاریخ جمهوری اسلامی به‌خود دیده‌اند. در دولت اول احمدی‌نژاد آنقدر وزیر جا‌به‌جا شد که کار به از حد نصاب افتادن تعداد وزیران کابینه رسید و چیزی نمانده بود که در آخرین روزهای عمر دولت نهم، او مجبور شود برای چند روز دوباره برای کابینه از مجلس رأی اعتماد بگیرد. در 2دولت احمدی‌نژاد نزدیک به 50وزیر در کابینه او حضور پیدا کردند، اما تعداد کمی از آنها یک دوره کامل را به پایان بردند. از میان رؤسای جمهور ایران که2 بار به ریاست رسیدند، کابینه‌های دوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی (۱۳۷۲) و محمد خاتمی (۱۳۸۰) کمترین تغییر را اعمال کردند.
اما این فقط فهرست وزراست، نه همه هیأت دولت. در دولت دوازدهم، تا اول شهریور‌ماه ۱۳۹۹، درحالی‌که ۳ سال از آغاز فعالیت دولت گذشته، حداقل ۱۰نفر از اعضای دائمی هیأت دولت، 3دستیار، سخنگو و مشاور ارشد رئیس‌جمهور ایران تغییر کرده‌اند. این میزان تغییرات از حجم تغییرات در دولت‌ نهم کمتر است، ولی از حجم تغییرات در دولت‌های دهم و یازدهم بیشتر است. میزان جابه‌جایی در دولت دوازدهم از دولت اول روحانی و دولت دوم محمود احمدی‌نژاد بیشتر است. آمار نشان می‌دهد در مدت ۳ سال از آغاز فعالیت دولت دوم روحانی، حجم تغییرات بیشتر از دولت‌های یازدهم و دهم است، اما هنوز به رکورد تغییرات دولت‌ نهم نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید