• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 5 مهر 1399
کد مطلب : 111284
+
-

مجازات ناقضان پروتکل‌های بهداشتی

رئیس‌جمهور از کمیته‌های امنیتی خواست برای کسانی که از دستورالعمل‌های بهداشتی طفره می‌روند، اعمال مجازات کنند

دولت
مجازات ناقضان پروتکل‌های بهداشتی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همچنان طبق ارزیابی‌ها، سفرهای تابستانی برون‌شهری، ترددهای غیرضروری درون‌شهری و فشار بر سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه خطوط مترو و عدم‌رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، ازجمله دلایل شیوع بیماری کروناست، گفت: کمیته‌های درمان، امنیتی و اجتماعی و تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا، ضروری است که با جدیت و قاطعیت برای اجرای دقیق پروتکل‌ها در حوزه اجتماعی، درمانی و اطلاع‌رسانی اقدامات مؤثری انجام دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، به کمیته تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا دستور داد با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ای کشور و با یک برنامه‌ریزی دقیق آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه رعایت پروتکل‌ها و تغییر سبک زندگی مردم در دوران مبارزه با کرونا، وارد عمل شود.
رئیس‌جمهور همچنین از کمیته‌های امنیتی، اجتماعی و درمان نیز خواست با تشدید نظارت‌ها، برای کسانی که عامدا و با وجود تذکرات چندباره همچنان از عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی طفره می‌روند و سلامت خود و جامعه را به خطر می‌اندازند، اعمال مجازات و ازجمله معرفی به افکار عمومی را در دستور کار قرار دهند.
روحانی با تأکید بر نظارت دقیق‌تر کمیته امنیتی و اجتماعی بر سیستم حمل‌ونقل در سفرهای درون و برون‌شهری، گفت: دریافت نقدی و ایجاد صف‌های طولانی پرداخت عوارض در اتوبان‌ها و آزادراه‌ها می‌تواند در کنار تلف کردن وقت مردم در صف‌های ایجاد‌شده برای پرداخت عوارض، روند شیوع بیماری را هم تشدید کند که به‌طور جدی لازم است در این روند، تجدیدنظر شود.
رئیس‌جمهور همچنین کمیته امنیتی و اجتماعی را موظف کرد با افراد خاطی و معدودی که با وجود ممنوعیت ستاد ملی مقابله با کرونا و تأکید رهبر معظم انقلاب، متأسفانه عازم مناطق مرزی با عراق شده‌اند، برخورد کند.

احترام رئیس جمهور به پروتکل‌ها
اظهارات محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره دلایل عدم‌حضور حسن روحانی در جلسات رأی اعتماد گزینه‌های پیشنهادی وزارت صمت با حاشیه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. واعظی که هر‌از‌گاهی اظهاراتی را بیان می‌کند که در تقابل با اظهارات سخنگوی دولت یا معاون پارلمانی رئیس‌جمهور است، این‌بار هم در مقام دفاع از عدم‌حضور روحانی در جلسات رأی اعتماد، به‌احتمال ابتلای رئیس‌جمهور به کرونا در این جلسات اشاره کرده و گفته است: اگر رئیس‌جمهور ۱۴ روز یا ۲۱ روز بخواهد در منزلش بماند، به کشور لطمه وارد می‌شود. حسن روحانی که از ابتدای تشکیل مجلس جدید فقط یک‌بار در افتتاحیه این مجلس حضور یافته است، در جلسه رأی اعتماد به حسین مدرس خیابانی، نخستین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت حضور نیافت و همین غیبت یکی از عوامل رأی‌نیاوردن مدرس خیابانی در مجلس شد. درحالی‌که قرار است روز سه‌شنبه یا چهارشنبه آینده جلسه رأی اعتماد به علیرضا رزم‌حسینی، گزینه دوم دولت برای وزارت صمت برگزار شود، شایعاتی درباره عدم‌حضور روحانی در این جلسه شنیده شده است. پیش از این حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره تصمیم حسن روحانی برای حضور یا عدم‌حضور در جلسه مجلس، گفته است: او تابع توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود؛ ستادی که ریاست آن بر عهده حسن روحانی است. با این حال محمود واعظی در اظهاراتی که ایلنا آن را منتشر کرده، از لطمات کشور درصورت ابتلای روحانی به کرونا سخن گفته و تأکید کرده است: ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مقام‌های کشور براساس حساسیت مسئولیت‌شان دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کرده است؛ البته این به‌معنای آن نیست که خون یک مقام رنگین‌تر از مردم عادی ما‌ست، سلامتی همه ایرانیان خواه رئیس‌جمهور، وزیر و یا یک فرد معمولی باشد، برای ما مهم است.وی ادامه داد: مثلا اگر من مبتلا شوم و به اجبار ۱۴ الی ۲۱ روز در منزل بمانم، ممکن است اتفاق خاصی نیفتد یا به کشور لطمه‌ای وارد نشود، اما تردید نکنید اگر رئیس‌جمهور ۱۴ روز یا ۲۱ روز بخواهد در منزلش بماند، قطعا به کشور و تصمیم‌گیری‌ها لطمه وارد می‌شود.واعظی گفته است هم‌اکنون آقای رئیس‌جمهور که خودشان تصمیمی نمی‌گیرند، ایشان براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت بهداشت و کمیته‌های مختلف که برای مقام‌ها دستورالعمل نوشته‌اند، عمل می‌کنند.
وی یادآور شد: براساس ابلاغیه‌ای که برای مجلس ارسال شده است، آقای رئیس‌جمهور تا زمانی که شرایط اینگونه است و دستورالعمل این است و وزارت بهداشت تغییری در آن ندهد، همین روال را دنبال می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید