• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 مهر 1399
کد مطلب : 111107
+
-

گفت‌وگو با دکتر «نادر نصیری»، درباره‌ی خطر نزدیک‌بینی دانش‌آموزان در آموزش آنلاین

گاهى چشمانت را ببند!

گاهى چشمانت را ببند!

نفیسه مجیدی‌زاده:

فکرش را هم نمی‌کردیم روزی به ما بگویند برو بنشین سرگوشی یا لپ‌تاپت یا بنشین پای تلویزیون!
مدرسه‌ی مجازی یا حضوری فرقی ندارد؛ امسال موبایل، تبلت، لپ‌تاپ یا تلویزیون، کلاس درس و محل حل تمرین‌های درسی شده‌اند. البته در همه‌ی این ابزارها هم چشم‌ها به‌شدت درگیرند و بیش‌تر از قبل فعالیت دارند و لازم است مراقبشان باشیم.
دکتر «نادر نصیری»، فوق‌تخصص جراحی چشم و اســتاد دانشگاه شــهید بهشــتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «ثابت‌ شده نگاه‌کردن به نزدیک، مثل کتاب‌خواندن، تماشای تلویزیون یا کار با موبایل، موجب نزدیک‌بینی می‌شود.
زمانی که طولانی‌مدت به موبایل یا کامپیوتر نگاه کنیم یا وقتی مطالعه‌ی طولانی داشته باشیم، ماهیچه‌های چشم دچار انقباض می‌شوند. انقباض ماهیچه‌ها موجب خستگی و سردرد می‌شود، اما وقتی دور را نگاه کنیم ماهیچه‌ها شل می‌شوند. پس بهتر است نوجوانان پس از چند دقیقه نگاه‌کردن به‌صفحه‌ی کتاب، موبایل یا تلویزیون، چند لحظه هم دور را نگاه کنند تا ماهیچه‌های چشمشان ریلکس شود.»
او در ادامه می‌گوید: «مشکل دیگر این‌که بچه‌ها به صفحه‌ی مانیتور زل می‌زنند و پلک نمی‌زنند که اشکشان پخش شود و در نتیجه دچار خشکی چشم می‌شوند؛ پس لازم است دقت کنند بدون این‌که پلک‌زدن برایشان تبدیل به یک تیک عصبی شود، هرچند دقیقه یک‌بار پلک بزنند.»
عارضه‌ی دیگری که دکتر نصیری به آن اشاره می‌کند، قرمزی چشم است که نگاه‌کردن به نزدیک و انقباض عضلات چشم، باعث شده سفیدی چشم پرخون شود.
دکتر نصیری درباره‌ی استفاده از قطره‌های چشمی می‌گوید: «قطره‌ی چشمی اشک‌مصنوعی ضرر ندارد، مواد نگه‌دارنده ندارد. کسانی که چشم‌هایشان خسته یا قرمز می‌شود یا در چشمشان احساس خشکی می‌کنند، یا احساس می‌کنند خاک یا مژه توی چشمشان رفته، نیاز به اشک مصنوعی دارند. این قطره‌ها چشم را مرطوب می‌کند. البته قطره‌های یک‌بار‌‌مصرف اشک‌مصنوعی، بهتر از انواع دیگر آن هستند.»
او به نوجوانان توصیه می‌کند: «چشمتان را ببندید، دور را نگاه کنید، فاصله را رعایت کنید، پشت میز بنشینید، سرتان را طوری بگیرید که مهره‌های گردن و سر در یک خط باشد. گردنتان را پایین نیندازید، چون جمجمه سنگین است و مهره‌‌های گردن ظریف و نازک؛ پس جمجمه، روی مهره‌های گردن فشار می‌آورد و دچار سردرد، گردن‌درد و البته چشم‌درد می‌شوید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید