• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1111
+
-

ارزش بازار سرمایه از 666هزار میلیارد تومان گذشت

ارزش کل بازار سرمایه از اول سال تاکنون 140هزار میلیارد تومان معادل 33میلیارد دلار رشد کرده است

بازار سرمایه
ارزش بازار سرمایه از 666هزار میلیارد تومان گذشت

با افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بورس ارزش کل بازار سرمایه به مرز 666هزار میلیارد تومان رسید این به‌معنای این است از اول سال تاکنون 140هزار میلیارد تومان، معادل 33میلیارد دلار به ارزش کل بازار سرمایه اضافه شده است. به گزارش همشهری، رشد نماگر‌های بورس تهران با خود سایر مولفه‌های اثر‌گذار بازار سرمایه را هم بالا کشیده است. از یک طرف ارزش معاملات با افزایش مواجه شده است و از سوی دیگر ارزش کل بازار سرمایه ناشی از رشد قیمت سهام شرکت‌ها و همین‌طور افزایش حجم سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به نحو چشمگیری افزایش یافته است. ظرف هفته گذشته میانگین ارزش روزانه معاملات در بورس و فرابورس هم با یک جهش خیره‌کننده مواجه شد به‌طوری که میانگین ارزش روزانه معاملات از 300میلیارد تومان به بیش از 600میلیارد تومان و حتی در برخی روز‌ها به 750میلیارد تومان رسید، به‌زعم تحلیلگران این به‌معنای این است که جریان ورود پول پرقدرت به بازار سهام شتاب گرفته است. در طول دو هفته گذشته کارشناسان ده‌ها تحلیل منتشر کردند که در آن دلایل رشد بازار سهام به‌طور مفصل تشریح شد. عمده‌ترین دلیل رشد بازار سهام در این تحلیل‌ها بر محور سه گانه استوار بود که عوامل اصلی آن رشد قیمت مواد خام در بازار‌های جهانی، افزایش قیمت دلار و همین‌طور نفت بود. با این حال همه این تحلیل‌ها دال بر این است که رشد بازار سهام همچنان ادامه خواهد یافت و این رویه که به وضعیت اقتصاد جهانی گره خورده است تا زمان رشد قیمت‌هایی که تعیین‌کننده بودجه سالانه اقتصاد است امتداد پیدا خواهد کرد. با این همه محاسبات آماری نشان می‌دهد که تا این جای کار هم بازار سرمایه ایران با یک رشد عظیم مواجه شده است و این همان رشدی است که بازده بازار سرمایه ایران را به صدر همه بازار‌های جهانی رسانده است. به‌طوری که هم‌اکنون بورس تهران با 22درصد بازده در صدر همه بورس‌های دنیا حتی نیویورک، لندن، پاریس، توکیو، هنگ‌کنگ و شانگهای قرار گرفته است.

رشد 137هزار میلیارد تومان داده‌های آماری از وضعیت بازار سرمایه ایران نشان می‌دهد از اول سال تاکنون ارزش کل بورس تهران با 52هزار میلیارد تومان رشد از 322هزار میلیارد تومان در ابتدای سال به 374هزارمیلیارد تومان در پایان مبادلات هفته قبل رسیده است. در همین مدت ارزش کل فرابورس هم با 30هزار میلیارد تومان رشد از 103هزار میلیارد تومان به 133هزار میلیارد تومان رسیده است این به‌معنای این است که ارزش کل بورس تهران و فرابورس از اول سال تاکنون جمعا 82هزار میلیارد تومان معادل 20میلیارد دلار رشد کرده است. با این حساب در این مدت ارزش کل بورس و فرابورس جمعا به 507هزار میلیارد تومان رسیده است.  اگر این ارقام را با مقدار رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری که هم‌اکنون به اصلی‌ترین درگاه ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه تبدیل شده است جمع ببندیم ارزش کل بازار سرمایه از مرز 666هزار میلیادر تومان تجاوز خواهدکرد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در مدت اندک حضورشان در بازار سرمایه توانسته‌اند 2میلیون و300هزار سرمایه‌گذار را به سمت خود جذب کنند توانسته‌اند از اول سال تاکنون 60هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه کنند. مطابق آمار‌ها ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم‌اکنون به مرز 159هزار میلیارد تومان رسیده است که با محاسبه ارزش کل بورس تهران و فرابورس این مقدار جمعا به 666هزار میلیادرتومان می‌رسد. ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری اواخر سال گذشته کمتر از 100هزار میلیارد تومان بود اما امسال تحت‌تأثیر رشد شاخص‌ها و افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس بر حجم ورود نقدینگی به صندوق‌ها اضافه شد.

ارزش کل معاملات بازار سرمایه داده‌های آماری از وضعیت معاملات انجام شده در بازار سرمایه هم نشان می‌دهد در پایان هفته گذشته ارزش کل معاملات بازار سرمایه از مرز 140هزار میلیارد تومان فراتر رفت. از این مقدار 42هزار میلیارد تومان در بورس تهران و 34هزار میلیارد تومان در فرابورس انجام شده است. دربورس‌کالا هم جمعا 64هزار میلیارد تومان مبادله انجام شده که تقریبا دو برابر بورس‌های تهران و فرابورس است. ترکیب معاملات انجام شده نشان می‌دهد از مجموع کل معاملات 33هزار میلیارد تومان به معاملات کالا اختصاص داشته و بقیه مربوط به معاملات اوراق بهادار بوده است.کالاهایی که اکنون در بازار سرمایه دادوستد می‌شود شامل محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، محصولات صنعتی و معدنی و محصولات کشاورزی است.براساس داده‌ای موجود از مجموع کل معاملات بورس‌کالا بیش از 50درصد مربوط به معاملات اوراق بهادار شامل اوراق آتی سکه، گواهی سپرده، اوراق سلف‌موازی استاندارد و همین‌طور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشته است.در این مدت جمعا 33هزار میلیارد تومان به معاملات اوراق بهادار اختصاص داشته است در فرابورس هم 20هزارمیلیارد تومان مربوط به بازار ابزار‌های نوین مالی بوده و بقیه صرف خرید سهام شده است.در این مدت سرمایه‌گذاران 18هزارمیلیارد تومان اوراق بدهی خریده‌اند. اطلاعات آماری از وضع معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس هم نشان می‌دهد از اول سال تاکنون بیش از 2200میلیارد تومان از واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را دادوستد کرده‌اند که از این مقدار 1200میلیارد تومان در  بورس و 1000میلیارد تومان هم در فرابورس مبادله شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید