• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 مهر 1399
کد مطلب : 110944
+
-

سرمایه‌های انسانی، پل ارتباط نسل‌ها

یادداشت
سرمایه‌های انسانی، پل ارتباط نسل‌ها


محمد جواد حق‌شناس ـ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در سال‌جاری سلسله برنامه‌هایی است که مدتی است با همکاری مدیریت شهری و انجمن تهران‌شناسی تحت عنوان «دیدار با تهران» برگزار می‌شود.
از نخستین روزهای برنامه‌ریزی برای اجرای این برنامه‌های رویدادمحور، دکتر غلامحسین تکمیل‌همایون ما را در اجرای هرچه بهتر آن همراهی کرده است؛ فردی دانشمند که در حوزه تخصصی تهران‌شناسی جایگاه ارزشمندی دارد و بیش از آن مقامی است که در جایگاه استادی، بسیاری از پژوهشگران به آن اذعان دارند.
آخرین‌بار این استاد فرهیخته در آیین بزرگداشت جلال آل‌احمد در خانه‌موزه سیمین و جلال به جمع ما پیوست؛ نشستی صمیمانه و دوستانه مانند تمامی نشست‌هایی که پیش از آن در معیت ایشان برگزار شد. از قرار معلوم فردای روز مراسم، استاد دچار سکته مغزی شد و تاکنون در بستر بیماری خیل دوستان و دوستداران خود را نگران ساخته است.
در جریان بیماری ایشان از طریق برادر بزرگوارش، استاد ناصر تکمیل‌همایون قرار گرفتم. او را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شریعتی بستری کرده بودند؛ درحالی‌که به کما رفته بود و ضریب هوشیاری بالایی نداشت. گفت‌وگوهایی صورت پذیرفت و نمایندگانی از طرف کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به بیمارستان اعزام شدند تا از نزدیک پیگیر درمان و حل مشکلات پیش‌روی خانواده‌ باشند. این دوستان همچنان به همراه دوستان استاد در انجمن تهران‌شناسی در کنار خانواده به خدمت‌رسانی مشغولند. شخصا هم از طریق تماس تلفنی مداوم با خانواده اعم از همسر، دختر و برادر بزرگوارش در جریان وضعیت درمانی او قرار دارم.
بارها گفته‌ام و به این گفته خود ایمان دارم که سرمایه‌های انسانی شهر به‌مراتب ارزشی بالاتر از سرمایه‌های مادی آن دارند. میراث فرهنگی و تاریخی یک جامعه از طریق گروه اندکی از افراد آن جامعه به نسل‌های بعد انتقال پیدا می‌کند. نقشی که یک پژوهشگر، تاریخ‌نگار، هنرمند و... در ارزش‌آفرینی فرهنگی برای یک تمدن دارد، کمتر از نقش و جایگاهی نیست که آثار بازمانده تاریخی از هزاره‌های گذشته حائز آن هستند. در این میان اساتید دانشگاه و کسانی که عمر پربرکت خود را به تمامی در خدمت پرورش فکری شاگردان خود قرار داده‌اند، ارزش مضاعفی دارند؛ چراکه آنها هستند که پل ارتباطی نسل گذشته با آینده را ساخته و از بازایستادن چرخه تولید علم ممانعت به عمل می‌آورند. استاد غلامحسین تکمیل‌همایون در عداد این افراد برجسته و گمنام است.
امیدوارم در روزهایی که برای تدارک هرچه بهتر برگزاری هفته تهران در تلاشیم، خبر خوش بهبود و سلامت استاد را بشنویم و همچنان ایشان را در جمع صمیمانه شاگردان، دوستان و علاقه‌مندانش در انجمن تهران‌شناسی و برنامه‌های کمیسیون فرهنگی شورای شهر در آغوش بگیریم. برای سلامت استاد و شفای عاجل تمام بیماران در این روزهای سخت دعا کرده و امید به لطف و مرحمت خداوند منان داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید