• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 31 شهریور 1399
کد مطلب : 110842
+
-

مسیر برای دوچرخه‌ها هموار شود

دوچرخه
مسیر برای دوچرخه‌ها هموار شود

مریم معمار- بانوی دوچرخه‌سوار خیابان 17شهریور

ماشین دارم اما حوصله اینکه ساعت‌ها پشت چراغ قرمز در ترافیک بمانم، ندارم. به همین دلیل دوچرخه بهترین گزینه برای فرار از ترافیک است. البته نباید مانند موتورسواران قوانین را زیر پا گذاشت و سبب اغتشاشات ترددی در معابر شد. دوچرخه اگر درست و بجا و البته با رعایت اصول فنی استفاده شود، قطعا می‌تواند بهترین وسیله حمل‌ونقل باشد. شاید دوچرخه‌های موجود در بازار خیلی شرایط خوبی برای انجام کارهای روزمره به‌ویژه انجام خریدهای روزانه نداشته باشند، اما می‌توان با کمی خلاقیت، دوچرخه را به یک وسیله حمل‌ونقل و خرید محبوب و دوست‌داشتنی تبدیل کرد.
این روزها همین وسیله دو‌چرخ ساده به‌دلیل نداشتن دود، خیلی مورد توجه قرار گرفته است. سبک زندگی مردم آسیب‌های جدی و حتی جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد کرده و افزایش آلاینده‌ها نفس همه را به شماره انداخته است؛ معضلی که متولیان و مدیران شهری هم نتوانستند برای رفع‌ آن راهکار مناسبی بیابند و ارائه دهند.
اگر همه مردم به حقوق شهروندی خود عمل کنند و برای رفت‌وآمد مسافت‌های کوتاه‌مدت از این وسیله حمل‌ونقل بی‌دود استفاده کنند، قطعا شاهد آسمان پاکی در کلانشهر تهران خواهیم بود.
در کنار حقوق شهروندی که افراد به‌عنوان دوچرخه‌سوار باید به آن احترام بگذارند، مدیران شهری هم وظایفی دارند که مهم‌ترین آن ایجاد مسیرهای هموار و بهبود بخشیدن به زیرساخت‌هاست. فراهم‌کردن دسترسی آسان به این وسیله حمل‌ونقل پاک و ارائه تسهیلات ویژه برای ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.
متأسفانه وضعیت معابر در اکثر نقاط شهر تهران به‌گونه‌ای است که پیاده به‌سختی راه می‌رود، چه برسد به کسی که از دوچرخه استفاده می‌کند؛ انگار در دهه‌های گذشته به پیوست‌های مربوط برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهرسازی اصلا توجهی نشده است.
مدیران و متولیان شهر برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و ترویج استفاده از دوچرخه در میان مردم، چاره‌ای جز فراهم‌کردن بسترهای اولیه و مهم‌تر از همه مسیر هموار برای پا به رکاب‌شدن ندارند. در این میان، بدون‌شک اگر شهروندان همراه‌تر شوند نیز جدیت احداث مسیرهای ویژه دوچرخه‌ به‌نظرم افزایش می‌یابد. اگر مطالبه‌گری استفاده از وسیله‌ نقلیه‌ای پاک، بیش از پیش شکل بگیرد مدیران شهری هم برای ایجاد یک‌نیاز ضروری، راغب‌تر می‌شوند تا هزینه کنند. البته جدا از این هم رانندگان باید با ملاحظه اینکه ممکن است امروزه دوچرخه‌سواری در خیابان‌ها در حال تردد است، رانندگی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید