• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 31 شهریور 1399
کد مطلب : 110831
+
-

روحانی: آمریکا در بازگشت تحریم‌های شورای امنیت شکست خورد

روز به یادماندنی در تاریخ دیپلماسی

اگر آمریکا در مقام عمل بخواهد اقدامی انجام دهد حتما با پاسخ قاطع ما مواجه می‌شود

دولت
روز به یادماندنی در تاریخ دیپلماسی

رئیس‌جمهور در نخستین واکنش رسمی به تصمیم خودسرانه آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و بی‌اعتنایی دنیا به این تصمیم گفت: سی‌ام شهریور سال ۱۳۹۹ به‌عنوان یک روز به یادماندنی در تاریخ دیپلماسی ما خواهد بود. آمریکا به‌عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان تلاش سرسختانه‌ای برای تحمیل مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ملت ایران آغاز کرد و مخصوصا روندی که در ماه‌های اخیر و در یک‌ماه گذشته دنبال می‌کرد، امروز به نقطه شکست حتمی خود رسید. پاسخ رئیس‌جمهور متوجه بیانیه و تفسیر به‌ رأی روز شنبه وزارت خارجه آمریکا درباره بازگشت رسمی تحریم‌های ایران براساس قطعنامه2231شورای امنیت سازمان ملل بود.
حسن روحانی با بیان اینکه فشار حداکثری ‌آمریکا در بخش سیاسی و حقوقی به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است، گفت: به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران اعلام می‌کنم که اگر آمریکا بخواهد از قلدری خود استفاده کند و حرف نادرستی که می‌گوید «من توانستم قطعنامه‌ها را برگردانم» که هیچ‌کس این حرف را قبول ندارد در مقام عمل بخواهد اقدامی انجام دهد، حتما با پاسخ قاطع ما مواجه می‌شود و کاملا روشن است که ایران زیر بار قلدری آمریکا درهیچ مقطعی نرفته و در این مقطع هم در برابر آمریکا ایستادگی خواهد کرد.

3بار شکست در شورای امنیت
شب قبل از این سخنان روحانی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در یک برنامه تلویزیونی از امنیتی‌سازی به‌عنوان مهم‌ترین راهبرد سیاست خارجی آمریکا علیه ملت‌ها از سال91میلادی یاد کرد که تنگناسازی اقتصادی نیز از دوره اوباما، رئیس‌جمهور پیشین این کشور به آن افزوده شده است. روحانی نیز همسو با این سخنان یادآور شد: فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و حقوقی تبدیل به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است. امروز در جهان دیپلماسی همه شاهد هستند در یک‌ماه گذشته آمریکا 3بار پیاپی دچار شکست در شورای امنیت شده است. یعنی همان جایی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند شورای امنیت نقطه قوت آنهاست.

تقدیر از اعضای شورای امنیت
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور همچنین در تقدیر از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌خاطر ایستادگی در مقابل آمریکا گفت: شیوه‌ای که شورای امنیت اتخاذ کرده یک شیوه ارزشمندی بود؛ یعنی شیوه بی‌اعتنایی به تقاضا و نامه آمریکا بود و اینکه شورای امنیت هیچ جلسه‌ای برای درخواست آمریکا تشکیل نداد. این بهترین شیوه‌ای بود که این سازمان در برابر آمریکا اتخاذ کرد. روحانی افزود: من در اینجا لازم می‌دانم از اعضای شورای امنیت که در برابر درخواست غیرقانونی و غیرمنطقی آمریکا در‌ماه آگوست و سپتامبر ایستادگی کردند، از اندونزی، رئیس قبلی شورای امنیت و نیجر، رئیس فعلی شورای امنیت به‌خاطر ایستادگی آنها در برابر حرکت‌های غیرقانونی آمریکا قدردانی کنم. همچنین از روسیه و چین که با استحکام و باقدرت در برابر بی‌منطقی آمریکا، هم در مقاطع قبلی و هم در این مقطع ایستادگی کردند هم به‌عنوان کشورهای دوست، قدردانی کنم و همچنین از سایر اعضای شورای امنیت، کشورهای اروپایی و سایر کشورها و همه ۱۲-۱۳ کشوری که از ایران حمایت و در برابر آمریکا ایستادگی کردند، باید قدردانی کنم. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان همچنین در تشریح بخش دیگری از سیاست ایران  در مقابل تصمیم اخیر آمریکا گفت: یک‌بار دیگر به ۱+۴ اعلام می‌کنم، درصورتی که ۵ کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی ماندند به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد شدیم، عمل کنند ما هم به‌طور کامل به تعهد خودمان برمی‌گردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید