• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1108
+
-

درخواست کاهش عوارض خروج از کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی از معاون اول رئیس‌جمهور خواست عوارض خروج از کشور 85 هزار تومان شود

عوارض خروج
درخواست کاهش عوارض خروج از کشور

محمد باریکانی/ خبرنگار:

اعتراض‌ها به عوارض خروج از کشور کار را به جایی رساند که علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کند که پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی گران شدن 10هزار تومانی عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال 97 است. علی اصغر مونسان همچنین از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته است تا عوارض 85هزار تومانی خروج از کشور که پیشنهاد جایگزین سازمان میراث فرهنگی برای عوارض 220هزار تومانی خروج از کشور برای بار اول و 330و 440هزار تومانی برای سفرهای دوم و سوم است مستقیم به سازمان میراث فرهنگی تعلق بگیرد تا هزینه توسعه صنعت گردشگری شود.

لایحه بودجه سال 97عوارض خروج از کشور را که اکنون 75هزار تومان است برای نخستین خروج 220هزار تومان و برای خروج دوم 330هزار تومان و برای سفرهای سوم و بیشتر 440هزار تومان درنظر گرفته است. اما اعتراض‌ها به این رویکرد بودجه‌نویسان کشور برای سال 97کار را به جایی رساند که رئیس سازمان میراث فرهنگی را ناچار به ارائه پیشنهاد جایگزین کرد. درصورت تأیید پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و تصویب نمایندگان مجلس، عوارض خروج از کشور با 10هزار تومان افزایش به 85هزار تومان در سال97 می‌رسد. با اعلام افزایش پلکانی عوارض خروج از کشور در سال 97نمایندگان مجلس و فعالان صنعت گردشگری مخالفت شدید خود را با پیشنهاد دولت اعلام کردند و افزایش بیش از 100درصدی نرخ عوارض خروج از کشور را موجب ورشکستگی شرکت‌های خدمات گردشگری و مغایر با اشتغال‌زایی در کشور خواندند.

 

کاهش گردشگری داخلی برای جبران هزینه عوارض خروج از کشور 

محمد ابراهیم لاریجانی، رئیس سابق اداره کل میراث فرهنگی،  صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران و دبیر پیشین ستاد خدمات سفر که اکنون در حوزه گردشگری سلامت مشغول به‌کار است به ایسنا گفت که این اقدام نه‌تنها منجر به رونق گردشگری داخلی نمی‌شود بلکه گردشگرانی که حاضر به گرفتن وام برای سفر هستند با افزایش نرخ عوارض خروج از کشور ترجیح می‌دهند تعداد سفرهای داخلی خود را برای جبران هزینه سفر خارجی کم کنند و یا اصلا سفر خارجی نروند. لاریجانی افزود: افزایش نرخ عوارض خروج سفرهای داخلی را کاهش می‌دهد و مردم از هزینه سفرهای داخلی می‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم کنند. یک سفر دوروزه و آخر هفته به شمال اگر کم بشود پول افزایش عوارض خروج هم تأمین می‌شود.

مدیر شرکت گردشگری و سفرهای ریلی و هوایی سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: تجربه نشان داده است گران شدن سایر اجزا و ارکان سفر خارجی،  به‌طور مثال پرداخت ۶۰۰ یورو برای دریافت ویزای اروپا یا پرداخت مبالغی بیشتر به ایرلاین خارجی و ترانزیت از استانبول به مقاصد اروپایی به‌دلیل نبود پرواز مستقیم یا سایر اضافه پرداخت‌هایی که معمولا ایرانی‌ها به‌دلیل نبود بسیاری از امکانات حتی در رزرو مستقیم و پرداخت ارزی مجبورند گران‌تر بخرند، نتوانسته مانع از سفر خارجی ایرانیان شود. بنابراین دولتمردان برای دفاع و حمایت از سفرهای داخلی هم که شده باید روی افزایش عوارض تجدیدنظر کنند.

علی‌اصغر مونسان اما 3روز پیش در دیدار با نمایندگان عضو فراکسیون گردشگری مجلس از دخیل نبودن سازمان میراث فرهنگی در تنظیم بودجه سال 97در بخش سفر خبر داد و گفت: درخصوص افزایش عوارض خروج از کشور نیز هیچ‌گونه هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی نشد. او تأکید کرد: نظر سازمان میراث فرهنگی بر این است که عوارض خروج از کشور به‌طور کامل به حمایت از تورهای ورودی اختصاص پیدا کند و هدف از آن حمایت از توراپراتور‌ها باشد تا شاهد افزایش تورهای ورودی به کشور باشیم.

 

پیشنهاد میراث برای کاهش عوارض خروج از کشور

علی اصغر مونسان هفته گذشته پس از بالا‌گرفتن اعتراض‌ها به افزایش مبلغ عوارض خروج از کشور برای سال 97در یک توییت اعلام کرد: با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود،  معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضعیت اقتصادی مردم باشد.‌ای کاش تصمیم‌گیران افزایش عوارض خروج از کشور نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند. اما برای تعدیل موضوع هنوز هم دیر نشده و نهایت تلاش خود را برای اصلاح ارقام به‌کار خواهیم بست.

پس از این اعلام بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی در نامه خود خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور از او خواست نرخ عوارض خروج از کشور که امسال 75هزار تومان است برای سال آینده با 10هزار تومان افزایش به 85هزار تومان برسد. این نامه اگرچه هفته گذشته در موج اعتراضات به افزایش نرخ عوارض خروج از کشور چندان دیده نشد اما به‌نظر می‌رسد در دیداری که چند روز پیش نمایندگان عضو فراکسیون گردشگری مجلس با مونسان داشتند زمینه تجدیدنظر در نرخ عوارض خروج از کشور فراهم و لایحه بودجه سال 97در بخش عوارض خروج از کشور با اصلاحات جدی مواجه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید