• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 31 شهریور 1399
کد مطلب : 110796
+
-

نقشه‌های مجلس برای برجام

مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس یازدهم تحت ریاست علیرضا زاکانی پیشنهاد داده تا در چارچوب تقویت گام‌های کاهش محدودیت‌های هسته‌ای، وضعیت تمامی برنامه‌های هسته‌ای ایران به قبل از توافق هسته‌ای سال۱۳۹۴ بازگردد

مجلس
نقشه‌های مجلس برای برجام


سایه اقدام آمریکا و فعال‌سازی‌ مکانیسم ماشه بر سر جلسه علنی دیروز بهارستان مجلس سنگینی می‌کرد و به محور اصلی موضع‌گیری‌های نمایندگان بدل شده بود. اقدام متقابل علیه آمریکا، مکانیسم ماشه، برجام و آمریکا پرتکرارترین واژگانی بودکه در صحن بهارستان باز تکرار شد.
اگرچه بحث فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا واکنش‌ها و تحلیل‌های متفاوتی را در نشست دیروز مجلس دربر داشت اما مذمت رویکرد آمریکا در قبال ایران از یک‌سو و بی‌ثمر بودن مکانیسیم ماشه از سوی دیگر محور مشترک موضع‌گیری‌ها، از نطق پیش از دستور رئیس مجلس گرفته تا تذکرات، نطق‌ها و حتی اظهارنظر توییتری دیگر نمایندگان را شامل می‌شد.

ترامپ یا بایدن فرقی ندارد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در آغاز نشست دیروز به بحث اقدام متقابل علیه آمریکا اشاره کرد و گفت: کمیسیون امنیت ملی پس از شکست آمریکا در حوزه حقوقی و سیاسی، حرکت‌های یکجانبه آمریکا را رصد کند و اقدامات متقابل لازم را برای صیانت از منافع مردم با جدیت پیگیری کرده و به صحن ارائه دهد.
او دیروز در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس ادامه داد: تجربه این مدت نشان داده که هرگاه در برابر اقدامات خصمانه آمریکا منفعل عمل کردیم فشار تحریمی بیشتری به معیشت مردم وارد شده؛ لذا ضروری است با اقدامات فعالانه، هوشمندانه و مؤثر اجازه نداد بیش از این به مردم فشار بیشتری وارد شود.
وی ادامه داد: در همین راستا ضروری است کمیسیون امنیت ملی پس از شکست مفتضحانه آمریکا در حوزه حقوقی و سیاسی، حرکت‎های یکجانبه آمریکا که موجب اعتراض دیگر کشورها و جامعه بین‌المللی نیز هست را رصد کند و اقدامات متقابل لازم را برای صیانت از منافع مردم با جدیت پیگیری کرده و به صحن ارائه دهد.
به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس افزود: اینکه ترامپ رئیس‌جمهور شود یا بایدن، هیچ فرقی در سیاست اصلی ضربه زدن به ملت ایران حاصل نخواهد شد، پس لازم است روی قوی‌شدن ملت ایران تمرکز کنیم و پیروزی واقعی را زمانی اعلام کنیم که اقتصاد و مردم ما قوی شده باشند و احساس کنند در زندگی آنان تغییرات ملموس ایجاد شده است.

تذکر با چاشنی مکانیسم ماشه 
احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر از دیگر نمایندگانی بود که درباره مکانیسم ماشه از تریبون مجلس صحبت کرد. او در تذکری در جلسه علنی دیروز با اشاره به ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد: استکبار رسما ظلم می‌کند. این ظلم بیّن و آشکار به بشریت است. وی ادامه داد: حتما نمایندگان به این اقدام وحشیانه شخصیت‌های مدعی آمریکا در جای خود پاسخ مناسبی خواهند داد.
عباس گودرزی نیز در جریان نشست علنی دیروز مجلس در واکنش به ادعای آمریکا برای بازگشت به تحریم‌ها علیه آمریکا در تذکری گفت: لازم است در محکومیت افزون‌طلبی و زیاده‌خواهی آمریکا و تهدید به اعمال مکانیسم ماشه این توضیح را بدهم که مکانیسم ماشه حاصل اعتماد به دشمن است. هر کشور و ملتی که به دشمنش اعتماد کند متضرر می‌شود، اعتماد به خدا و سنن آفرینش و بی‌اعتمادی به دشمن و شناخت او، 2عامل اصلی در عزت و سرافرازی ملت است.
او ادامه داد: قطعا ماشه بدون تیر خواهد بود. دشمن هر غلطی تا امروز خواسته کرده، تنها راه این است که ملت ایران خودش را قوی کند و این اتفاق در حال رخ‌دادن است. همچنین سیدعلی موسوی، نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: طرح ماشه آمریکا با شکست مواجه خواهد شد.
بحث مکانسیم ماشه و اهمیت آن نزد نمایندگان چنان بود که برخی نمایندگان در همان نشست بهارستان از طریق شبکه‌های مجازی در این وادی فعال شدند و اظهارنظر کردند؛ چنان که مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در واکنش به فعال‌سازی مکانیسم ماشه در حساب کاربری خود در توییترش با هشتگ‌های آمریکا و برجام نوشت: «اقدام مذبوحانه ‎آمریکا در شلیک تیر خلاص به ‎برجام، غیر از اثبات عناد و لجاجت و کینه‌توزی این دولت مستکبر، نشان‌دهنده ضرورت اتحاد جهانی بر به انزوا کشاندن دولت خودکامه آمریکاست.»


   بازگشت به 94

همزمان با ورود نمایندگان به تدوین طرح مقابله با آمریکا؛ مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طرحی را به‌عنوان طرح پیشنهادی برای مقابله با اقدامات یکجانبه و خصمانه‌ آمریکا تهیه و ارائه کرده است. در این طرح پیشنهادی که نخستین طرح مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس یازدهم تحت ریاست علیرضا زاکانی است، پیشنهاد شده که در چارچوب تقویت گام‌های کاهش محدودیت‌های هسته‌ای، وضعیت کلیه برنامه‌های هسته‌ای ایران به قبل از توافق هسته‌ای سال۱۳۹۴ بازگردد. ضمن آنکه دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق فناوری‌های مدرن نظارتی و برخط و حضور طولانی‌مدت نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کشور طی حداکثر 2هفته متوقف شود. در این گزارش همچنین عنوان شده درصورتی‌که به هر نحو تمام یا بخشی از مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت علیه ایران در موضوع هسته‌ای اجرا شود، برجام از لحاظ قانونی بی‌اعتبار بوده و دولت مکلف است اجرای آن را در عمل نیز متوقف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید