• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110685
+
-

فداکاری زیر آوار

جوان مهندس جانش را فدای نجات کارگرانش کرد

پیگیری
فداکاری زیر آوار

 «وقتی کانال شروع به ریزش کرد، مهندس جوان به پایین پرید و توانست یکی از کارگران افغان را نجات دهد اما وقتی برای نجات دومین فرد وارد کانال شد، حادثه‌ای هولناک رخ داد.»  این خلاصه‌ای از حادثه‌ دردناکی است که چند روز پیش در منطقه‌ آبعلی رخ داد. حادثه‌ای که باعث مرگ مهندس نخبه شد.
به گزارش همشهری، این حادثه پیش از ظهر چهارشنبه گذشته در مجتمع برف آبعلی اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که آن روز کارگران در حال حفر یک کانال برای لوله‌گذاری و انتقال آب بودند اما ناگهان دیواره‌های کانال شروع به ریزش کرد. زمانی که این حادثه رخ داد یک کارگر افغانستانی و یک لوله‌کش هنوز در کانال بودند و پیمان رضایی، سرپرست کارگاه با دیدن این صحنه به نجات آنها رفت اما اتفاقی رخ داد که کسی باورش نمی‌شد.
حالا چند روز از این حادثه می‌گذرد. بستگان و اقوام پیمان هنوز در شوک از دست دادن او هستند. یکی از آنها پدر همسرش است که وقتی درباره او حرف می‌زند، گریه امانش را می‌برد. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: پیمان فوق‌لیسانس عمران داشت با رتبه ممتاز. یک مهندس نخبه بود که حدود یک سال پیش با دخترم ازدواج کرد و به شهادت همه اقوام، آن دو مثل دو مرغ عشق، عاشق هم بودند. او ادامه می‌دهد: محلی که حادثه در آنجا رخ داد، پروژه ساخت یک هتل 5طبقه بود. پروژه‌ای که قبلا کار ساختش با افراد دیگری بود اما ناتمام مانده بود و دامادم از حدود 2سال پیش مسئول ساخت آنجا شد. او سرپرست کارگاه بود و در این مدت‌ همه تلاشش را کرد که پروژه بدون نقص به پایان برسد تا اینکه مدتی قبل کار ساخت تمام شد و حالا مانده بود محوطه‌سازی هتل.
پدر همسر مهندس 33ساله می‌گوید: کار ساخت هتل که تمام شد، اتفاق دیگری رخ داد. معلوم شد که آب زیر هتل جمع شده و امکان دارد که به آن آسیب برساند. در حقیقت سازنده‌های قبلی باید هنگام شروع کار کانالی حفر می‌کردند که آب‌های زیرزمینی را هدایت کند اما این کار انجام نشده بود. به همین دلیل قرار شد از مجاورت ساختمان هتل کانالی حفر شود و پس از لوله‌گذاری، آب‌های زیرزمینی به محل دیگری هدایت شود.

روز حادثه
آنطور که پدر همسر پیمان می‌گوید، روز حادثه یک بیل مکانیکی اقدام به حفر کانالی عمیق کرده و خاک‌ زیادی در دو طرف کانال روی هم انباشته شده بود. یک کارگر افغانستانی به همراه لوله‌کش داخل کانال مشغول کار بودند که ناگهان دیواره کانال شروع به ریزش کرد. پیمان با دیدن این صحنه به داخل کانال پرید تا 2مرد جوان را نجات دهد. او موفق هم شد و توانست ابتدا کارگر افغانستانی را از داخل کانال خارج کند. مهندس فداکار دوباره به داخل کانال رفت تا نفر دوم را هم از آنجا خارج کند که ریزش دوم رخ داد. این بار اما ماجرا با دفعه قبلی فرق داشت. دیواره‌های کانال به‌ناگاه فرو ریختند و پیمان و مرد دیگر زیر خروارها خاک مدفون شدند.

عملیات نجات
شاهدان با دیدن این صحنه وحشتزده شدند و از هلال‌احمر کمک خواستند. گروه‌های امداد و نجات راهی محل حادثه شدند و تلاش برای نجات افراد گرفتار زیر آوار آغاز شد و هر دوی آنها بیرون کشیده شدند اما وضعیت خوبی نداشتند. امدادگران اورژانس به سرعت عملیات احیاء را شروع کردند اما در نهایت معلوم شد که هر دوی آنها جانشان را از دست داده‌‌اند. پدر همسر پیمان می‌گوید: همان روز حادثه، وقتی از ماجرا باخبر شدیم به آنجا رفتم و از نزدیک محل حادثه را دیدم و با کارگران حرف زدم. آنها شوکه شده بودند. چرا که پیمان را دوست داشتند و هیچ‌ بدی‌ای از او ندیده بودند. با مرگ او نه‌تنها خانواده پیمان، بلکه ما هم شوکه شده‌ایم. باورمان نمی‌شود که پیمان را از دست داده‌ایم و از همه بدتر وضعیت دخترم است. آنها فقط یک سال بود که ازدواج کرده بودند و حالا نمی‌دانیم چطور با این مصیبت کنار بیاییم.

اهدای عضو
وقتی پیکر بی‌جان مهندس جوان به بیمارستان منتقل و معلوم شد که هنوز اعضای بدن او قابل پیوند به بیماران نیازمند هستند، مذاکره با خانواده وی آغاز شد و آنها رضایت دادند که اعضای بدن وی اهدا شود. به این ترتیب پیش از مراسم خاکسپاری و در جریان یک عمل جراحی، اعضای بدن مهندس جوان به بیماران نیازمند اهدا شد و به آنها زندگی دوباره بخشید. این در حالی است که بررسی‌ها برای مشخص شدن علت این حادثه مرگبار و شناسایی مقصران حادثه از سوی کارشناسان آغاز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید