• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110670
+
-

تهران 2020 در رکاب جهانی

تهران 2020 در رکاب جهانی

دوچرخه‌سواری شهروندان و مدیران شهری تهران در گزارش رسمی هفته حمل‌ونقل اروپا منتشر شد و مورد تجلیل قرار گرفت. به گزارش همشهری، هفته حمل‌ونقل اروپا (۱۶ تا ۲۲ سپتامبر) به ابتکار شبکه‌ای متشکل از کمیسیون اروپا (European Commission)، سازمان شهرهای اروپایی (Eurocities)، سازمان دولت‌های محلی حامی پایداری (ICLEI) و چند سازمان و جمعیت دیگر در سال ۲۰۲۲ با هدف ارتقای سلامت عمومی و افزایش کیفیت زندگی از طریق توسعه حمل‌ونقل پاک، پایه‌گذاری شد. این پویش که به‌طور سالانه برگزار می‌شود، در گزارشی رسمی از شهرهای برتر در این حوزه نیز تقدیر می‌کند. در سال‌جاری، عملکرد شهرداری تهران برای توسعه استفاده از حمل‌ونقل پاک و دوچرخه به‌عنوان یکی از بهترین اقدامات سال گذشته در خارج از اروپا، معرفی شده است. در این گزارش، از اقدام شهردار تهران برای استفاده مداوم از دوچرخه برای ترویج حمل‌ونقل پاک تجلیل شده و برنامه تهران برای افزایش 5/1درصدی آمار استفاده شهروندان تهرانی از دوچرخه تا سال ۲۰۲۰، مورد توجه قرار گرفته است.
در سال گذشته، 3هزار و ۱۳۰ شهر از ۵۰ کشور جهان در این پویش شرکت کردند که ۶کلانشهر اروپایی از کشورهای فرانسه، آلمان، بلژیک، استرالیا، مالتا و یونان و 2 شهر غیراروپایی تهران و تاشکند از ایران و ازبکستان به‌عنوان برترین‌های این حوزه انتخاب شدند.

حمل‌ونقل پاک تهران  در مسیر توسعه
طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهر تهران در راستای «شهر انسان‌محور» با محوریت و اولویت «حمل‌ونقل انسان‌محور» از سال 1394 اجرایی شده است. کاهش بار ترافیک و کم کردن ذرات آلاینده، ویژگی‌های منحصربه‌فرد استفاده از دوچرخه است که سبب شد این طرح خیلی زود اجرایی شود و به نتایج مطلوب برسد؛ طرحی که به استفاده از دوچرخه، این وسیله حمل‌ونقل بی‌دود، تأکید دارد و سال 96با ورود بیدودهای نارنجی مسیر را برای پا به رکاب شدن فراهم کرد. 3سال پیش، وقتی بیدودها در بیش از 50 ایستگاه پارک شدند، کسی باور نمی‌کرد این دوچرخه‌های دوست‌داشتنی بیش از 200هزار طرفدار در کلانشهر تهران پیدا کنند. همین استقبال خوب شهروندان سبب شد تا واحد توسعه حمل‌ونقل پاک، اهداف و برنامه‌های تدوین‌شده در اسناد پنج‌ساله را با پشتوانه تحقیقات و پژوهش‌ها پیش بگیرد و در گام بعدی احداث معابر ویژه دوچرخه‌سواران در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. اکنون در پایتخت حدود 175کیلومتر مسیر دوچرخه وجود دارد و تا سال 1401با ساخت 375کیلومتر دیگر، مسیر ویژه دوچرخه کلانشهر تهران به بیش از 500کیلومتر می‌رسد.
مسیر ویژه دوچرخه در خیابان کریم خان زند نمونه بهره‌برداری‌شده از مسیر امن پاک است که با کامل شدن رینگ اتصالی آن می‌تواند الگویی برای سایر مسیرهای کلانشهر تهران و حتی سایر شهرهای بزرگ کشور باشد. فعالان حوزه مدیریت حمل‌ونقل پاک باور دارند در مسیر توسعه تا سال 1401سهم دوچرخه در حمل‌ونقل عمومی یک و نیم درصد خواهد بود و این سهم نشان می‌دهد در آینده نه چندان دور روزانه بیش از 305سفر درون‌شهری با دوچرخه انجام می‌شود.
هر چند هنوز هم شیب تند مسیر جنوب به شمال تهران بستر دوچرخه‌سواری را در این مسیرها فراهم نکرده است، اما مدیران شهری در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند در مسیرهای
غربی-‌ شرقی یا بالعکس مسیرهای امنی برای رکاب زدن ایجاد کنند. همین تلاش‌های مبتنی بر تحقیقات و پژوهش‌ها، واحد توسعه حمل‌ونقل پاک را در ردیف سازمان‌های موفق در حوزه حمل‌ونقل عمومی قرار داده و از این‌رو دو سال پیش خشت طلایی مدیریت شهری به این واحد اختصاص داده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید