• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110650
+
-

سفید و سیاه پرسپولیس

تیمی که بهتر شده، اما هنوز جای کار دارد

سفید و سیاه پرسپولیس

بهروز رسایلی

پرسپولیس به نخستین هدفش پیش از سفر به قطر رسید. وقتی تیم درهواپیما نشسته بود تا راهی دوحه شود، همه فکر و ذکر بازیکنان و مربیان این بود که طی 3روز، 6امتیاز از التعاون عربستان بگیرند؛ تنها اتفاقی که می‌توانست قرمزها را در آسیا نگه دارد. حالا نخستین گام برداشته شده است. پرسپولیس 2پیروزی یک بر صفر برابر نماینده عربستان به دست آورد که در این میان پیروزی دوم دلچسب‌تر و سزاوارانه‌تر بود.

1- یکی از نکات امیدوارکننده در اردوی پرسپولیس این است که این تیم پیشرفتش را در بازی دوم نسبت به مسابقه اول نشان داد. بین بازیکنان جدید، آل‌کثیر و سرلک در هر دو مسابقه خوب بودند و سعید آقایی هم در بازی دوم بهتر شد. پرسپولیس هدفمند بازی کرد و برخلاف مسابقه اول به تیم عربستانی موقعیت گل نداد. صدالبته تصمیم غلط مدیران التعاون در انتخاب سرمربی جدید فقط 24ساعت قبل از بازی برگشت هم در بهبود عملکرد پرسپولیس بی‌تأثیر نبود.
2-  دیگر رگه روشن عملکرد پرسپولیس، حضور درخشان بشار رسن در مرکز میدان است. او در بازی اول با التعاون گم بود، اما در مسابقه دوم خودش را پیدا کرد و تبدیل به همان ستاره چند‌ماه اخیر شد؛ قلب تپنده پرسپولیس در میانه میدان. قطعا از دست دادن بازیکنی مثل مهدی ترابی برای پرسپولیس بسیار زیانبار بود، اما حفظ بشار تقریبا به همان اندازه ارزش دارد؛ مخصوصا که در پست او، بازیکن خوب ایرانی خیلی کم داریم. رسن حتی نسبت به روزهای اول حضورش در پرسپولیس هم بازیکن بسیار بهتری شده و پختگی در حرکات او به چشم می‌خورد.
3- همه‌‌چیز اما همین‌قدر رؤیایی نیست. در عملکرد پرسپولیس نقاط ضعف و تردید هم دیده می‌شود. مهم‌ترین مشکل تیم، غیبت یک مهاجم شش‌دانگ است. عیسی آل‌کثیر در آغاز کارش با پرسپولیس عملکرد بدی نداشته، اما خلأ یک «قاتل» در پیشانی خط حمله بدجوی توی ذوق می‌زند. پرسپولیس اگر زورش به حریف برسد، توپ و میدان را به‌دست می‌گیرد، اما آنقدر که استحقاقش را دارد، موقعیت گل نمی‌سازد. توپ‌ها شلخته از بین می‌روند. تیم قادر به جذب بازیکن جدید نیست و با همین موجودی باید نقطه‌ضعف مورد نظر را حل کند. به‌نظر می‌رسد مهدی عبدی حتی جایگاه نصفه و نیمه سابقش را هم نزد کادرفنی از دست داده و آریا برزگر و روستایی هم که حتی در مسابقات تشریفاتی تست نشدند تا عیارشان برای چنین بزنگاهی مشخص شود. قرار نیست در این مطلب کسی را ناامید کنیم، اما تیمی که خط حمله‌اش اینقدر کم‌خطر است، سخت می‌تواند یک موفقیت بزرگ به‌دست بیاورد.
4- بازی کردن یکی دو خرید جدید جنبه الزامی دارد؛ مثل عیسی آل‌کثیر یا سعید آقایی. با این حال یکی مثل احسان پهلوان می‌تواند ذخیره امید عالیشاه باشد و در نیمه دوم به بازی گرفته شود. احتمالا توانایی‌های پهلوان از چیزی که در این دو بازی دیدیم، بیشتر است، اما اینکه او فورا فیکس شود و به‌طور کامل بازی کند، ازجمله تصمیمات بحث‌برانگیز یحیی گل‌محمدی است. وقتی داشته‌های قبلی هماهنگ‌تر و مؤثرتر هستند، اصرار برای استفاده از بازیکنان تازه‌وارد چه لزومی دارد؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید