• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110639
+
-

گوشی جدید تولید داخل یک گوشی چینی است؟

تصاویر منتسب به گوشی‌های جدید داخلی باعث بحث‌های داغی در شبکه‌های اجتماعی شده است

موبایل
گوشی جدید تولید داخل یک گوشی چینی است؟


 هفته گذشته بود که محمد جواد آذری جهرمی از خط اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای وام به اپراتورها برای ارائه گوشی تلفن همراه تولید داخل به‌صورت اقساطی خبر داد. او درحالی‌که گوشی‌های هوشمند در کشور بسیار گران شده‌اند اعلام کرد که «صاایران» پس از درخواستی که از وزارت دفاع شده برای تولید گوشی داخل، ورود خوبی داشته و نخستین پارت گوشی‌های تولیدی خود را تحویل ایرانسل داده که به بازار عرضه کند.
وزیر ارتباطات همچنین با ذکر این نکته که گرانی بسیاری از وسایل ارتباطی باعث شده که مردم چشم انتظار تولید داخلی باشند تأکید کرد که «موبایل ایرانی» یکی از این موارد است.
 روز گذشته اما آژانس خبری ایستنا که صاحب امتیاز آن آرش‌ کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل‌موبایل و با سابقه کار در مجموعه صاایران است تصاویری از دو گوشی هوشمند که گفته شده گوشی‌های تولید صاایران است منتشر کرد. براساس این گزارش شرکت صنایع مخابرات صاایران (صما) با تولید دو اسمارت فون جدید در مدل‌های V6و V5با برند ویرا (VIRA) قرار است به بازار موبایل بازگردد. ایرانسل قرار است این گوشی‌ها را با تسهیلات ۵۰۰ میلیاردتومانی که دولت فراهم کرده به‌صورت اقساطی به متقاضیان بفروشد.
مدت کوتاهی پس از آن اما مشخص شد تصاویر منتسب به گوشی‌های تولید صا‌‌ایران شباهت بسیار عجیب و دقیقی با یک برند تقریبا ناشناخته چینی دارند.

شباهت مو به مو 
تصاویر منتشر شده در سایت شرکتUlefone شباهت کاملی را میان مدل‌های تولیدی این شرکت با گوشی منتسب به تولید داخل نشان می‌دهد. به‌عنوان نمونه مدل V6که گفته می‌شود صا‌ایران عرضه کرده کاملا شبیه به Ulefone Power 6 است. حتی بنرهای تبلیغاتی طراحی شده برای این گوشی هم با گرافیک ارائه شده در سایت Ulefone مو نمی‌زند.
همچنین مشخصات فنی منتسب به این گوشی هم کاملا با مشخصات فنی درج شده این گوشی چینی مطابقت دارد. در گزارش منتشر شده درباره گوشی منتسب به صاایران اعلام شده که این گوشی نخستین گوشی با پردازنده  HELIO P35مدیاتک است. شعاری که در سایت Ulefone هم دیده می‌شود.
همچنین از مشخصات اصلی این گوشی دو سیم کارته می‌توان به ظرفیت باتری با 6350میلی آمپر، صفحه نمایش بزرگ 6.3اینچی، پردازنده هیلیو پی 35مدیا تک (MT6765v) هشت هسته‌ای 64بیت با فرکانس 2.3گیگاهرتز، اندروید 9، دوربین دوگانه (16+2مگاپیکسل)و دوربین با F 1.8اشاره کرد. همه این مشخصات را Ulefone Power 6 هم دارد و درصورتی که گزارش منتشر شده درباره گوشی‌های تولید صا‌ایران درست باشد عملا با گوشی‌های یکسانی روبه‌رو هستیم.
Ulefone یک شرکت تولید گوشی‌های هوشمند چینی است که مقر اصلی آن در پارک‌فناوری شهر شنژن چین قرار دارد. با توجه به اسم این شرکت به‌نظر می‌رسد بازار هدف آن کشورهای حوزه آمریکای لاتین باشد.

مونتاژ یا ری‌برند؟ 
هنوز روند تولید گوشی‌های صا‌ایران مشخص نیست و کسی جزئیاتی درباره آن نمی‌داند. درصورت صحت گزارش‌های منتشر شده آیا صاایران دست به مونتاژ گوشی‌های شرکت چینی در کشور زده یا آن را ری‌برند کرده است؟ ری‌برند یا بازسازی برند در اصطلاح کلی به‌معنای تغییر ظاهر یک برند و حس بهترمخاطب به آن برای افزایش فروش محصول است.
صا‌ایران در اوایل ورود تلفن همراه در کشور سابقه تولید گوشی‌‌های موبایل را داشته است. البته در آن زمان این شرکت اقدام به مونتاژ و تولید گوشی تحت لیسانس شرکت ساژم فرانسه می‌کرد که خیلی‌ها خاطره تحویل آنها را توسط وزارات ارتباطات به خریداران سیم کارت به یاد دارند. اکنون به‌نظر می‌رسد که اپراتورها قرار است بار دیگر گوشی همراه با سیم‌کارت را که اصطلاحا باندل گفته می‌شود ارائه کند و خریداران قسط آن رابدهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید