• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110591
+
-

همسایه کارآفرین ما در خیابان مرتضوی از راه پر فراز و نشیب موفقیت و توانمندسازی بانوان تکه دهم پایتخت می‌گوید

کارآفرینی با عقربه‌های ساعت

کارآفرینی با عقربه‌های ساعت

بهاره خسروی

  از زمانی که چشم باز کرد مادر پشت‌دار قالی بود و پدر در میدان جنگ و دفاع‌مقدس برای حفظ جان و ناموس کشور. در سال‌های نبود پدر در خانه مسئولیت هزینه خانه و فرزندان بر دوش مادر بود. پابه‌پای مادر پشت‌دار قالی می‌نشست، درس می‌خواند و از خواهر و برادر‌های کوچک‌ترش مراقبت می‌کرد. سرد و گرم چشیده روزگار شد و خیلی خوب به کمک قوه خلاقیت و تعلیم‌های مادر با فوت و فن هنرهای خانگی آشنا شد. این آشنایی سبب شد تا در بزرگسالی ایده کارآفرینی و کمک به بانوان سرپرست خانوار و کسانی که در شرایط مادرش هستند، به سرش بزند. او در این کار تا جایی پیش‌رفت که موفق شد به‌عنوان کارآفرین در 25 رشته فنی و حرفه‌ای مدرک معتبر دریافت کند و این روزها به دلیل تلاش‌هایی که درحوزه کارآفرینی و توانمندسازی بانوان تکه دهم پایتخت انجام داده است، به‌عنوان کارشناس در برنامه تلویزیونی ایران کالا فعالیت می‌کند. در این گزارش با «شیرین رسولی» کارآفرین پرتلاش محله‌ هاشمی ‌درباره فعالیت و مسیر رسیدن به موفقیت گفت‌وگو کردیم. 


«شیرین رسولی» همسایه کارآفرین ما حدود 11 سال است که در حوزه کارآفرینی و خدمات اجتماعی منطقه 10 فعالیت دارد. اما 4 یا 5 سال است که بیشتر فعالیت‌هایش را در سرای محله هاشمی ‌و برای اهالی و بانوان این محله انجام می‌دهد. او درباره مسئولیت‌هایی که در حوزه کارآفرینی پازل دهم پایتخت دارد، توضیح می‌دهد: «مربی رشته‌های هنری حکاکی روی چرم، سراج یا چرم‌دوزی، نمددوزی، زیورآلات، نقاشی روی چرم، طراحی و نقاشی روی پارچه و شیشه هستم. در واقع از سازمان فنی و حرفه‌ای مدرک معتبر آموزش 25 رشته هنری را دارم.»
مدیریت کارگروه صنایع‌دستی سمن‌ها، مدیرعاملی شرکت تعاونی چرمینه هنر کیمیا، 10 گواهینامه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، مدیریت صنایع‌دستی خورشید، مدیریت کارآفرینی صنایع‌دستی حجره در هلدینگ دانش‌بنیان ذوق و کارشناسی برنامه تلویزیونی ایران کالا از مهم‌ترین فعالیت‌های شیرین رسولی در حوزه کارآفرینی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و افراد جویای کار است. 


 شاگردی نزد مادر 
رسولی اغلب هنرهای خانگی را در دوران کودکی با شاگردی نزد مادر آموخته است؛ هنرهایی که این روزها باعث گره‌گشایی از نیاز مالی جویندگان کار می‌شود. او در این‌باره می‌گوید: «من سرد و گرم روزگار را چشیده‌ام. از زمانی که چشم باز کردم مادرم پشت‌دار قالی کار می‌کرد. دارهای قالی‌ دوره کودکی من مانند حالا نبود. برای درست کردن آن باید از داربست بالا می‌رفتید و این رفت‌وآمد برای مادرم کار چندان راحتی نبود. پدرم در دوران دفاع‌مقدس در جبهه بود. به این‌ترتیب رسماً مسئولیت خانه و هزینه‌ها برعهده مادر بود. بعد از جنگ هم پدرم دچار حادثه سوختگی شدید شد و دیگر نمی‌توانست کار کند. من پابه پای مادر کار می‌کردم. برادر معلولی داشتم که او را پشتم می‌بستم و درس می‌خواندم و کارهای خانه را انجام می‌دادم. بعد هم کنار مادر پای‌دار قالی می‌نشستم. این شد که بسیاری از هنرهایی خانگی را از مادرم آموختم.»
رسولی از موفقیت‌هایش در رشته‌های هنری در روزهای درس و مدرسه می‌گوید: «به دلیل آشنایی با هنر‌های خانگی در دوره راهنمایی و دبیرستان جوایزی زیادی در مسابقات کسب کردم. در واقع بدون مربی و استاد در بسیاری از هنر‌ها تبحر پیدا کردم. بعد از دوران تحصیل به فکر درآمدزایی به‌ویژه برای زنان سرپرست خانوار و کسانی که وضعیتی مشابه مادرم داشتند، افتادم. ابزار چندان زیادی نداشتم. نخستین بار با عقربه‌های ساعت خانه و قوه خلاقیتم یک اثر هنری خلق کردم. بعدها به فرهنگسرا‌ها و مراکز هنری و سرای محله‌ها مراجعه کردم و هنرم را ارائه دادم. کم‌کم کارهایم مورد تأیید و تشویق مسئولان قرار گرفت و توانستم برای بانوان و افراد جویای کار اشتغالزایی کنم.»


 کارآفرینی در حجره 
مدیریت پلتفرم حجره در هلدینگ ذوق یکی مسئولیت‌های مهم رسولی است که در آن علاوه بر آموزش کسب‌وکار در فضای مجازی، استعداد‌ها و ظرفیت‌های اهالی منطقه هم شکوفا می‌شود. او درباره نحوه فعالیتش در حجره توضیح می‌دهد: «در واقع در این پلتفرم شرکت‌کنندگان با نحوه راه‌اندازی کسب‌و‌کار خانگی در فضای مجازی آشنا می‌شوند. این برنامه به‌صورت غیرحضوری و آنلاین روزهای پنجشنبه ساعت 15 اجرا می‌شود. آشنایی با نحوه عکاسی با موبایل از محصول تولیدشده و استفاده آن در فضای مجازی و ریزه‌کارهایی که برای جذب مخاطب و فروش محصولات لازم است، از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی برای مخاطبان حجره است.»
به گفته رسولی برای ارائه خدمات بهینه به اهالی و استفاده از این فرصت، یک صفحه اختصاصی رایگان برای فروش محصولات در اختیار اهالی منطقه قرار می‌گیرد که می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. 


 انگیزه برای کارآفرینی 
شیرین رسولی این روزها برای ارتقای دانش و اطلاعاتش در حال تحصیل در رشته‌های دی. ‌ام. ‌ای و‌ام. بی‌. ‌ای است. او در وبینارهای مختلف بین‌المللی شرکت می‌کند و موفق به شرکت در استارت آپ‌های خارجی در حوزه کسب‌وکار و دریافت مدرک بین‌المللی دمن آلمان شده است. او باورپذیری و انگیزه برای راه‌اندازی کسب‌وکار را از مهم‌ترین عوامل خودکفایی و توانمندسازی می‌داند و می‌گوید: «چند سالی است که دوره‌های آموزشی مشاغل خانگی را در سرای محله‌ هاشمی ‌برگزار می‌کنیم. من به‌عنوان آزمونگر از هنرجویان برای دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای آزمون می‌گیرم. در حال حاضر 150 هنرجو از شاگردانم در زمینه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی موفق به دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای شده‌اند و بسیاری از آنها در کسب و کارشان موفق هستند.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید