• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110585
+
-

زور کرونا به ظرفیت دانشگاه‌ها نرسید

با شروع کرونا عده‌ای پیش‌بینی می‌کردند که پذیرش دانشگاه‌ها روند نزولی پیدا کند اما این اتفاق رخ نداد

زور کرونا به ظرفیت دانشگاه‌ها نرسید


نورا عباسی ـ روزنامه‌نگار


چالش‌های کرونا برای سیستم آموزش عالی مانند سایر حوزه‌ها به یک یا چند مورد محدود نمی‌شود و با نیم‌نگاهی به شرایط دانشگاه‌ها در روزگار کرونایی می‌توان لیست بلند بالایی از چالش‌های دانشجویان، استادها، دانشگاه‌ها، سازمان سنجش، وزارت علوم در مواجهه با کرونا تهیه کرد.
یکی از این چالش‌ها، مربوط به ظرفیت پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها بود، چراکه در همان نخستین روزهای تابستان و قبل از برگزاری کنکور 99، شنیده‌هایی مبنی بر کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو برای سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها به گوش رسید.
در آن زمان فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور به ایرنا اعلام کرده بود که «شورای گسترش وزارت علوم هر سال ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کند و تاکنون از هیچ دانشگاهی پیشنهادی در مورد کاهش ظرفیت پذیرش به سازمان سنجش آموزش کشور نداده است. هر ظرفیتی که از سوی دانشگاه‌ها به تأیید شورای گسترش وزارت علوم برسد، در پرتال سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و همان ظرفیت برای کنکوری‌های ۹۹ اعمال می‌شود».
با وجود اینکه این خبر از سوی سخنگوی سازمان سنجش رد شد اما نگرانی‌ها به‌جای خود باقی بودند، چرا که هر سال تعداد مشخصی از دانشجویان با اتمام تحصیلاتشان از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شدند؛ روندی که در سال تحصیلی گذشته با سد کرونا مواجه شد و به همین دلیل طبق روال همیشگی صندلی‌های دانشگاه برای پذیرش دانشجوی جدید خالی نشدند. نگرانی از کمبود ظرفیت دانشگاه‌‌ها و تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا موجب شد تا با وجود تأکید مقامات آموزشی، بحث کاهش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رسانه‌ها پیگیری شود، اما سرانجام ظرفیت پذیرش به همان منوال سال گذشته باقی ماندند. براساس اعلام سازمان سنجش، ظرفیت پذیرش دانشجو در سال 98نزدیک ۷۶۷ هزار و ۴۷۲ داوطلب بود و این رقم در کنکور99  به بیش از یک میلیون و ۹۲ هزار نفر داوطلب رسید.
علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم نیز در رابطه با آینده ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها درصورت ماندگارشدن کرونا تا کنکور سال بعد به روزنامه همشهری گفت: اگر به هر دلیلی شرایط کنونی ادامه پیدا کند، ما تمام تلاشمان این است که آموزش در کشور لطمه نخورد. ما نباید اجازه دهیم که یک کلاس به‌دلیل کرونا تعطیل شود و همینطور در پذیرش دانشجو هم فکر نمی‌کنم که تغییری ایجاد شود. همانطور که امسال پذیرش دانشجویان تغییری نکرد، سال بعد هم تلاش می‌کنیم تا تغییری اعمال نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید