• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 29 شهریور 1399
کد مطلب : 110553
+
-

سه گام برای تشویق بچه ها به مطالعه

اینکه فرزند شما کتاب می‌خواند کافی نیست. باید برای آنها جذابیتی ایجاد کنید تا درباره آنچه خوانده‌اند با شما صحبت کنند. هدف از مطالعه کتاب، درک مطالب موجود در آن است. بچه‌هایی که دارای قدرت بیان و گفت‌وگوی درخور درباره آنچه خوانده‌اند هستند، درک عمیقی هم از اطلاعات کتاب دارند. باید بکوشید برای آنها جذابیتی ایجاد کنید تا درباره آنچه خوانده‌اند با شما صحبت کنند. چنین کاری این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا حتی درباره آنچه آنها فکر می‌کنند هم بدانید و به آنها در تصحیح درک غلط از آنچه در کتاب وجود داشته کمک کنید و اطمینان داشته باشید که فرزندتان اطلاعات درستی را دریافت کرده است. بچه‌ها احتیاج دارند 2نوع مطالعه را تمرین و تجربه کنند تا خواننده‌ای کارآزموده شوند؛ خواندن برای لذت و خواندن برای دریافت اطلاعات. هردو نوع این مطالعه‌ها با مکالمه و گفت‌وگو درباره کتاب تقویت می‌شود و حالا سؤال اینجاست که چطور شما آنها را به خواندن ترغیب و تشویق کنید؟ 
گام اول: پیش از شروع خواندن هر کتاب یا موضوعی، از فرزندتان بخواهید تا درباره ذهنیتی که نسبت به آن موضوع دارد با شما صحبت کند. از این کار به نام «فعال کردن دانش پیشین» نام برده می‌شود. در این شیوه، با آگاهی از پیشینه دانش بچه‌ها درباره یک موضوع، راحت‌تر می‌توان گام‌هایی را برای تشویق آنها به سمت مطالعه برداشت.
گام دوم: از فرزندانتان بخواهید تا پیشگویی کنند که چه چیزی را از خواندن کتاب مورد نظر یاد خواهند گرفت؟ سپس شما سراغ کتاب رفته و ببینید پیشگویی آنها تا چه حد درست بوده است. اگر درست نبود از آنها بخواهید تا شیوه کارشان را تغییر دهند و به این یقین برسند که ما همیشه درست فکر نمی‌کنیم، اما می‌توانیم راه‌های اشتباه را تغییر دهیم و این کار برای پرورش و رشد افکار ما لازم و ضروری است. این کار دسترسی به شخصیت نهفته آنها را امکانپذیر می‌کند و والدین بدون هیچ‌گونه دخالتی از افکار و دغدغه‌های فرزندشان آگاه می‌شوند.
گام سوم: از آنها بخواهید درباره کتاب خوانده شده، با شما صحبت کنند. برای مثال از فرزندتان بخواهید شخصیت‌هایی را که به آنها علاقه‌مند شده توصیف کند.«تصویرپردازی» گام بسیار مهمی در مطالعه به‌حساب می‌آید. شما باید توانایی خلق تصویر را در ذهنتان از مطلب خوانده شده داشته باشید. در داستان باید متن، نقش یک فیلم را برای شما بازی کند. درصورتی که در ادبیات غیرداستانی، شما باید توانایی برقراری ارتباط با افکار ویژه حقیقی برای یادآوری دوباره آنها را داشته باشید.
خواندن فکر کردن است و این روش به بچه‌ها کمک می‌کند تا هرگز از مطالعه روی گردان نباشند.
استیتمن ژورنال، نویسنده: لیزا گارت

این خبر را به اشتراک بگذارید