• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 29 شهریور 1399
کد مطلب : 110524
+
-

هفته سرنوشت‌ساز در بازارسهام

بورس
هفته سرنوشت‌ساز در بازارسهام

 با رشد 148هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در مبادلات هفته قبل امیدواری‌ها به تداوم روند صعودی قبلی افزایش یافته است. با این حال فشار فروش از سوی سهامداران حقیقی در هفته قبل، تردید‌هایی را در تداوم روند صعودی ایجاد کرده است. این موضوع هفته جاری را به هفته‌ای سرنوشت ساز برای بازار سهام کرده است؛ چرا که رشد شاخص‌ها می‌تواند سیگنال پرقدرتی برای ورود دوباره منابع مالی سهامداران حقیقی به بازار صادرکند و پول‌های پارک شده درکنار بورس را دوباره راهی بازار سهام کند. در چنین شرایطی اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی برای تزریق نقدینگی به بازار سهام، امیدواری‌ها را برای رشد شاخص در هفته جاری دو چندان کرده است.
به گزارش همشهری، پس از یک دور نزول مداوم شاخص کل بورس تهران ظرف یک ماه، از هفته پیش شاخص‌های بورس تحت‌تأثیر حمایت‌هایی که از سوی سهامداران حقوقی با روش بازارگردانی شد شروع به رشدکرد. شاخص کل بورس تهران در مبادلات هفته قبل نزدیک به 148هزار واحد افزایش یافت. با این حال شدت فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی در هفته قبل همچنان زیاد بود. سهامداران حقیقی اغلب اوقات در صف‌های فروش ایستاده بودند. بازار سهام عمدتا تحت‌تأثیر عملیات بازارگردانی سهام از سوی سهامداران حقوقی با رشد مواجه شد. در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل اما ورق تا حدودی برگشت و رفته رفته سهامداران حقیقی هم وارد بازار شدند. عملیات بازارگردانی هم از سوی سهامداران حقوقی به طیف گسترده تری از سهام شرکت‌ها گسترش پیدا کرد. این موضوع منجر شد تا «شاخص کل هم وزن» هم، برخلاف روز‌های قبلش با رشد مواجه شود. با این حال هنوز مشخص نیست آیا در هفته جاری رویه معاملات مشابه روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه خواهد بود یا عرضه سهام از سوی سهامداران حقیقی دوباره افزایش خواهد یافت. این موضوع هفته جاری را به یک هفته سرنوشت ساز برای بازار سهام تبدیل کرده است. می‌توان گفت چنانچه افزایش عرضه‌ها از سوی سهامداران حقیقی منجر به نزول شاخص شود، احتمالا این نزول برای یک دوره میان‌مدت ادامه خواهد یافت اما چنانچه شاخص‌ها رشد کنند، سهامداران حقیقی هم برای ورود دوباره به بورس ترغیب می‌شوند.  با تزریق نقدینگی جدید بازار سهام دوباره در میات مدت رشد خواهد کرد. برخی عوامل نشان می‌دهند که احتمالا روی دوم سکه در هفته جاری اتفاق خواهد افتاد. تحت‌تأثیر 3عامل احتمالا شاخص کل بورس تهران در این هفته  با رشد مواجه خواهد شد.

3عامل سرنوشت‌ساز
بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار سهام در هفته جاری تحت‌تأثیر 3عامل تغییر جریان پول از اوراق بدهی به سهام، تزریق منابع از سوی صندوق توسعه ملی و بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها در بورس است.  آمار نشان می‌دهد که حجم عرضه از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در آمد ثابت افزایش یافته است.  این نشان می‌دهد با کاهش ریسک سیستماتیک بازار، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای دریافت سود مشخص به سمت سهامداری گرایش پیدا کنند. در واقع هر زمان که شاخص‌های بورس نزول می‌کنند، بخشی از نقدینگی راهی سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌شود.   زمانی که سرمایه‌گذاران احساس کنند ریسک‌های بازار سهام کاهش پیدا کرده است پول‌های پارک شده را در بازار اوراق بدهی که اصطلاحا به پارکینگ معروفند دوباره وارد بازار سهام می‌کنند. در چنین شرایطی افزایش عرضه‌ها از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که سبد سهامشان عمدتا شامل اوراق بدهی است به‌ویژه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بیانگر آن است که احتمالا سهامداران حقیقی دوباره قصد دارند پول‌های پارک شده را وارد بورس کنند.  این می‌تواند منجر به رشد دوباره شاخص‌های بورس شود.
دومین عامل مهم که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در معاملات هفته جاری داشته باشد، حضور جدی صندوق توسعه ملی است. قرار است یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری شود. این صندوق پنجشنبه هفته قبل برای این کار اعلام آمادگی کرد. برآورد می‌شود تحت‌تأثیر تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازارسهام نزدیک به 25هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید واردبازارسرمایه شود. به این ترتیب درهفته جاری این 2 عامل به مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار برای سرمایه‌گذاری در بورس تبدیل می شوند. چنانچه این 2 عامل بتواند به ایجاد تعادل در بورس کمک کند، سایر سهامداران حقیقی نیز برای ورود دوباره به بورس ترغیب می‌شوند.  حجم ورود نقدینگی به بازار سهام با افزایش بیشتری مواجه می‌شود و این افزایش نقدینگی به‌معنای رشد بیشتر شاخص‌های بورس خواهد بود. سومین عامل تأثیر‌گذار در معاملات هفته، بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها در بورس است که قرار است بعد از چند هفته معاملاتشان آغاز شود. به زعم تحلیلگران نحوه معاملات سهام این شرکت‌ها نقش تعیین کننده‌ای در مبادلات این هفته  خواهد داشت.

نقش پالایشگاه‌ها
محمد آرام، کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی خود از معاملات هفته جاری به 3عامل اشاره می‌کند و می‌گوید: انتشار گزارش‌های شش‌ماهه از سوی شرکت‌ها و همینطور قیمت ارز نقش زیادی در معاملات هفته جاری دارد با این حال اعمال تخفیف‌هایی از سوی دولت برای خوراک پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی می‌تواند منجر به افزایش تقاضا در بورس در هفته جاری شود. محمدرضا کفاش، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم به نقش پالایشگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:معاملات بورس در هفته جاری بستگی به نحوه معاملات پالایشگاه‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی دارد. نوسان قیمت سهام این شرکت‌ها می‌تواند معادلات  را تغییر دهد. ناصر کشاورز، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز با بیان اینکه معاملات هفته جاری بستگی به نحوه معاملات پالایشگاه‌ها بعد از بازگشایی نمادشان دارد به بورس نیوز می‌گوید: بازار هم‌اکنون سردرگم است، بنابر این رشد یا نزول بازار سهام در هفته جاری بستگی زیادی به نحوه بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها و معاملات آنها دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید