• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 27 شهریور 1399
کد مطلب : 110439
+
-

بولتون مغضوب ترامپ


3‌ماه قبل، جان بولتون با انتشار کتابی علیه دونالد ترامپ، از رئیس سابقش انتقام سختی گرفت؛ اکنون نوبت ترامپ رسیده که برگردد و از او انتقام بگیرد. ترامپ همان موقع که مردم برای خرید کتاب بولتون جلوی کتابفروشی‌ها صف کشیده بودند، گفته بود که به‌زودی او را به دادگاه می‌کشاند و انتقامش را می‌گیرد. دیروز وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که به‌دلیل «افشای اسرار محرمانه» پرونده‌ای علیه جان بولتون تشکیل داده و ناشر کتاب را هم احضار کرده است. گام بعدی، احضار نویسنده است که زمانی دست راست ترامپ در مسائل کلان امنیتی به شمار می‌رفت.
بولتون در کتاب 558صفحه‌‌ای خود با عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به مرور خاطراتش از 17‌ماه حضور در کنار ترامپ به‌عنوان مشاور امنیت ملی پرداخته است. بخش عمده کتاب، بازگویی مکالمه‌هایی است که بین ترامپ و بایدن پشت درهای بسته و بدون حضور دیگران رد و بدل شده است؛ روایتی که ترامپ آن را «سراسر دروغ» و «داستانسرایی» خوانده است. کاخ سفید چند روز قبل از انتشار کتاب، آن را حاوی اطلاعات «فوق محرمانه» اعلام کرد و خواستار توقیف آن شد. دادگاه اما به نفع بولتون رأی داد و او در هفته نخست، حدود 800هزار نسخه از کتاب را فروخت.
کتاب حاوی ادعاهایی است که برای نخستین بار مطرح می‌شوند. مهم‌ترین آن‌ها، تأیید مسائل مطرح شده در پرونده استیضاح ترامپ است که سال گذشته او را تا پای برکناری برد، اما به مدد دوستان جمهوریخواهش در مجلس سنا توانست به سلامت از آن عبور کند. بولتون که 17‌ماه در کلیدی‌ترین پست امنیتی دولت آمریکا مشغول به‌کار بوده، در کتاب خود نوشته که ترامپ کمک نظامی به اوکراین را متوقف کرده تا به رئیس‌جمهور این کشور برای شروع تحقیقات درباره فساد مالی جو بایدن، نامزد حزب دمکرات و پسرش فشار آورد. این همان موضوعی است که استیضاح‌کنندگان ترامپ ادله اصلی خود را حول آن شکل داده و به‌دلیل «سوءاستفاده از قدرت» خواستار برکناری او بودند. بولتون در کتابش ادعاهای دیگری هم مطرح می‌کند؛ ازجمله اینکه ترامپ در دیدار با رئیس‌جمهور چین، از او خواسته به پیروزی‌اش در انتخابات کمک کند، یا اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در جریان دیدار سال۲۰۱۸ ترامپ با رهبر کره‌شمالی، روی تکه کاغذی درباره ترامپ نوشته است: «چقدر مزخرف می‌گوید.»
انتشار این کتاب 5‌ماه مانده به انتخابات، ضربه سنگینی به دونالد ترامپ وارد کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، ترامپ در چند پست ‌توییتری به‌شدت به بولتون تاخت. او نوشت: «همه اینها را به این دلیل نوشته که او را مثل سگ اخراج کردم!» 
نقطه آغاز جدایی ترامپ و بولتون، ماجرای هدف قرار گرفتن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا بر فراز آب‌های ایران بود. بولتون در آن واقعه 2 کشور را تا آستانه جنگ پیش برد، اما تصمیم ترامپ در لحظه‌ آخر تمام تلاش‌های او را بی‌ثمر گذاشت. 3‌ماه بعد، ترامپ گفت که بولتون را به‌خاطر آن‌که تلاش می‌کرد آمریکا را به سمت جنگ سوق دهد، «اخراج» کرده است. بولتون اما در پاسخ گفت که به‌خاطر اختلاف نظر با رئیس‌جمهور، از سمتش «استعفا» داده است.
جان بولتون 71ساله، یکی از کهنه‌کارترین چهره‌های سیاسی در آمریکاست. او از 40سال پیش هر زمان که جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده‌اند، در دولت حضور داشته است. پدرش آتش‌نشان بود و مادرش خانه‌دار. بولتون اما در دانشگاه حقوق می‌خواند و از همان زمان تمایلات راست افراطی داشت. حضور او در ساختار دولت، به‌عنوان مشاور حقوقی آغاز شد و سپس در پست‌های سیاسی و مهم‌تر ادامه پیدا کرد. برای بولتون، رسیدن به پست وزارت خارجه همیشه یک آرزو بود که البته محقق نشد. با این حال، در سال۲۰۰۵ از سوی جورج بوش به سمت نماینده آمریکا در سازمان ملل انتخاب شد. بولتون اما 16‌ماه بیشتر در این پست دوام نیاورد، اما طی این مدت جزو خبرسازترین چهره‌های سازمان ملل بود. «فاشیستی» خواندن مجمع عمومی سازمان ملل، جمله ماندگار او در این دوره است. دشمنی با ایران و علاقه به قدرت سخت نظامی در کنار ضدیت با سازمان‌های بین‌المللی همیشه ویژگی شناخته شده بولتون بوده است. جنگ‌طلبی او را اما درنهایت همان فردی که پس از سال‌ها به‌کار دعوتش کرده بود، مهار کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید