• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 27 شهریور 1399
کد مطلب : 110434
+
-

بوکر به جوان‌ها می‌رسد

4 رمان اول در فهرست نهایی بوکر 2020

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

«هیلاری مانتل»، برنده دو دوره جایزه بوکر، از سوی هیأت داوران به‌عنوان یکی از نامزدهای نهایی جایزه بوکر 2020 انتخاب نشده است. اما اسامی 4 نویسنده رمان   اولی، در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه دیده می‌شود. مراسم نهایی جایزه بوکر در 27اکتبر(6آبان) سال‌جاری، برگزار می‌شود.
امسال «دیان کوک»، «تسی تسی دانگارمبا»، «آونی دوشی»، «مازا منگیسته»، «داگلاس استیوارت» و «براندون تیلور» که همگی در خارج از بریتانیا زندگی می‌کنند، نامزد دریافت جایزه بوکر شده‌اند. این 6 نامزد نهایی بوکر در رمان‌ها و کتاب‌های خود به موضوعات متنوعی پرداخته‌‍‌اند و موضوعاتی نظیر تغییرات آب و هوایی، زندگی سخت در زیمبابوه، فراموشی و موضوع زنان سرباز در اتیوپی سال 1935را برای روایت در قالب یک کتاب داستانی برگزیده‌اند.

دیان کوک 
دیان کوک که پیش‌تر در عرصه داستان کوتاه شهرتی برای خود دست و پا کرده و به‌عنوان تهیه‌کننده رادیویی فعالیت می‌کند، داستان زنی به نام «بئا» (بئاتریس) و«آگنس» دختر پنج‌ساله‌اش را دستمایه نخستین رمان خود قرار داده است. این مادر و دختر، در کلانشهری بزرگ در فضایی آلوده و آکنده از دود و مه زندگی می‌کنند. آنها برای بقا و داشتن زندگی سالم‌تر از شهر می‌گریزند و به گروهی از عشایر شکارچی می‌پیوندند و به‌تدریج بقا در فضای جدید را فرا می‌گیرند. اما زندگی در این فضا روابط این مادر و دختر را دچار تغییراتی می‌کند.

تسی تسی دانگارمبا
«تسی تسی دانگارمبا» نویسنده زیمبابوه‌ای نیز با کتاب «این پیکر سوگوار» نامزد دریافت جایزه بوکر 2020 شده است. کتاب «این پیکر سوگوار» در دنباله داستان کتاب «شرایط ملتهب» (1988)، اثر دیگر همین نویسنده نگاشته شده است. هیأت داوران بوکر پیش‌تر درباره کتاب «این پیکر سوگوار» اثر تسی‌تسی دانگارمبا، چنین نظر داده است: همه ما اعضای هیأت داوران با خواندن بخش‌هایی از این کتاب نفسمان در سینه حبس شده بود.

مازا منگیسته
«مازا منگیسته» نویسنده اتیوپیایی - آمریکایی، با کتاب «پادشاه سایه‌ها» از دیگر نامزدهایی است که نامشان در فهرست نهایی بوکر 2020 دیده می‌شود. داستان رمان «پادشاه سایه‌ها» در زمان تهاجم و تسلط ایتالیا بر اتیوپی در سال1935می‌گذرد. هیأت داوران بوکر درباره این رمان چنین نظر داده است: «پادشاه سایه‌ها» یک رمان عالی، شجاعانه و باشکوه است که می‌شود مصادیق ذکرشده در آن را برای هر دوره تاریخی به‌کار برد.

آونی دوشی
«آونی دوشی»، نویسنده‌ای تازه‌کار، ‌زاده نیوجرسی آمریکا و ساکن دوبی است. «دوشی» در رمان «شکر سوخته» که نخستین رمانش است، داستان تغییرات در رابطه یک مادر و دختر را روایت می‌کند، این مادر در دوران جوانی خود از آزادی عمل زیادی برخوردار بوده و هرکاری که دوست داشته انجام می‌داده، اما اکنون در سن پیری ناگزیر شده که اجازه دهد، دخترش از وی نگهداری کند. در این رمان، «آونی دوشی» به روابط این مادر و دختر در فضای جدید دگرگون می‌پردازد.

داگلاس استیوارت
«داگلاس استیورات» که‌ زاده گلاسکوی اسکاتلند است و اکنون در نیویورک زندگی می‌کند، در اولین رمان خود با نام«شاگی باین» زندگی «آگنس باین» را که در منطقه فقیرنشین گلاسکو زندگی می‌کند روایت کرده است. آگنس پس از جدایی از همسرش دچار ناامیدی و افسردگی شده. تمامی فرزندان جز یکی از آنها نیز به‌دلیل شرایط ناگوار«آگنس» او را ترک کرده‌اند.

براندون تیلور
«براندون تیلور‌» زاده ایالت آلابامای آمریکاست. او در کتاب «زندگی واقعی»، داستان «والاس»، یک دانشجوی رشته بیوشیمی را روایت می‌کند که بعد از چندین هفته کار طاقت‌فرسا در آزمایشگاه اکنون دنیای پیرامون خود را با تخریبی گسترده ناشی از یک توفان شدید مواجه می‌بیند. اما خرابی‌های ناشی از حوادث کمترین مشکلات زندگی «والاس» هستند. او از انزوا و دوری از دوستانش به‌عنوان مکانیسمی دفاعی در برابر گذشته دردناکش، استفاده می‌کند.

حذف شگفت‌آور
«لی چایلد» عضو هیأت داوران بوکر، درباره حذف هیلاری مانتل در فهرست نامزدهای دریافت جایزه بوکر 2020 گفت: ما (اعضای هیأت داوران بوکر) بر این باور بودیم که کتاب «آیینه و نور» اثر «هیلاری مانتل» رمان خوبی است، اما کتاب‌هایی بودند که از نظر ما بهتر بودند. نام کتاب «آیینه و نور» اثر هیلاری مانتل در میان نامزدهای فهرست اولیه دریافت جایزه بوکر 2020به چشم می‌خورد.
پیش‌تر پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که درصورت انتخاب هیلاری مانتل به‌عنوان یکی از نامزدها، او برای سومین بار بتواند جایزه بوکر را به‌خود اختصاص دهد. او برای نخستین‌بار در سال 2009 به‌خاطر نگارش کتاب اول از سه‌گانه توماس کرامول با نام «تالار گرگ‌ها» برنده جایزه بوکر شده بود (در آن زمان نام این جایزه من‌بوکر بود که از سال 2020 نام جایزه بوکر برای آن برگزیده شد). او همچنین به‌خاطر کتاب «مجرمان را بیاورید» که دومین کتاب از رمان تاریخی سه‌گانه توماس کرامول محسوب می‌شود نیز توانسته بود در سال2012 جایزه بوکر را از آن خود کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید