• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 27 شهریور 1399
کد مطلب : 110423
+
-

با کرونا پیش می‌رویم

چگونگی برگزاری جشنواره تئاتر فجر 99 در گفت‌وگو با دبیر جشنواره سی‌ونهم

با کرونا پیش می‌رویم

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر متفاوت‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود. جشنواره‌ای که عنوان بین‌المللی را تا دوره سی‌وهشتم یدک می‌کشید و امسال محدودیت‌های ناشی از ویروس کووید- 19باعث شد تا جشنواره به شکل ملی برگزار شود. هر چند همیشه حضور کشورهای خارجی و اجرای نمایش‌های گروه‌های خارجی در بزرگ‌ترین جشنواره تئاتر کشور نقد‌های بسیاری را همراه داشته؛ با این حال، حسین مسافرآستانه، دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر، می‌گوید: با توجه به شرایط موجود در ایران و همه کشورها که درگیر ویروس کرونا هستند و ‌تولید نشدن تئاتر و توقف اجراها در بسیاری از کشورها ممکن است یک یا دو گروه نمایشی در این دوره از جشنواره حضور داشته باشند، اما این به‌معنای ابطال جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیست. این روزها دبیر جشنواره به همراه تیمش فراخوان بخش‌های مختلف را براساس وضعیت موجود در تئاتر اعلام می‌کنند. 
مسافرآستانه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تصمیم‌گیری درباره مجازی یا حضوری برگزار شدن جشنواره را منوط به شرایط روزهای برگزاری و همچنین دستورات ستاد مبارزه با کرونا اعلام می‌کند.
دبیر سی‌ونهمین جشنواره ملی تئاتر فجر در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره امسال و فراخوان این بخش‌ها توضیح می‌دهد: «کلیات بخش‌های مختلف جشنواره مشخص شده است و هم‌اکنون پیگیر اتمام بخش‌های مختلف فراخوان هستیم و چگونگی برگزاری هر بخش با توجه به وضعیت موجود اعلام خواهد شد. در بخش بین‌الملل، وضعیت تولید و اجرای نمایش‌ها در کشورهای مختلف به‌خاطر کرونا در حالت تعلیق قرار گرفته و کشور ما هم وضعیتی مانند آنها دارد. تصمیم بر این شد که امسال بخش بین‌الملل نداشته باشیم و جشنواره سی‌ونهم به شکل ملی برگزار شود. » وی در ادامه با اشاره به حضور یک یا دو کشور یادآور می‌شود: «ممکن است در این دوره یک یا دو نمایش از دیگر کشورها داشته باشیم، اما این به‌معنای بین‌المللی بودن جشنواره نیست. تصمیم‌گیری درباره اجرای مجازی یا حضوری گروه‌ها نیز منوط به وضعیت ایام برگزاری جشنواره است.» 
حسین مسافرآستانه در پاسخ به اینکه وضعیت بخش استانی و حضور گروه‌های دیگر شهرستان‌ها در جشنواره امسال به چه شکل خواهد بود، می‌گوید: «به‌طور حتم این بخش را در جشنواره خواهیم داشت و تعداد گروه‌های شرکت‌کننده نیز با توجه به شرایط کم نمی‌شوند. با تدابیر خود استان‌ها و آیین‌نامه‌ای که ارسال شده هر استان منتخبان خود را معرفی خواهد کرد. تصمیم‌گیری در این بخش نیز برای اجرای حضوری یا مجازی گروه‌ها با توجه به شرایط متغیر است، اما تعداد گروه‌های استان‌ها کم نمی‌شود. » به گفته مسافرآستانه، هم‌اکنون با توجه به شرایط، فراخوان 4بخش که امکان برگزاری آن وجود دارد اعلام می‌شود. فراخوان بخش نمایشنامه‌نویسی اعلام شده و قرار است فراخوان تخصصی مسابقه نمایشنامه‌نویسی و همچنین بخش‌ نمایش خیابانی و مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر هم اعلام شود.
 مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی درباره شیوه برگزاری جشنواره به شکل مجازی و اینکه آیا زیرساخت‌ها تا بهمن‌ماه آماده خواهد شد، به حضور بخش خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مرکز هنرهای نمایشی با توجه به هزینه‌ای که برای ساخت پلتفرم نیاز دارد در تلاش است که از طریق 
ایران تئاتر به شکل مجازی جشنواره را برگزار کند و در این میان بخش‌های خصوصی نیز حاضر به همکاری در این زمینه هستند. » 

حسین مسافرآستانه در پاسخ به اینکه وضعیت بخش استانی و حضور گروه‌های دیگر شهرستان‌ها در جشنواره امسال به چه شکل خواهد بود، می‌گوید: ‌به‌طور حتم این بخش را در جشنواره خواهیم داشت و تعداد گروه‌های شرکت‌کننده نیز با توجه به شرایط کم نمی‌شوند. با تدابیر خود استان‌ها و آیین‌نامه‌ای که ارسال شده هر استان منتخبان خود را معرفی خواهد کرد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید