• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 27 شهریور 1399
کد مطلب : 110381
+
-

فعالان فرهنگی و هنری کشور برای گذران ایام خانه‌نشینی اجباری، پیشنهادهای خوبی دارند

فراغت به صرف فیلم و کتاب




حالا که قرار نیست به این زودی‌ها از دردسرهای ویروس کرونا در امان باشیم و تا رسیدن به روزهای عادی فاصله زیادی داریم، بهتر است سعی کنیم از این تهدید برای خودمان یک فرصت بسازیم. چطور؟ با استفاده بهینه از وقت‌هایی که بیشترش در خانه می‌گذرد و فرصت مناسبی در اختیارمان قرار داده تا به کارهای عقب‌افتاده‌مان برسیم، مطالعه کنیم، فیلم ببینیم و بیشتر و جدی‌تر هنرهای مورد‌علاقه‌مان را دنبال کنیم. شکی نیست که یکی از بهترین تفریحات این روزهای خانه‌مانی، خواندن کتاب‌های خوب و اثرگذار و دیدن فیلم‌های روز و تحسین شده دنیاست که فقط سرگرمی محض به‌حساب نمی‌آیند و چیزی به داشته‌هایمان اضافه می‌کنند. اگر می‌خواهید با این خانه‌نشینی اجباری راحت‌تر کنار‌بیایید، پیشنهادهای مجید مظفری بازیگر، فلورا سام نویسنده و کارگردان، جواد محقق شاعر و نویسنده، شهرام شفیعی نویسنده کودک و نوجوان، عباس غزالی بازیگر و خسرو معتضد استاد تاریخ را از دست ندهید.




مجید مظفری
تاریخ بخوانیم تا فراموش نکنیم که بودیم


مجید مظفری که نیازی به معرفی ندارد، نه؟ مگر می‌شود این بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون را نشناخت؟ این بازیگر 69ساله که فعالیت حرفه‌ای‌اش را از سال 1350آغاز کرده، تاکنون برای بازی در فیلم «مسافران» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و برای بازی در فیلم‌های «سگ‌کشی»، «جنگ نفتکش‌ها» و «سایه‌های هجوم» کاندیدای بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. مظفری که در کارنامه هنری‌اش ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی و همچنین تئاتر دیده می‌شود، سال1381 فیلمی به نام «قلب‌های ناآرام» را هم کارگردانی کرد تا امروز در معرفی‌اش از او با عنوان بازیگر و کارگردان یاد شود. بازیگر «خوب، بد، جلف»، «کفش‌هایم کو؟»، «وقتی همه خوابیم»، «تقاطع» و... که در سریال‌های «نهنگ آبی» و «ممنوعه» نیز نقش‌آفرینی کرده، با معرفی فیلم‌هایی برای تماشا در این روزهای خانه‌نشینی اجباری می‌گوید: «این اواخر به همت دوستانی مانند اصغر فرهادی، سعید روستایی، وحید جلیلوند و... فیلم‌های خوبی ساخته شده است». او همچنین با اشاره به کتاب خواندن ادامه می‌دهد: «توصیه‌ام به همه خواندن کتاب‌های تاریخ است. ما باید تاریخ بخوانیم تا فراموش نکنیم که بودیم و چه بودیم».







کتاب‌های دوست‌داشتنی
تاریخ طبری

اثر محمد بن جریر طبری، انتشارات: اساطیر




   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  همه می‌دانند

محصول سال 2018، کارگردان: اصغر فرهادی
  متری شیش و‌نیم
محصول سال 1397، کارگردان: سعید روستایی
  سرخپوست
محصول سال 1398، کارگردان: نیما جاویدی




فلورا سام
از «سهم من» تا «شکل آب»



فلورا سام اگر چه در مجموعه‌های مختلفی از جمله «مهر و ماه»، «شیخ مفید»، «روزهای زندگی»، «همسایه‌ها»، «شبی از شب‌ها»، «نشانی»، «ماه‌عسل» و «توطئه فامیلی» بازی کرده، اما بیشتر از آنکه بازیگر باشد، نویسنده و کارگردان است. نگارش فیلمنامه و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «مرضیه» که سال گذشته از شبکه 2سیما پخش شد، در کنار نویسندگی و کارگردانی سریال‌های «ما فرشته نیستیم»، «باغ سرهنگ» و «راز پنهان»، تله‌فیلم «بوی خاک، عطر گلاب» و فیلم سینمایی «قرارمون پارک شهر» و همچنین کارگردانی سریال «بی‌قرار» از او یک نویسنده و کارگردان تمام‌عیار ساخته است. اما این همه هنرهای بانوی فعال در عرصه سینما و تلویزیون نیست. سام سال‌ها پیش در دهه 70، چهره‌پردازی مجموعه‌های «مزد ترس» و «پدرسالار» را هم بر عهده داشته که به همین دلیل می‌توانیم در معرفی‌اش علاوه بر بازیگری، نویسندگی و کارگردانی، از عنوان چهره‌پرداز هم استفاده کنیم. او که نویسنده مجموعه‌های «مشق عشق»، «نشانی»، ماه عسل و توطئه فامیلی هم هست، برای این روزهای قرنطینه خانگی پیشنهادهای خوبی دارد. اگر می‌خواهید بدانید این بانوی نویسنده و کارگردان برای گذران بهینه ایام فراغت اجباری‌مان چه توصیه‌هایی دارد، فهرست فیلم‌ها و کتاب‌هایش را از دست ندهید.







   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  سهم من

اثر پرینوش صنیعی، انتشارات: روزبهان
  مادربزرگ سلام رساند و گفت متأسف است
اثر فردریک بکمن، انتشارات: نون
  ندای کوهستان
اثر خالد حسینی، انتشارات: ثالث



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  شکل آب

محصول سال2017، کارگردان: گی‌یرمو دل تورو
  کتاب سبز
محصول سال2018، کارگردان: پیتر فارلی
  انگل
محصول سال2019، کارگردان: بونگ جون هو






جواد محقق
خواندن سفرنامه در روزهای خانه‌مانی!


«مردی چو آفتاب»، «با آخرین رسول»، «تاوان عشق»، «مثل من به انتظار»، «قدر استاد»، «معلمان خوب من»، «آن بهار مهربان»، «امین قافله وحی»، «در خانه ما»، «هم سرو، هم صنوبر»، «کلمات در خط مقدم»، «در کوچه‌های کرایوا»، «دویدم و دویدم» و...، تنها بخشی از کارنامه پر‌و‌پیمان جواد محقق است؛ شاعر، نویسنده، محقق و روزنامه‌نگار نام‌آشنایی که سال‌ها در مدارس داخل و خارج از کشور از دبستان تا تربیت معلم به تدریس پرداخته و سردبیری ماهنامه‌های «رشد جوان» و «رشد کودک» و فصلنامه‌های «جوانه» و «رشد آموزش هنر» را بر عهده داشته است. محقق که خودش در این روزها چند کتاب تاریخ محلی و منطقه‌ای از مجموعه «دانشنامه همدان» را مطالعه کرده، خواندن سفرنامه را یکی از بهترین سرگرمی‌های ایام خانه‌مانی معرفی می‌کند. او همچنین درباره فیلم‌های پیشنهادی‌اش می‌گوید: «برای گذران این روزها، دیدن 3فیلم ایرانی را پیشنهاد می‌کنم که آثاری خاص و تأثیرگذار از 3 مقطع حساس سیاسی و اجتماعی کشورمان هستند و احتمالا به مذاق مخاطب عام در سینمای قصه‌گو خوش خواهند آمد». اگر می‌خواهید بدانید نویسنده 2حوزه بزرگسال و نوجوان چه پیشنهادهایی برای این روزها دارد، نگاهی به فهرست زیر بیندازید.


   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  جانستان کابلستان

اثر رضا امیرخانی، انتشارات: افق
  نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ
اثر رضا امیرخانی، انتشارات: افق
  حاجی غیربازاری
اثر سجاد محقق، انتشارات: قو




   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  سفر سنگ

محصول سال1356، کارگردان: مسعود کیمیایی
  سفیر
محصول سال1361، کارگردان: فریبرز صالح
  نیاز
محصول سال1370، کارگردان: علیرضا داوودنژاد






شهرام شفیعی
مستندهای آموزشی ببینیم


برای بچه‌ها و پدر و مادرهایشان نامی آشناست. نویسنده مجموعه کتاب‌های محبوب بچه‌هاست و به «سفیر لبخند بچه‌ها» ملقب شده است. او نویسنده، طنزپرداز، روزنامه‌نگار و مدرس ادبیات داستانی است و در تاریخ مطبوعات کودک و نوجوان ایران به‌عنوان رکورددار بیشترین قصه‌های سریالی برای بچه‌ها شناخته می‌شود. شهرام شفیعی را می‌گوییم؛ نویسنده‌ای که کارش را به‌طور رسمی از سال1366 و با انتشار آثارش در مطبوعات کشور آغاز کرد و حالا در بیش از 3دهه فعالیت در دنیای نویسندگی، بیشتر از 200عنوان کتاب منتشر کرده است. مجموعه‌های «خانواده آب‌نبات‌ها»، «قصه‌های من و بچه‌هام»، «بگو ما هم بخندیم»، «جزیره بی‌تربیت‌ها»، «قصه‌های غرب وحشی»، «بوی جوراب را قرض نده» و «ماجراهای آقای خرمالو» از جمله آثار سردبیر اسبق مجله «رشد دانش‌آموز» است که در کنار دیگر آثارش توانسته‌اند بارها و بارها در جشنواره‌های مختلف عنوان «برگزیده» را به خالق‌شان برسانند. شفیعی که عضو مؤسسان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است، وقتی در جریان کارکرد صفحه پیشنهاد ما قرار‌می‌گیرد، دیدن فیلم‌های آموزشی و مستندی را توصیه می‌کند که هم به درد کودکان می‌خورند و هم برای بزرگسالان مفیدند. این شما و این پیشنهادهای آقای نویسنده.




   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  فضیلت‌های ناچیز

اثر ناتالیا گینزبورگ، انتشارات: هرمس
  تیستو سبزانگشتی
اثر موریس دروئون، انتشارات: ماهی
  باغ بی‌برگی (یادنامه مهدی اخوان ثالث)
اثر: مرتضی کاخی، انتشارات: زمستان



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  آموزش موسیقی لئونارد برنشتاین

محصول سال1389، ناشر: مؤسسه ماهور
  scor (مستندی درباره ساختن موسیقی فیلم)
محصول سال2016، کارگردان: مت شریدر
  همه‌‌چیز از دست رفته است
محصول سال2013، کارگردان: جی. سی. چاندور






عباس غزالی
از «چشم‌هایش» تا «وداع»


«بهروز» سریال «وضعیت سفید» را یادتان هست؟ «صحت» فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» را چطور؟ اگر هر کدام از این نقش‌ها در خاطرات‌تان جا گرفته، یعنی عباس غزالی، بازیگر نام‌آشنای تلویزیون، سینما و تئاتر را به خوبی می‌شناسید و از بازی‌هایش لذت می‌برید. در کارنامه هنری این بازیگر نام‌آشنا که بیشتر شهرتش را از بازی در مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» به‌دست آورده، فیلم‌های سینمایی «لواسان»، «پری‌سا»، «من یوسفم مادر»، «همه چی عادیه»، «قیچی» و «دلبری» و سریال‌های «مادرانه»، «هفت آسمان»، «حانیه»، «مینو»، «پناه آخر» و... دیده می‌شود. او که متولد سال1363 است، در روزگار نوجوانی جوایز بازیگری در جشنواره‌های استانی تهران، کانون‌های تهران و دفاع‌مقدس را از آن خود کرده و یک‌بار هم در سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر به‌خاطر بازی در فیلم اعترافات ذهن خطرناک من، کاندیدای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است. غزالی که به تازگی او را با ایفای نقش «فرخ فهیمی» مأمور گروه خنثی‌کننده بمب در سریال «شاهرگ» دیده‌ایم، برای این روزهای شما خواندن کتاب‌های خوب و اثرگذار و دیدن فیلم‌های تحسین شده دنیا را پیشنهاد می‌کند که در ادامه خواهید خواند.



   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  کیمیاگر

اثر پائولو کوئیلو، انتشارات: ثالث
  چشم‌هایش
اثر بزرگ علوی، انتشارات: نگاه
  سوءتفاهم
اثر آلبر کامو، انتشارات: ماهی، مجید و... .



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  کفرناحوم

محصول سال2018، کارگردان: نادین لبکی
  وداع
محصول سال 2019، کارگردان: لولا وانگ
  انگل
محصول سال2019، کارگردان: بونگ جون هو






خسرو معتضد
رفع خستگی ایام قرنطینه با فیلم و کتاب


فرقی نمی‌کند چقدر اهل مطالعه تاریخ باشیم یا اساسا چقدر نسبت به این موضوع علاقه داشته باشیم، به هر حال همه ما خسرو معتضد، تاریخ‌نگار و مجری و کارشناس برنامه‌های مختلف تاریخ معاصر در صدا‌و‌سیما را می‌شناسیم. این استاد و مدرس تاریخ که سال‌هاست او را با برنامه تلویزیونی «روزگاری ایران» می‌شناسیم و روایت‌های شیرینش از تاریخ را هر روز ساعت14:30 از رادیو جوان و جمعه‌ها از ساعت 11:30 از رادیو ایران می‌شنویم، در دهه40 سردبیر مجله «ترقی» بوده و این روزها مطالبش درباره تاریخ در مجلات مختلف از جمله «امید جوان» منتشر می‌شود. معتضد ‌همچنین نویسنده حدود 50عنوان کتاب با محوریت تاریخ است که از جمله آنها می‌توان به «از سوادکوه تا ژوهانسبورگ»، «جنگ نفت روی شن‌های داغ»، «مردان و زنان بالماسکه» و... اشاره کرد. این استاد نام‌آشنا روزی چند ساعت فیلم می‌بیند و کتاب می‌خواند و معتقد است تنها راه رفع خستگی این روزهای خانه‌نشینی، همین 2سرگرمی آموزنده هستند. مطالعه مجموعه اسنادهای مختلف و کتاب‌های «خاطرات مئیر عزری»، «خاطرات ابوالحسن ابتهاج» و «سایه به سایه رضا شاه» بخشی از پیشنهادهای استاد تاریخ به علاقه‌مندان تاریخ است.




   کتاب‌های دوست‌داشتنی
  طبل بزرگ زیر پای چپ

اثر غلامحسین قراگوزلو، انتشارات: اقبال
  پروین دختر ساسان
اثر صادق هدایت، انتشارات: امیرکبیر
  نیرنگستان
اثر صادق هدایت، انتشارات: امیرکبیر



   فیلم‌های دوست‌داشتنی
  طولانی‌ترین روز

محصول سال1962، کارگردان: کن آناکین، اندرو مارتون، برنهارد ویکی
  ساعت 5عصر
محصول سال1395، کارگردان: مهران مدیری
  سریال هیولا
محصول سال1398، کارگردان: مهران مدیری






 

این خبر را به اشتراک بگذارید