• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110343
+
-

آیا رشد بورس ادامه‌دار خواهد بود

شاخص کل بورس تهران دیروز برخلاف رشد‌های متزلزل روز‌های قبل با یک رشد پرقدرت به‌کار خود پایان داد با این حال هنوز این پرسش مطرح است که آیا روند صعودی شاخص بورس ادامه‌دار خواهد بود؟

بازار سرمایه
آیا رشد بورس ادامه‌دار خواهد بود

روز گذشته شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر برنامه‌های حمایتی از بازار سرمایه و سیاست پمپاژ نقدینگی با یک رشد پرقدرت مواجه شد. اگرچه این رشد سومین رشد در هفته جاری پس از آغاز نزول بورس از 20مرداد است، با این حال این رشد یک تفاوت با رشد‌های قبلی داشت و تفاوت آن این بود که طیف گسترده‌تری از سهام شرکت‌ها را در بر می‌گرفت و صرفا شامل رشد سهام شرکت‌های شاخص‌ساز نمی‌شد همین موضوع امید را در تالار شیشه‌ای زنده کرد اما این پرسش که آیا صعود بورس، ادامه دار خواهد بود یا خیر همچنان مطرح‌ترین پرسش حال حاضر سهامداران است.
به گزارش همشهری، پس از چندروزصعود متزلزل در بورس دیروز ورق برگشت و بازار سهام برخلاف روزهای گذشته که عمدتا سهام شرکت‌های شاخص ساز رشد می‌کردند با یک رشد فراگیر مواجه شد و به غیراز شاخص کل، شاخص هم وزن هم، که ملاک دقیق‌تری برای محاسبه رشد یا کاهش شاخص بورس است با رشد مواجه شد، اگرچه این رشد همراستا با اجرای سیاست‌های حمایتی دولت و پمپاژ نقدینگی بود اما تفاوتش با صعود شاخص در روزهای گذشته این بود که در مبادلات دیروز قیمت سهام دست‌کم 60درصد از شرکت‌های بورس با رشد مواجه شد درحالی‌که در روزهای قبل، رشد شاخص عمدتا مرهون رشد سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بود که مورد حمایت بازارسازان قرار می‌گرفتند و منجر به رشد نمادین شاخص بورس می‌شدند.
 اما در مبادلات روزگذشته طیف گسترده‌تری از شرکت‌ها مورد حمایت بازارسازان قرار گرفتند و درکنار رشد سهام شرکت‌های بزرگ، سهام شرکت‌های کوچک‌تر هم رشد کردند و این موضوع منجر به آن شد که شاخص کل هم وزن هم پس‌از مدت‌ها نزول با رشد مواجه شود و امید را در تالار شیشه‌ای زنده کند. باوجود افزایش امیدواری در میان سهامداران همچنان این پرسش مطرح است که آیا صعود بورس ادامه‌دارخواهد بود یا خیر؟

پیش‌بینی آینده
تمرکز اصلی تحلیلگران بنیادی برای پیش‌بینی روند شاخص بورس در کوتاه‌مدت بر رشد قیمت دلار و افزایش قیمت جهانی مواد خام یا کالاهای پایه(کامودیتی) در سطح جهان استوار است. بر همین اساس از چند روز پیش موج تازه‌ای در میان سهامداران با این مضمون که سهام شرکت‌های صادرات محور را بخرید شکل گرفته است.
پایه بنیادی این تحلیل بر این محور است که رشد قیمت دلار و افزایش قیمت جهانی مواد خام منجر به رشد درآمد این شرکت‌ها و طبیعتا رشد قیمت سهام این شرکت‌ها می‌شود؛ چراکه بخش عمده صادرات غیرنفتی ایران متمرکز بر صادرات مواد خام است. به زعم تحلیلگران یکی از دلایل رشد شاخص‌های بورس به‌ویژه از ابتدای سال تاکنون انتظارات تورمی و رشد قیمت ارز بوده است بر همین اساس با تکیه به رشد قیمت دلار می‌توان به رشد دوباره شاخص‌ها امیدوار بود. از سوی دیگر نماگر‌ها در بازار‌های جهانی هم نشان می‌دهد که قیمت مواد خام و کالا‌های پایه هم که اثر‌گذاری زیادی بر بازار سهام ایران دارد در حال رشد است و این 2مولفه قادرند محرک‌های تازه‌ای برای رشد باشند.
عباسعلی حقانی‌نسب، رئیس هیأت مدیره شرکت سبدگردان هدف در پاسخ به این پرسش که بازار سهام در روز‌های آینده رشد خواهد کرد یا نزول می‌گوید: بازارهای جهانی به‌تدریج به حالت عادی بازخواهند گشت و در این صورت، قطعا شاهد رشد بسیار خوبی در قیمت کالاهای پایه(کامودیتی) در بازارهای جهانی خواهیم بود که این موضوع می‌تواند اثر مناسبی بر بازار سهام داشته باشد.
 همچنین قیمت ارز در ایران به دلایل مختلف ازجمله تحریم‌ها، حجم بالای نقدینگی وکسری بودجه دولت با افزایش مواجه شد. این 2عامل اثر مضاعفی بر سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت. به گفته او این اتفاقات در کنار گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها در روزهای بعد و همچنین وحدت دولت و مجلس برای حمایت از بازار سرمایه، نویدبخش رشد دوباره این بازار خواهد بود.
فاطمه اسکندری مدیرعامل کارگزاری شاخص سهام هم در پیش‌بینی خود از آینده بازارسهام با بیان اینکه بازارسهام برای رسیدن به تعادل به زمان نیاز دارد می‌گوید: برای ایجاد تعادل در بازار به یک‌ماه زمان نیاز است، با این حال به‌احتمال فراوان ازیک تا 2هفته آینده روند تعادل دربازار آغاز می‌شود و نقدشوندگی بازار افزایش می‌یابد.
مهدی قلی‌پور، نایب‌رئیس هیأت مدیره سبد گردان الماس، اما پیش‌بینی بازار را در وضعیت فعلی دشوار می‌داند و تأکید می‌کند: پیش‌بینی دقیق بازار با توجه به فاکتورهای فراوان اثرگذار قدری پیچیده است، به‌عبارت دیگر، اگر شما بتوانید پیچیدگی‌های رفتاری مردم را پیش‌بینی کنید، می‌توانید بازار را هم پیش‌بینی کنید.
عظیم ثابت یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره می‌گوید: قطعا بازار به تعادل می‌رسد، اما باید قیمت دلار و قیمت‌های جهانی را مدنظر قرار داد که به کدام سمت حرکت می‌کنند همچنین گزارش شرکت‌ها چگونه خواهد بود. اگر هیجان کاسته شود می‌توان انتظار بازگشت بازار را داشت.
مهدی میرزایی یک تحلیلگر تکنیکال هم درباره تداوم روند صعودی بورس در فضای مجازی نوشت: دلار ۲۶هزار تومان و قیمت‌ها در بازارهای موازی با رشد زیادی مواجه شده است فکر می‌کنم بازار سهام دوباره به ارزان‌ترین بخش اقتصاد تبدیل شده است؛ این واگرایی بین دلار و شاخص بورس به‌زودی جایش را به جبران عقب‌ماندگی قیمت‌ها در بازار سهام خواهد داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید