• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110322
+
-

آتش به جان انتخابات آمریکا

آتش به جان انتخابات آمریکا

در غرب آمریکا، بیش از 3هفته است که آتش به جان جنگل‌ها افتاده و دولت ناتوان از کنترل وضعیت است. ادامه آتش‌سوزی‌‌ها که 35کشته به‌جا گذاشته و بیش از 2میلیون هکتار جنگل و مرتع را نابود کرده، اکنون به بحرانی تازه در آمریکا تبدیل شده است؛ بحرانی که به رقابت‌های انتخاباتی هم راه پیدا کرده و کانون جدال میان دونالد ترامپ و جو بایدن شده است.
دونالد ترامپ که با تأخیر زیاد به ایالت‌های غربی سفر کرده تا از نزدیک وضعیت را بررسی کند، آتش‌سوزی‌ها را نتیجه سوءمدیریت مسئولان محلی دانسته است. جو بایدن اما در مقابل، این وضعیت را نتیجه گرم‌شدن زمین و تغییرات اقلیمی دانسته و آتش‌سوزی‌ها را هشداری جدی در این رابطه خوانده است.  ترامپ در ایالت کالیفرنیا که یکی از 3ایالتی است که بیش از بقیه آسیب دیده، به دیدار گروهی از آتش‌نشان‌ها رفت و به‌خاطر نجات مردم، به آنها مدال داد. او طی 3هفته گذشته به‌خاطر بی‌توجهی به آتش‌سوزی‌ها به‌شدت مورد انتقاد دمکرات‌ها بوده است. بایدن دیروز در واکنش به بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایالت‌های غربی آمریکا، رقیب جمهوریخواه‌اش را «یک آتش‌افروز» نامید و نسبت به تمدید حضور ترامپ در قدرت به‌مدت 4سال دیگر هشدار داد. او گفت: «آتش‌سوزی‌ها نتیجه تغییرات آب‌وهوایی است و اگر رئیس‌جمهور به این تغییرات اعتقادی نداشته باشد، آتش چند جنگل دیگر را نابود خواهد کرد؟» بایدن از خانه و به‌صورت ویدئوکنفرانس در مورد آتش‌سوزی‌ها حرف می‌زد و همین باعث شد تا هواداران ترامپ او را مورد انتقاد قرار دهند.

طی روزهای اخیر مقام‌های دولت دونالد ترامپ انگشت اتهام را به سمت مسئولان ایالت‌های غربی آمریکا گرفته و گسترش آتش‌سوزی‌ها را ناشی از ضعف مدیریت آنها دانسته ‌است. کالیفرنیا پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکاست و در انتخابات، بیشترین رأی را دارد. از شانس بد ترامپ، این ایالت کاملا دمکرات است و او در سال2016 شکست سختی در این منطقه خورد. او فرصت پیش‌آمده در ماجرای آتش‌سوزی‌های این ایالت را بهانه قرار داده تا به مسئولان آن بتازد. همین موضوع باعث جدال لفظی ترامپ و فرماندار کالیفرنیا در نشست دیروز شد. گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، به ترامپ یادآوری کرد که مدیریت 60درصد جنگل‌های این ایالت در دست دولت فدرال است، نه دولت ایالتی. او گفت که دلیل اصلی آتش‌سوزی‌ها را تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین می‌داند و یافته‌های علمی هم این را اثبات کرده است. ترامپ اما به فرماندار پاسخ داد: «خب‌، می‌دانید؛ یافته‌های علمی آنقدرها هم دقیق نیستند.»
خروج آمریکا از توافقنامه آب‌وهوایی پاریس یکی از نخستین اقدامات ترامپ در بدو ورودش به کاخ سفید بود؛ اقدامی که طی 4سال گذشته همیشه با انتقاد روبه‌رو بوده است. بایدن اعلام کرده درصورت پیروزی در انتخابات، بلافاصله به این توافقنامه باز خواهد گشت. 48روز به انتخابات فرصت باقی است و جو بایدن امیدوار است در مدت باقیمانده بتواند رأی افراد مردد را به سبد خود بریزد. آتش‌سوزی‌های اخیر و تأکید بر بی‌توجهی ترامپ نسبت به تغییرات اقلیمی، فرصتی تازه برای بایدن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید