• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110318
+
-

کووید- 19 در آستانه فصل سرما باردیگر بازگشته است

قم دوباره در وضعیت قرمز

استان قم برای چندمین هفته متوالی از نظر ابتلا به بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته، آمار موارد بستری از متوسط کشور بالاتر رفته و تخت‌های آی‌سی‌یو در این استان پر شده است

قم دوباره در وضعیت قرمز





قم پس از عبور از 2بحران کرونا اکنون در وضعیت فوق‌قرمز قرار گرفته است و شرایط بیماران مبتلا به ویروس کرونا نگران کننده است. بیمارستان‌های این استان با شرایط بحرانی مواجه شده‌اند و صف انتظار بیماران برای بستری حتی در اورژانس‌ها هم طویل است. 
گزارش‌های میدانی همشهری از فعال ‌بودن صنوف پرخطر در وضعیت فوق قرمز کرونا و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی حکایت دارد. (براساس اعلام وزارت بهداشت پس از  از بازگشایی مجدد مشاغل، از 156هزار واحد صنفی و صنعتی قم 27هزار واحد به‌دلیل عدم‌رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پلمب شدند.) اجتماع شهروندان در مراکز خرید و بازار روزها ادامه دارد و حداقل دستورالعمل‌های بهداشتی هم رعایت نمی‌شود. در گوشه و کنار شهر اجتماعات انسانی و همایش‌های رسمی پرشورتر از گذشته برگزار می‌شود.
 استفاده از ماسک هم در اماکن عمومی این شهر دیگر به‌شدت سابق نیست و انگار فراموش شده است. انتشار تصاویری از ازدحام مردم در اتوبوس‌های درون‌شهری بدون رعایت فاصله اجتماعی و ماسک هم داستان غم‌انگیز دیگری برای تشریح شرایط بحرانی کرونا در استان است؛ آن هم درحالی‌که مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی قم در این‌باره اعلام کرده که بیش از ۹۵ درصد بیماران بستری مشکوک به کوویدـ 19در بیمارستان‌های قم، بومی و ساکن استان هستند.
از سوی دیگر همین چند روز پیش بود که اعلام کردند مدارس قم به‌دلیل وضعیت قرمز بازگشایی نمی‌شود و کلاس‌ها به‌صورت مجازی فعال خواهد بود، اما عدم‌فعالیت برخی معلمان در شبکه اجتماعی شاد سردرگمی و نگرانی خانواده‌ها را رقم زد و برخی مدارس به‌صورت حضوری آغاز به‌کار کردند تا مجموع این شرایط مهم‌ترین عوامل وضعیت فوق قرمز را رقم بزند.

فاجعه در راه است
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم با اعلام هشدار در مورد احتمال بروز فاجعه در این استان، می‌گوید: تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های قم کاملا پر شده و برخی بیماران خدمات ویژه را در اتاق‌های معمولی دریافت می‌کنند. هم‌اکنون 2بیمارستان کامکار و فرقانی کاملاً به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و بیمارستان امیرالمومنین(ع) نیز در اختیار بیماران کرونایی است. بیمارستان امام رضا(ع) نیز در آمادگی کامل قرار دارد تا درصورت نیاز به بستری بیماران کرونایی، فعال شود. در کنار اینها بیمارستان‌های غیردولتی هم باید آماده باشند تا درصورت نیاز از ظرفیت آنها استفاده کنیم. محمدرضا قدیر به تفاوت موج کرونا در روز‌های اخیر با اسفندماه سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: سال گذشته همه‌جا تعطیل شد، اما امروز در حالی وارد این بحران شده‌ایم که تمامی تجمعات و فعالیت‌های صنوف و... دایر هستند و جان مردم را تهدید می‌کنند. تمامی تجمعات باید تعطیل شوند و مخالف برگزاری هرگونه تجمع حتی در اماکن باز هستیم.
او تأکید می‌کند: شاید فاجعه‌ای در راه باشد و باید مسئولان استان جلوی این فاجعه را بگیرند؛ چرا که کنترل کرونا فقط در دست دانشگاه علوم‌پزشکی نیست؛ تمامی نهادها و سازمان‌ها باید کمک کنند. باید به این مسئله توجه کنیم که وضعیت شیوع کرونا در استان‌ها براساس هر 100هزار نفر 3نفر بیمار بستری محاسبه و قرمز اعلام می‌شود، اما طی روزهای گذشته در قم به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۲ نفر بستری داشتیم که باعث فوق قرمز شدن وضعیت در استان ما شده است. قدیر به پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای صنوف پرخطر استان اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا برای به حداقل رساندن چرخش ویروس، نیاز داریم این پیشنهاد اجرایی شود. امیدواریم مسئولان استان در این‌باره همکاری لازم را داشته باشند. در وضعیت فعلی به هیچ‌وجه قصد کروناهراسی نداریم، ولی در قبال سلامت مردم مسئولیم. در این‌باره هم نیازمند کمک نیروهای جهادی هستیم.

   
 روز گذشته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان قم و عبور از میانگین کشوری خبر داده و گفته بود: «عادی‌انگاری شرایط و سهل‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عامل خیز مجدد این بیماری در استان بوده است.» او همچنین به بالاترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌ها و کمترین میزان رعایت در اماکن ورزشی و واحدهای بستنی‌فروشی هم اشاره کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید