• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110314
+
-

روایت وزیر بهداشت از پایبندی رهبر معظم انقلاب به پروتکل‌‌های ستاد کرونا

هر آنچه ستاد ملی کرونا بگوید


نقل‌قولی از سعید نمکی، وزیر بهداشت درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی مناسک مذهبی از سوی رهبر معظم انقلاب احتمالا کمک‌حال مراسم اربعین امسال هم باشد. مراسم اربعین امسال به تصمیم مقامات عراقی برای زوار خارجی برگزار نمی‌شود. برخی طی یک هفته گذشته در فضای شبکه‌های اجتماعی سفر غیرقانونی به عراق و اجبار مسئولان عراقی به پذیرش زوار را توصیه و راه‌اندازی کمپین‌هایی را هم در همین مسیر پیش‌بینی کرده بودند. وزیر بهداشت در روایت خود از چگونگی برگزاری مراسم عزاداری بیت رهبری امسال در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بدون حضور عزاداران و رعایت دقیق پروتکل‌ها از طرف ایشان اشاره کرده و گفته: «به مقام معظم رهبری عرض کرده بودیم تعداد محدودی عزادار می‌توانند در حسینیه‌‌ای که ایشان حضور دارند، حاضر باشند. ایشان فرمودند که چون کارشناسان گفته‌‌اند مراسم نباید در فضای مسقف برگزار شود، من مکلف به رعایت پروتکل‌‌ها هستم.»
۱۰مردادماه امسال، رهبر معظم انقلاب در سخنانی به مناسبت عید قربان به مسئله‌ عزاداری در محرم اشاره و تأکید کرده بودند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هرچه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه‌ عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود؛ چراکه اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.» 
حمایت رهبر انقلاب از دستورات ستاد ملی کرونا، نخستین و مهم‌ترین بند از دستورالعمل‌های ایام محرم مبنی بر برگزاری مراسم‌ها صرفا در اماکن و فضاهای باز، آن هم با رعایت فاصله حداقل ۲متری از هر طرف را اجرایی کرد. استناد آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در برگزاری مراسم حسینیه امام خمینی(ره) بدون حضور عزاداران همین بند از پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بود.
توجه به شیوه عمل و رفتار رهبر انقلاب شاید بتواند ملاک و میزانی برای حرکت زوار اربعین امسال هم باشد. حجت‌الاسلام محمود موسوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات خوزستان با اشاره به مراجعه خودسر برخی‌ها به پایانه‌های مرزی، گفته: «امسال خبری از زیارت اربعین نیست. کسی به سوی پایانه‌های مرزی حرکت نکند.» قبل از آن هم ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفته بود: «ورود غیرمجاز زائران ایرانی به عراق قطعا تبعات قانونی خواهد داشت و 2 کشور را دچار مشکل خواهد کرد.» او با بیان اینکه ما تابع ولایت و رهبری و دستور و تصمیم مسئولان کشورمان هستیم، افزود: نباید اجازه داد زوار ایرانی در این خصوص تصمیم به اقدام خودسرانه بگیرند و قطعا زوار ایرانی و محبان امام حسین(ع) در چارچوب مقررات و قوانین عمل خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید