• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110302
+
-

سرمایه ۳هزارمیلیارد تومانی جدید برای شبکه ملی اطلاعات


عزم جدیدی برای گسترش شبکه ملی اطلاعات در جریان است و به‌نظر می‌رسد بودجه‌های خوبی هم برای آن در همین مقطع فعلی درنظر گرفته شده است. روز گذشته در نشستی که با حضور ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی برگزار شد شرکت مخابرات ایران و سندیکای صنعت مخابرات تفاهمنامه‌ای برای همکاری امضا کردند.
مجید صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است که براساس این تفاهمنامه‌ شرکت مخابرات تعهد داده است ۳هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه و ایجاد زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری کند.
وی این سرمایه‌گذاری را در راستای تکالیف شرکت مخابرات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در لایه شبکه دسترسی و شبکه مترواترنت از تکالیف شرکت مخابرات ایران است تا همه اپراتورها و سایر بخش‌های مرتبط بتوانند از شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شوند.
چندی پیش هم وزیر ارتباطات مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات را با بودجه ۴۰۰میلیارد تومانی افتتاح کرد.
به گزارش همشهری، همزمان با اختصاص سرمایه و بودجه‌های جدید به شبکه ملی اطلاعات نمایندگان مجلس هم طی هفته‌های اخیر 2طرح را برای لزوم گسترش شبکه ملی اطلاعات در دستور کار قرار داده‌اند. در یکی از طرح‌ها موسوم به«صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تأکیده شده که پیام‌رسان‌های خارجی باید در کشور نماینده داشته باشند و در غیراین صورت وزارت ارتباطات ملزم به مسدوسازی یا فیلترینگ آنهاست. همچنین در ماده ۶ این طرح بر احراز هویت کاربران در فضای مجازی تأکید شده و آمده است: هیأت ساماندهی موظف است دستورالعمل لازم برای احراز هویت کاربران در فضای مجازی را براساس سیاست‌های مصوب شورای‌عالی فضای مجازی به تصویب برساند.
چندی پیش هم  «رسول جلیلی» از اعضای شورای‌عالی فضای مجازی درباره اصطلاح جدیدی به‌نام «رایاتبعه» گفت بحث‌های جدید میان فعالان فضای آنلاین کشور و شبکه‌های اجتماعی شد. او گفته است که از یک‌سو مجلس باید بحث حکمرانی در فضای مجازی را در دستور کار قرار دهد و از طرف دیگر نیز گفته که وزارت امورخارجه باید ابعاد بین‌المللی حکمرانی در فضای مجازی را تدوین کند.
 وزیر ارتباطات به تازگی کسانی که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را با نام اینترنت ملی گره می‌زنند خائن دانست و اعلام کرد درشرایطی که کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه است و شرکت‌های تکنولوژی خارجی هر روز از ارائه خدمات به کسب‌وکارهای ایرانی سرباز‌ می‌زنند، راه‌اندازی این شبکه ضروری است. استفاده و گسترش لفظ «اینترنت ملی» به‌صورت ویژه در دستور کار برخی رسانه‌ها در زمان قطعی سراسری اینترنت کشور بود. وزیر ارتباطات پیش از این در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که مدینه فاضله گروهی در کشور قطع اینترنت است. مقام‌های وزارت ارتباطات می‌گویند شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است و نباید کسی آن را جایگزین اینترنت بداند.

این خبر را به اشتراک بگذارید