• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110265
+
-

منتظر پیچ و مهره قاچاق باشید

منتظر پیچ و مهره قاچاق باشید

مشکلات تامین مواداولیه و ممنوعیت ثبت سفارش و واردات پیچ و مهره در حالی موجب کمبود و افزایش 2.5برابری قیمت‌ها شده است که تولید‌کنندگان کمبود فولاد آلیاژی را عامل کاهش تیراژتولید این اقلام تلقی می‌کنند. با نورالدین مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار پیچ و مهره چگونه است؟
 همانند بسیاری از محصولات صنعتی، شرایط این روزهای بازار پیچ و مهره نیز خوب نیست. بازار کشور نیازمند سالانه یکصد هزار تن پیچ و مهره است که قرار بوده تا حدود 50هزار تن آن از محل واردات و بقیه از محل تولید داخل تامین شود. همچنین به‌دلیل تنوع زیاد پیچ و مهره، حتی کشورهای بزرگ دنیا مانند چین، ژاپن و تایوان نیز قادر به تامین همه نیاز بازار خود ازطریق تولید داخل نبوده و از نظر اقتصادی نیز انجام چنین کاری مقرون به‌صرفه نیست اما از سال گذشته ثبت سفارش واردات پیچ و مهره ممنوع  شده و تولید انواع پیچ و مهره در کشور نیز کاهش یافته که موجب کمبود و گرانی این محصولات در بازار شده است.

پیچ و مهره از ابتدای امسال چقدر گران شده است؟
ممنوعیت ثبت سفارش واردات انواع پیچ و مهره از حدود 8‌ماه پیش و دپوی بخشی از پیچ و مهره وارداتی با ارز آزاد در گمرکات کشور با توجیه مشخص‌کردن منشأ تامین ارز واردات، به همراه کمبود شدید تولید و عرضه پیچ و مهره داخلی موجب افزایش 2.5برابری قیمت انواع پیچ و مهره در بازار  از ابتدای امسال شده است. این در شرایطی است که تولید برخی انواع پیچ و مهره تیتانیوم و استنلس استیل در کشور بسیار سخت است و اصلا توان تولید این اقلام را نداریم.

علت اصلی ممنوعیت واردات پیچ و مهره چیست؟
هیچ‌یک از صنایع کشور و کمتر شغلی را می‌توان یافت که در تولید محصول یا عرضه خدمات، نیازمند استفاده از پیچ و مهره نباشند. پیچ و مهره در همه صنایع از عروسک‌سازی‌ گرفته تا شرکت‌های خودروسازی، کشتی‌سازی‌، پالایشگاه‌ها، صنایع نظامی و... کاربرد دارد. اما وضعیت کنونی را حدود 4سال پیش که پیچ و مهره از اولویت نخست به اولویت سوم کالایی انتقال یافته و در ادامه نیز فهرست اولویت‌بندی برای تخصیص ارز واردات حذف شد به مسئولان گوشزد کردیم. متأسفانه اکنون انبارهای پیچ و مهره کشور در حال خالی‌شدن است و درصورت ناتوانی تولید داخل برای تامین نیاز بازار، پیچ و مهره نیز در آینده نه چندان دور در فهرست کالاهای لوکس قرار گرفته و باید منتظر واردات قاچاق آن برای تامین نیاز بازار داخلی باشیم.

علت کمبود مواداولیه تولید پیچ و مهره چیست؟
گرچه تولید‌کنندگان فولاد آلیاژی ایران از صادرات 5هزار تنی این ماده اولیه مورد نیاز صنایع تولید پیچ و مهره و نبود کمبود در بازار داخلی خبر می‌دهند اما واقعیت این است که میزان صادرات شمش این ماده اولیه برای ارز‌آوری به‌مراتب بیشتر از ارقام اعلام شده است؛ در واقع شمش قبل از نورد و تبدیل شون به مواداولیه مورد نیاز صنایع پیچ و مهره، صادر می‌شود و حتی فولاد مبارکه اصفهان نیز از دادن این ماده اولیه به تولید‌کنندگان داخلی خودداری می‌کند. همچنین تولید‌کنندگان فولاد آلیاژی از توان تولید 50هزار تن و عرضه 23هزار تنی این محصول خبر می‌دهند اما با پذیرش این میزان عرضه نیز صنایع پیچ و مهره داخلی نیازمند 55هزار تن فولاد آلیاژی هستند و نرخ هر کیلوگرم مفتول آلیاژی از 8هزار تومان در سال گذشته به 24هزار تومان افزایش یافته است.

با این روند چشم‌انداز بازار پیچ و مهره چگونه خواهد بود؟
اگر مفتول مورد نیاز تولید‌کنندگان داخلی پیچ و مهره تامین شود و این تولید‌کنندگان نیز از دپوی محصولات تولیدی یا عرضه اختصاصی آن به برخی شرکت‌ها مانند صنایع خودروسازی خودداری کرده یا به هر نحوی نیاز بازار به پیچ و مهره تامین شود، می‌توان انتظار توقف روند افزایش قیمت این محصول را داشت در غیراین صورت باید منتظر کمبود و افزایش بیشتر قیمت این اقلام و حتی واردات قاچاق آن با پیچیدن لای پارچه و... باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید