• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110243
+
-

دولت هنرپرور می شود

تأسیس اداره هنرهای زیبا

دولت هنرپرور می شود

  حافظ روحانی  

24 آبان‌ماه سال1328، شورای‌عالی نگارش و هنرهای زیبای کشور مصوب کرد تا نهادی جدید با عنوان اداره هنرهای زیبا، ذیل وزارت فرهنگ تأسیس شود. این نخستین اقدام برای مدیریت فرهنگ و هنر به‌حساب می‌آید. برای این اداره 5هدف ذکر می‌شود؛ ترویج آثار هنری، بسط و توسعه هنرهای زیبا، حفظ آثار گذشتگان، تشویق هنرمندان، تأسیس نمایشگاه سالانه نقاشی و حجاری و سایر آثار هنری و حفظ آنها. ذیل اداره هنرهای زیبا3 دایره گنجانده می‌شود که یکی وظیفه برگزاری نمایشگاه سالانه را بر عهده دارد.
به فاصله یک‌سال‌و‌اندی، این‌بار با مصوبه هیأت‌وزیران و در تاریخ دوم بهمن‌ ماه سال1329، اداره هنرهای زیبا به اداره کل هنرهای زیبای کشور تغییر نام می‌یابد. اهداف و وظایف این نهاد کم‌و‌بیش همان‌هایی است که برای اداره پیشین ذکر شده بود، با این تفاوت که تمامی سازمان‌ها و ادارات که با اهداف اشاعه فرهنگ بنا شده بودند در اداره کل هنرهای زیبا ادغام شوند. چنانچه اداره هنرهای ملی که پیش‌تر ذیل وزارت دارایی فعالیت می‌کرد هم ذیل اداره کل هنرهای زیبا درمی‌آید. سازوکار کلی اداره هنرهای زیبا به نسبت ساده است و به 2سازمان اداری و هنری تقسیم می‌شد که دوایر مختلف ذیل آنها به فعالیت مشغول بودند.
تشکیل اداره هنرهای زیبا و گسترش آن در قالب اداره کل هنرهای زیبا را می‌توان نخستین تلاش جدی برای مدیریت فرهنگ و هنر نامید. در کمتر از 2دهه بعد این نهاد کوچک به وزارتخانه‌ای تقسیم می‌شود که تا امروز هم با تغییر نام همچنان پابرجا مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :