• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110225
+
-

حضور پررنگ بلورفروشان در ستاد جهیزیه امام علیع و فاطمه‌الزهراس

48 هزار نوعروس راهی خانه بخت شدند

48 هزار نوعروس راهی خانه بخت شدند

رضا نیکنام

 ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) در سال1392 توسط بزرگان و پیشکسوتان صنف بلورفروشی در مسجد امام علی(ع) در خیابان دشتبان‌زاده منطقه16 راه‌اندازی شد که هدف اصلی آن تأمین جهیزیه برای نوعروسانی است که خانواده‌هایشان درگیر مشکلات مالی هستند. البته یکی از اصول باارزشی که در این ستاد به آن اهتمام ویژه‌ای می‌شود و همه ملزم به رعایت آن هستند، حفظ عزت نفس و کرامت انسانی افرادی است که برای دریافت مساعدت‌ها به این مجموعه معرفی می‌شوند. البته افراد نیکوکار و صنف بلورفروشان درکنار راه‌اندازی ستاد جهیزیه، یک صندوق قرض‌الحسنه و درمانگاه خیریه هم دایر کرده‌اند که خدمات ویژه‌ای به خانواده‌های نیازمند و محروم ارائه می‌کند. از زمان تشکیل ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) تاکنون 48هزار نوعروس با دریافت جهیزیه راهی خانه بخت شده‌اند. به این ستاد در مسجد امام علی(ع) رفتیم تا از فعالیت‌های آن بیشتر باخبر شویم.
ساعت14 به مسجد امام علی(ع) می‌رسیم. چند خانم و آقا بعد از عبور از حیاط مسجد وارد دفتر ستاد جهیزیه می‌شوند. داخل اتاق شلوغ است، اما حاضران با حفظ فاصله اجتماعی و درحالی که ماسک زده‌اند، مشغول صحبت با اپراتورهای ستاد هستند. در این دفتر، چند نفر از نمایندگان ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) حاضر هستند تا پاسخگوی مراجعانی باشند که ساکن نقاط مختلف تهران، شهرستان‌ها و روستاهای دور افتاده هستند. حدود 20مراجعه‌کننده با هزاران امید و آرزو به دفتر ستاد جهیزیه آمده‌اند تا مشکلشان را مطرح کنند و نمایندگان با سعه صدر به آنها پاسخ می‌دهند.
حاج«غلامرضا صفرنژاد» یکی از خیّران صنف بلورفروشان که در ستاد جهیزیه امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به‌عنوان نماینده خدمت می‌کند، رفتاری پدرانه با شهروندان دارد و طوری رفتار می‌کند که‌گویی آنها جزئی از خانواده و بستگانش هستند. او حاضر به مصاحبه نیست و در نهایت به اصرار ما برای معرفی کارهای خداپسندانه و ترغیب دیگران به این امور، چنددقیقه‌ای با ما همصحبت می‌شود. او از تهیه و توزیع 48هزار جهیزیه کامل برای نوعروسان نیازمند در بین سال‌های1392 تا 1398 در این ستاد خبر می‌دهد که 380جهیزیه از فروردین تا شهریور امسال تهیه شده است.
نمایندگان ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) از مشارکت 250خیر و نیکوکار در تأمین کالاهای ضروری و اساسی جهیزیه نوعروسان سخن می‌گویند و تأکید می‌کنند که آنها با چراغ خاموش در امور خیرخواهانه حضور دارند و راضی نیستند که اسمی از آنها در جایی برده شود. صفرنژاد هم تعدداد کالاها و اقلامی که در جهیزیه نوعروسان وجود دارد را بیش از 45مورد عنوان می‌کند که البته در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی ستاد جهیزیه تنها 23قلم کالا بوده است.

حکایت گریه اول و آخر

 حاج«احمد فتحی» متولد سال1329 است و از سال1359 در بازار بلورفروشان شوش فعالیت می‌کند. یکی از نمایندگان ستاد جهیزیه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) است و خود را کوچک‌ترین عضو جامعه خیّران این بازار معرفی و اعتراف می‌کند که بهترین لحظات زندگی‌اش زمانی بوده که توانسته‌کاری برای افراد گرفتار انجام دهد. او هم مثل صفرنژاد و دیگر اعضای گروه از جمله «علی باقری»، «محمد طهماسبی» و «محمد رونما» که عضو این ستاد 250نفره و سنگ صبور انسان‌های گرفتار هستند، خدا را شکر می‌کند که توانسته در این راه خدمت کند. فتحی به نکته جالبی که بارها در ستاد جهیزیه شاهد آن بوده اشاره می‌کند و می‌گوید: «شنیدن غم و وغصه دیگران و مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، چندان ساده نیست. بارها شاهد بوده‌ام که دوستانم بعد از شنیدن صحبت‌های این افراد منقلب و اشک از چشمانشان سرازیر شده است. در کنار این موضوع، وقتی که جهیزیه به افراد نیازمند ارائه می‌شود و به دلیل شوق گریه می‌کنند، نمایندگان ستاد هم با خوشحالی آنها اشک می‌ریزند. برای همین عقیده دارم که حکایت گریه اول با گریه دوم تفاوت زیادی دارد.»
«سهیلی آزاد» یکی دیگر از افراد خیر و نیکوکار صنف بلورفروشان است که می‌گوید: «نوعروسان همراه‌الدین خود به اینجا می‌آیند. از طبقات اجتماعی مختلفی هستند و یک درد مشترک دارند که آن هم راهی کردن فرزندشان به خانه بخت است. اینجا هرکسی به زبان خودش مشکلش را مطرح می‌کند. یکی بی‌سرپرست و دیگری نیازمند. کسانی هم وجود دارند که حتی توان صحبت کردن از مشکلاتشان را ندارند. بعضی از مراجعه‌کننده‌ها نیز بر اثر حادثه نیازمند شده و به دستگیری احتیاج دارند و ما هم تلاش می‌کنیم در حد توان به آنها کمک کنیم.»

آرامشم را مدیون دعای مردم هستم
صفرنژاد در ادامه صحبت‌ها، به الگوبرداری از رفتار و‌منش بزرگان و نیکوکاران بازار تهران در برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد جهیزیه و همچنین صندوق قرض‌الحسنه و درمانگاه امام علی(ع) اشاره و عنوان می‌کند: «از جمله این آدم‌های خیر و نیکوکار «حسین زرین چیان» آموزگار اخلاق و مرام پهلوانی است. افراد دیگری همچون ابراهیمی، کاشانی و علوی هم در این ستاد فعالیت داشتند که دغدغه‌ای جز تأمین آسایش خانواده‌های محروم و نیازمند نداشتند و هنوز آوازه کارهای خیرخواهانه‌شان در بین کاسبان بازار بلورفروشان وجود دارد.»
وقتی صفرنژاد می‌خواهد از آثار و برکات کار خیر در زندگی‌اش صحبت کند، تأکید می‌کند که همسرش «سمیرا شعرباف» در تشویق او به انجام کارهای خیرخواهانه، به‌ویژه در تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند نقش مهمی داشته است. او سلامتی و آرامش روحی و روانی خود را مدیون دعای خیر مردم می‌داند و می‌گوید: «هرکسی کوچک‌ترین قدمی در راه کمک به مردم گرفتار بردارد، بدون‌‌‌ تردید آثار و برکات آن را در زندگی می‌بیند.»

تأمین جهیزیه در مراسم گلریزان کسبه
این‌طور که «غلامرضا صفرنژاد» یکی از خیّران صنف بلورفروشان توضیح می‌دهد، جهیزیه نوعروسان نیازمند از محل گلریزان افراد خیر و نیکوکار و هدایای صنف بلورفروشان و فروشندگان لوازم خانگی تأمین می‌شود. این اقلام ضروری شامل 4کالای اساسی یعنی یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و فرش باکیفیت عالی و همچنین سرویس‌های چینی، چدن، چرخ خیاطی، تلویزیون و... است که در مجموع به 45قلم کالا می‌رسد.
این نماینده ستاد جهیزیه امام‌علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) اضافه می‌کند که در مراسم گلریزان که هر سال در دهه اول ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، از خیّران و نیکوکاران دعوت می‌شود تا در برنامه‌های خیریه مشارکت کنند. در این برنامه تعدادی از خیّران تعهد کالایی می‌دهند و تعدادی دیگر تعهد مالی. این ستاد هم برهمین اساس جهیزیه نوعروسان را تأمین و توزیع می‌کند.
وی درباره نحوه پرداخت وام ضروری از صندوق قرض‌الحسنه و همچنین درمانگاه امام علی(ع) و فاطمه‌الزهرا(س) به نیازمندان می‌گوید: «حواله جهیزیه پس از بررسی مدارک از جمله عقدنامه و شناسنامه دختران دم بخت صادر می‌شود. فعالیت این ستاد به این شکل است که افراد نیازمند از طرف کسبه‌ای معرفی می‌شوند که دارای مجوز اتحادیه هستند. امسال هم که با بحران کرونا مواجه بودیم، برخی از کاسبان بازار بلورفروشان توانستند مشکل شهروندانی را حل کنند که به دلیل این بیماری دچار خسارت شده بودند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید