• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110201
+
-

اعضای بدن زنی که دچار مرگ مغزی شده بود چند بیمار را نجات داد

مرضیه، فرشته نجات بیماران شد

مرضیه، فرشته نجات بیماران شد

اعضای بدن زن جوانی که در جریان سانحه رانندگی دچار ایست قلبی شده بود به بیماران نیازمند اهدا شد.
به‌گزارش همشهری، چند روز قبل به مأموران پلیس راه جاده ایوانکی به سمنان خبر رسید خودرویی سواری از جاده منحرف و واژگون شده است. آنطور که اطلاعات اولیه نشان می‌داد در این خودرو 6نفر شامل 2زن و 4کودک حضور داشتند. دقایقی بعد مأموران خود را به محل حادثه رساندند. بررسی‌ها نشان می‌داد خودرو بعد از خروج از جاده چندین مرتبه غلت زده و در مسیر مخالف متوقف شده است. آنها با کمک چند نفر از مسافران گذری حادثه‌دیدگان را از خودرو خارج کردند. با اینکه 5نفر از آنها شرایط نسبتا خوبی داشتند اما ششمین نفر که زن جوانی بود، وضعیت خوبی نداشت و دچار ایست قلبی شده بود. در این شرایط یکی از رهگذران که پزشک بود تلاش کرد با احیای قلبی و ریوی زن جوان را به زندگی برگرداند. قلب زن جوان که تا آن لحظه ایستاده بود شروع به تپش کرد و در این لحظات امدادگران اورژانس نیز از راه رسیدند و زن جوان همراه 5مصدوم دیگر به بیمارستان معتمدی گرمسار منتقل شدند.
با وجود اینکه زن جوان که راننده خودرو بود قلبش شروع به تپش کرده بود اما در این حادثه آسیب شدیدی دیده بود و ساعتی بعد به کما رفت. در ادامه این زن به بیمارستانی در تهران منتقل شد اما در نهایت  او دچار مرگ مغزی شد و در این شرایط بهترین تصمیم اهدای اعضای بدن زن جوان به بیماران نیازمند بود.

اهدای عضو
احمد نیک‌نسب، همسر زن جوان به نام مرضیه اصفهانیان در این‌باره می‌گوید: روز حادثه همسرم همراه با همسر برادرش و بچه‌هایمان به تهران رفته بودند که در مسیر بازگشت دچار حادثه شدند.
این مرد ادامه می‌دهد: مرضیه دختر دایی‌ام بود. ما از بچگی با هم بزرگ شده بودیم و علاقه زیادی به یکدیگر داشتیم. دیدن او روی تخت بیمارستان برایم باورکردنی نبود. هر کاری که از دستم بر می‌آمد برای بازگشت او به زندگی انجام دادم. چند روز فقط کارمان دعا کردن شده بود و انتظار، تا اینکه پزشکان گفتند مرضیه دچار مرگ مغزی شده است.
مرد داغدار درباره اینکه چطور تصمیم به اهدای اعضای بدن همسرش گرفته بود می‌گوید: او از مدت‌ها قبل کارت اهدای عضو گرفته و به من گفته بود که اگر روزی برایش حادثه‌ای اتفاق افتاد دوست دارد اعضای بدنش را به بیماران نیازمند اهدا کنیم. خواست خدا بود که همسرم در محل حادثه از مرگ نجات پیدا کند تا قلبش سالم بماند و چند روز بعد به بیماری نیازمند اهدا شود. حالا هم با اینکه از دست دادن مرضیه برای من و 2‌دخترم که هنوز خیلی کوچک هستند سخت است اما وقتی می‌بینم قلب همسرم هنوز می‌تپد و باعث نجات انسان دیگری شده خوشحالم.
ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا نیز درباره عمل پیوند می‌گوید: با توجه به رضایت اولیای دم بیمار مرگ مغزی، پیکر او به بیمارستان سینا منتقل شد و با تلاش پزشکان اعضای بدن او جداسازی و به بیماران نیازمندی که از مدت‌ها قبل در فهرست انتظار دریافت عضو بودند پیوند زده شد و به آنها زندگی دوباره‌ای بخشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید